Teacher Training and In-Service Teacher Development: Its Contribution to Social Justice

Authors

  • Luis Guillermo Barrantes Montero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.1-57.7

Keywords:

pedagogía emancipatoria, formación docente, justicia social, emancipatory pedagogy, teacher training, social justice

Abstract

Se ofrece una experiencia pedagógica para docentes en formación o en servicio, en función de la promoción de la justicia social en las nuevas generaciones de educandos. Se muestra cómo mediante un proceso de formación para alcanzar una transición paradigmática y de la cosmovisión en los docentes, es posible rescatar la vocación-función emancipadora de la educación frente a los intentos de cautivarla en beneficio de las fuerzas hegemónicas, económicas y políticas que subyugan en la actualidad al ser humano.

This paper presents a pedagogical experience for both undergraduate and in-service teachers, as a way of promoting social justice in new generations of learners. It is shown that, by means of a training process intended to achieve a paradigmatic transition of instructors’ worldview, it is possible to rescue the emancipatory vocation-function of education. This contrasts with the attempts of hegemonic, economic and political forces currently alienating human beings. 

Published

2015-06-12

How to Cite

Teacher Training and In-Service Teacher Development: Its Contribution to Social Justice. (2015). LETRAS, 57, 179-194. https://doi.org/10.15359/rl.1-57.7

Issue

Section

Literatura y cultura en la enseñanza de lenguas extranjeras (Literature and Culture in Foreign Language Teaching)

How to Cite

Teacher Training and In-Service Teacher Development: Its Contribution to Social Justice. (2015). LETRAS, 57, 179-194. https://doi.org/10.15359/rl.1-57.7