The Picaresque in Chinese and Hispanic American Narrative: A Comparative Study
DOI:
https://doi.org/10.15359/rl.1-71.3Keywords:
picaresque genre, Latin American literature, Chinese literature, comparative studyAbstract
This work describes traces of the picaresque novel in literature outside Europe by analyzing and comparing two novels from the perspective of the picaresque genre, one from Cuba, El Rey de La Habana, and the other from China, Leaving Home at 18. It is based on the criteria proposed by Fernando Cabo Aseguinolaza and has found that these two novels have characteristics of the picaresque genre despite the fact that in El Rey de La Habana these characteristics are more evident according to the referentialist orientation, while in the other one the picaresque character is more easily verified from the formal perspective.
References
Barrera Parrilla, Beatriz. «El buen salvaje de Caballero Calderón y la trascendencia literaria de pícaros y caballeros en Hispanoamérica», América sin nombre, 9-10 (2007): 32-42. DOI: https://doi.org/10.14198/amesn2007.9-10.07; y el citado estudio de Fernández.
Cabo Aseguinolaza, Fernando. El concepto de género y la literatura picaresca. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela, 1992.
Casas de Faunce, María Casas. La novela picaresca latinoamericana. Madrid: Planeta, 1997.
Covarrubias, Alicia. «El vampiro de la Colonia Roma, de Luis Zapata: La Nueva Picaresca y el reportaje ficticio», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 1-3 (1994): 183-197. DOI: https://doi.org/10.2307/4530732.
Del Monte, Alberto. Itinerario de la novela picaresca española. Barcelona: Lumen, 1971.
Fernández, Teodosio. «Sobre la picaresca en Hispanoamérica», Edad de Oro 20 (2001): 95-104.
Gutiérrez, Pedro Juan. El Rey de La Habana. Barcelona: Anagrama, 1999.
Lustig, Wolf. «Lo picaresco en los albores de la Nueva Novela Hispanoamericana. La vida inútil de Pito Pérez de José Rubén Romero e Hijo de ladrón de Manuel Rojas», Iberoromania 24 (1986): 61-77. DOI: https://doi.org/10.155/iber.1986.1986.24.61.
Meyer-Minnemann, Klaus. «El género de la novela picaresca», La novela picaresca. Concepto genérico y evolución del género (siglos XVI y XVII) (Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 2008). DOI: https://doi.org/10.31819/9783865279644-002.
Van Praag-Chantraine, Jacqueline. «El Periquillo Sarniento: un pícaro criollo», La picaresca: orígenes, textos y estructura: actas del I Congreso Internacional sobre la Picaresca. Madrid: Fundación Universitaria Española, 1979.
Wicks, Ulrich. Picaresque Narrative, Picaresque Fictions: A Theory and Research Guide. Nueva York: Greenwood Press, 1989.
吴培显, “都市漂泊与生存奋挣的不同价值定位——论20世纪90年代的流浪汉小说”, 《湖南师范大学社会科学学报》, 2(2014): 99-104. [Peixian, Wu. «El posicionamiento de valor diferente sobre el vagabundeo en el metrópolis y la lucha por la supervivencia. Las novelas picarescas en la década de 1990», Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Normal de Hunan 2 (2014): 99-104.]
杨经建, “西方流浪汉小说与中国当代流浪汉小说之比较”,《社会科学》, 5(2004): 109-115. [Jingjian, Yang. «Comparación de las novelas picarescas occidentales y las novelas picarescas chinas contemporáneas», Ciencias Sociales 5 (2004): 109-115.]
余华, “虚伪的作品”, 《上海文论》, 5 (1989): 44. [Hua, Yu, «Obras falsas», Teoría Literaria de Shanghai 5 (1989): 44.]
余华, “十八岁出门远行”, 《朋友》(南京: 江苏文艺出版社, 2003) 1-7. [Hua, Yu. «Irse de casa a los 18», Amigos (Nanjing: Editorial de Arte y Literatura de Jiangsu, 2003) 1-7.]
张博, “融流浪汉小说与癫狂的诙谐文学为一体——论余华《兄弟》在法国的接受”, 《文学评论》, 6(2015): 110-115. [Bo, Zhang. «Integración de literatura picarescas y literatura humorística. Sobre la aceptación de la novela Brothers de Yu Hua en Francia», Crítica Literaria 6 (2015): 110-115.]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Principios básicos:
a) Los autores conservarán los derechos de propiedad intelectual de sus aportes o artículos;
b) Cada autor deberá indicar expresamente que ese artículo lo entrega, en calidad de exclusividad, a la revista LETRAS; y
c) La revista Letras se reservará el derecho de autorizar para fines académicos no lucrativos la reproducción y uso de ese material por parte de terceros, siempre que éstos indiquen expresamente la procedencia del artículo. Todo ello se postula en concordancia con la normativa de "Creative Commons Atribution License", recomendada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Costa Rica License.