The Güegüence: Identity and Criticism
DOI:
https://doi.org/10.15359/rl.2-73.3Keywords:
Nicaragua, The Güegüence, identity, literary criticism, historical discourseAbstract
From the paradigm of cultural studies and in the light of Hall’s, Restrepo’s and Larraín’s theories of identity, as well as Foucault’s discursive formation, an analysis is carried out on different positions on the concept of identity that Nicaraguan literary criticism formulated from Güegüence. Emphasis is placed on literary criticism of the second half of the twentieth century and the cultural-ideological debates established by contemporary literary criticism. It is shown how the notion of identity has gone from arbitrariness to theorization.
References
Arellano, Jorge Eduardo. «El “Güegüense” o la esencia mestiza de Nicaragua», Cuadernos hispanoamericanos 416 (1985): 19-52.
Blandón, Erik. Colonialidad, sexualidad, género y raza en El Güegüense y otras fiestas del barroco descalzo (hegemonía y subalternidades culturales en Nicaragua). Pittsburgh: University of Pittsburgh, 2001.
Blandón, Erik. Barroco descalzo. Colonialidad, sexualidad, género y raza en la construcción de la hegemonía cultural en Nicaragua.Managua. Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense, 2003.
Brinton, Daniel. «The Güegüence; A Comedy Ballet in the Nahuatl-Spanish Dialect of Nicaragua», Brinto’s Library of Aboriginal American Literature 3 (1883).
Cardenal, Ernesto. «Entendiendo mejor al Güegüense», Idea la mancha 6 (2008): 389-393.
Cuadra, Pablo Antonio. «El primer personaje de la literatura nicaragüense: El Güegüense», Pablo Antonio Cuadra: obra en prosa. San José: Asociación Libo Libre, 1987.
Cuadra, Pablo Antonio. «Glosario y notas», Teatro callejero nicaragüense: El Güegüense o Macho Ratón. Fundación Enrique Bolaños, 1940.
Derrida, Jacques. La escritura y la diferencia. Anthropos Editorial del hombre, 1989.
Foucault, Michel. La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI, 1970.
Galich, Manuel. «El Güegüense: primer personaje del teatro latinoamericano», Anuario de Estudios Centroamericanos 4 (1978): 187-198.
Hall, Stuart. «Introducción ¿quién necesita «identidad?», Cuestiones de identidad cultural. Madrid: Amorrortu editores, 1996.
Larraín, Jorge. «Cultura e identidad», ¿América Latina moderna? Globalización e identidad. Santiago: LOM Ediciones, 2011.
Lyotard, Jean-François. La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Les Éditions de Minuit, 1979.
Moro, Diana. «La crítica literaria nicaragüense: archivo, herencia… tradición», Revista Istmo 23 (2012) 1-25.
Restrepo, Eduardo. «Identidades: conceptualizaciones y metodologías», Intervenciones en teoría cultural. Editorial Universidad del Cauca, Perú, 2012.
Singer, Deborah. «El Güegüense: patrimonio cultural de Nicaragua», Revista Herencia 21 (2008) 23-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Principios básicos:
a) Los autores conservarán los derechos de propiedad intelectual de sus aportes o artículos;
b) Cada autor deberá indicar expresamente que ese artículo lo entrega, en calidad de exclusividad, a la revista LETRAS; y
c) La revista Letras se reservará el derecho de autorizar para fines académicos no lucrativos la reproducción y uso de ese material por parte de terceros, siempre que éstos indiquen expresamente la procedencia del artículo. Todo ello se postula en concordancia con la normativa de "Creative Commons Atribution License", recomendada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Costa Rica License.