Discursiveness and History in the Central American Avant-Gardes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.1-71.2

Keywords:

Central American literature, Rafael Arévalo Martínez, Luis Cardoza y Aragón, Pablo Antonio Cuadra, José Coronel Urtecho, avant-garde

Abstract

An approach is offered for the study of discursive manifestations of the avant-garde historical movements in Central American literature to delimit their aesthetic, ideological and thematic features in comparison with the aesthetic framework of the Spanish American avant-garde. Works by four writers are analyzed: Rafael Arévalo Martínez and Luis Cardoza y Aragón, in Guatemala; José Coronel Urtecho and Pablo Antonio Cuadra, in Nicaragua. The analysis of the texts attempts to fill a void that Central American literary criticism has not addressed for several decades, perhaps due to the lack of institutionalization that these artistic manifestations had in Central American countries.

References

Arévalo Martínez, Rafael. El hombre que parecía un caballo. San José: Ediciones Sarmiento, 1918.

Barthes, Roland. El grado cero de la escritura. México: Siglo XXI, 1983.

Cardoza y Aragón, Luis. El río: novelas de caballería. México: Fondo de Cultura Económica, 1986.

Cardoza y Aragón, Luis. Guatemala: las líneas de su mano. Guatemala: Editorial Universitaria, Universidad de San Carlos de Guatemala, 1997.

Cardoza y Aragón, Luis. Poesías completas y algunas prosas. México: Fondo de Cultura Económica, 1977.

Cardoza y Aragón, Luis. Quinta estación. San José: EDUCA, 1972.

Cardoza y Aragón, Luis. Maelstrom. París: Editorial Excelsior, 1926.

Carrillo, Ana Lorena. Árbol de historias. Configuraciones del pasado en Severo Martínez y Luis Cardoza y Aragón. Antigua Guatemala: Ediciones del Pensativo, 2009.

Cros, Edmond. Literatura, ideología y sociedad, trad. Soledad García Mouton. Madrid: Gredos, 1986.

Freud, Sigmund. La interpretación de los sueños. Madrid: Alianza, 1999.

Garza Saldívar, Norma. «Luis Cardoza y Aragón: ensayar la memoria», Dialéctica 45 (2013): 172-179.

Hall, Stuart. Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán: Envión Editores, 2010.

Iggers, Georg. La historiografía del siglo XX. Desde la objetividad científica al desafío postmoderno. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica, 2012.

Martínez Domingo, José María. Los espacios poéticos de Rubén Darío. Nueva York: Peter Lang, 1995.

Méndez, Francisco. Hacia un nuevo canon de la vanguardia en América Central. Urdimbre de textos acromegálicos, invisibilizados por los discursos críticos. Guatemala: Editorial Cultura, 2006.

Monge, Carlos Francisco. El vanguardismo literario en Costa Rica. Heredia: Editorial Universidad Nacional, 2005.

Muñoz Reoyo, Amparo. «El hombre que parecía un caballo: la prefiguración de las técnicas de vanguardia», Anales de la literatura hispanoamericana 26 (1997): 325-332.

Navarrete Cáceres, Carlos. Luis Cardoza y Aragón y el grupo Saker-Ti. Guatemala: Centro de Estudios Urbanos y Regionales, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2002.

Osorio, Nelson. Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana. Caracas: Ayacucho, 1988.

Rodríguez Cascante, Francisco. Autobiografía y dialogismo. El género literario y El río. Novelas de caballería. San José: Editorial Universidad de Costa Rica, 2004.

Rodríguez Cascante, Francisco. «Crítica literaria y discurso utópico en Miguel Ángel Asturias, casi novela de Luis Cardoza y Aragón». Comunicación XI, 4 (2001). Revistas TEC, 17 de setiembre de 2021, https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/1254/1158.

Rodríguez Cascante, Francisco. «Del panlatinismo a las vanguardias: los ideologemas de la modernidad en Luis Cardoza y Aragón». Comunicación XIII, 25 (2004): 17-28.

Rodríguez Cascante, Francisco. «El género autobiográfico y la construcción del sujeto autorreferencial». Revista de Filología y Lingüística XXV, 2 (2000): 9-24.

Rodríguez Cascante, Francisco. «Identidad y modernidad: el discurso del mestizaje en Luis Cardoza y Aragón». Cuadernos de Centroamérica y el Caribe (2003): 1-12.

Rojas González, Margarita. El último baluarte del imperio. San José: Editorial Costa Rica, 1995.

Serrato Córdova, José Eduardo. «Tres poetas centroamericanos en la vanguardia mexicana (1922-1948): Salomón de la Selva, Arqueles Vela y Luis Cardoza y Aragón». Hacia una historia de las literaturas centroamericanas. Tensiones de la modernidad: del modernismo al realismo. Guatemala: F&G Editores, 2009: 191-212.

Published

2022-01-02

How to Cite

Discursiveness and History in the Central American Avant-Gardes. (2022). LETRAS, 71, 33-56. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.2

Issue

Section

Literary Studies (Estudios literarios )

How to Cite

Discursiveness and History in the Central American Avant-Gardes. (2022). LETRAS, 71, 33-56. https://doi.org/10.15359/rl.1-71.2