Metafiction in “El día que murió papá,” by Silvia Aguilar Zéleny
DOI:
https://doi.org/10.15359/rl.2-72.2Keywords:
Mexican literature, short story, metafiction, border literatureAbstract
This article analyzes the short story “El día que murió papa” [The day that father died], by Sylvia Aguilar-Zéleny in Nenitas (2013). It is suggested that the use of metafiction shows the characters’ inner borders. By breaking with the traditional notions of border literature and approaching it from a perspective beyond that of a geographical space or a linguistic phenomenon, the author problematizes the construction of the protagonists’ identity. Through metafiction and its linguistic concretion, she reflects on how different symbolic boundaries are manifested in this literature.
References
Aguilar Zéleny, Sylvia. Gente menuda. México: Voces del Desierto, 1999.
Aguilar Zéleny, Sylvia. No son gente como uno. México: ISC, 2004.
Aguilar Zéleny, Sylvia. Una no habla de esto. México: Tierra Adentro, 2008.
Aguilar Zéleny, Sylvia. Nenitas. México: Nitro Press, 2013.
Aguilar Zéleny, Sylvia. Señorita Ansiedad y otras manías. México: Kodama Carantonera, 2014.
Aguilar Zéleny, Sylvia. Todo eso es yo. Tamaulipas: Instituto Tamaulipeco para la Cultura y las Artes, 2016.
Aguilar Zéleny, Sylvia. Basura. México: Nitro-Press, 2018.
Aguilar Zéleny, Sylvia.. El libro de Aisha. México: Enjambre, 2018.
Aguilar Zéleny, Sylvia. El libro de Aisha. Nueva York: Penguin Random House, 2021.
Barrera Enderle, Víctor. «Consideraciones sobre la llamada Literatura del Norte en México», Aisthesis 52 (2012): 69-79. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812012000200004.
Berumen, Humberto Félix. La frontera en el centro: ensayos sobre literatura. México: UABC, 2004.
Boccacio, Giovanni. Illuminated Manuscripts. 15th Century Manuscript (Texts by Edmond Pognom), J. Peter Tallon, trad. Graphics: Friburg-Genève, 1353.
Castillo, Debra A. y María Socorro Tabuenca Córdoba. Border Women: Writing from la Frontera. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002.
Cervantes Saavedra, Miguel de. El Ingenioso Hidalgo Don Quijote De La Mancha. Madrid: Espasa-Calpe, 1966.
Chaucer, Geoffrey. 1400. The Canterbury Tales of Geoffrey Chaucer: A New Modern English Prose Translation by R. M. Lumiansky. Together with the Original Middle English Text of The General Prologue and The Nun's Priest's Tale. Nueva York: Simon and Schuster, 1948.
Cifre Wibrow, Patricia. De la autoconciencia moderna a la metaficción postmoderna. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2003.
Crosthwaite, Luis Humberto. Estrella de la calle sexta. México: Tusquets México, 2000.
De Amo, José Manuel. «Los recursos metaficcionales en la literatura juvenil: el caso de Dónde crees que vas y quién te crees que eres de Benjamín Prado», Revista OCNOS 6 (2010): 21-34. < https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2010.06.02>
Gass, William. Fiction and the Figures of Life. Nueva York: Random House, 1971.
Giménez, Gilberto. «La frontera norte como representación y referente cultural en México». Cultura representaciones sociales 2, 3 (2007): 17-34.
González Esparza, Víctor M. «¿Hacia un nuevo mapa cultural? Prácticas y consumos culturales en méxico», Razón y Palabra 88 (2014) 263-285. Revista razón y palabra, <https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/240>.
Lomelí, Francisco A. «La frontera entre México y Estados Unidos: transgresiones y convergencias en textos transfronterizos», Iberoamericana 12, 46 (2012): 129-144. DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.12.2012.46.129-144.
Mora Ordóñez, Edith. «Los pasos de La Llorona sobre Ciudad Juárez: Voces de resistencia en la literatura de mujeres de la frontera México-Estados Unidos», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos 42, 1 (2017): 75-98, <http://www.jstor.org/stable/26451450>.
Pacheco Roldán, Adriana. «Hablar de violencia. Voces de niñas y niños en la obra de Socorro Venegas y Sylvia Aguilar Zéleny», Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, 18 (2019): 118-134. DOI: https://doi.org/10.32112/2174.2464.2019.338. Impossibilia, <https://www.impossibilia.org/index.php/impossibilia/article/view/338>.
Palaversich, Diana. «La nueva narrativa del norte: moviendo fronteras de la literatura mexicana», Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures 61, 1 (2007). DOI: 10.3200/SYMP.61.1.9-26.
Parra, Eduardo Antonio. «El lenguaje de la narrativa del norte de México», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 59 (2004): 71-77. DOI: https://doi.org/10.2307/4531305.
Rodríguez Ortiz, Roxana. «Disidencia literaria en la frontera México-Estados Unidos», Andamios 5, 9 (2008): 113-137. <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632008000200006>
Rosales Ayala, Silvano Héctor. La identidad nacional mexicana como problema político y cultural. México: Siglo XXI, 1999.
Sanmiguel, Rosario. Bajo el puente: Relatos desde la frontera. Houston: Arte Público Press, 2008.
Sobejano-Morán, Antonio. Metaficción española en la postmodernidad. Barcelona: Reichenberger, 2003.
Trujillo Muñoz, Gabriel. «Baja California: literatura y frontera», Iberoamericana XII, 46 (2020): 83-97. DOI: https://doi.org/10.18441/ibam.12.2012.46.83-97.
Velázquez Soto, Armando Octavio. «Metaficción y ficciones de memoria, estrategias en la construcción del relato», Cuadernos Americanos: Nueva Época 1, 143 (2013): 65-86.
Vicens, Josefina. El libro vacío. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
Vizcaíno, Laura Elisa. «El placer de leer metaficción», Ciencia 67 (2016): 32-35. <https://www.revistaciencia.amc.edu.mx/images/revista/67_4/PDF/Metaficcion.pdf>.
Waugh, Patricia. Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. Londres: Methuen, 2001.
Zavala, Lauro. «Leer metaficción es una actividad riesgosa», Literatura: Teoría, Historia, Crítica 12 (2010): 353. DOI:10.15446/lthc.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Principios básicos:
a) Los autores conservarán los derechos de propiedad intelectual de sus aportes o artículos;
b) Cada autor deberá indicar expresamente que ese artículo lo entrega, en calidad de exclusividad, a la revista LETRAS; y
c) La revista Letras se reservará el derecho de autorizar para fines académicos no lucrativos la reproducción y uso de ese material por parte de terceros, siempre que éstos indiquen expresamente la procedencia del artículo. Todo ello se postula en concordancia con la normativa de "Creative Commons Atribution License", recomendada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Costa Rica License.