Bridging the Gap between Second Language Acquisition Theory and Social Justice

Authors

  • Luis Guillermo Barrantes Montero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.1-57.8

Keywords:

educación, justicia social, adquisición, segundas lenguas, lingüística aplicada, education, social justice, second language, acquisition, applied linguistics

Abstract

Se resalta la posición estratégica de la teoría de adquisición de segundas lenguas como puerta de entrada al proceso de enseñanza-aprendizaje, específicamente, del idioma inglés. Aspecto esencial es que la enseñanza de lenguas, basada en el paradigma positivista, que impulsa el movimiento de la globalización de los mercados mundiales que rige las actuales relaciones de producción en el mundo occidentalizado, no es capaz de contribuir a la justicia social. Como alternativa, se propone un enfoque nuevo y emancipatorio, al estilo de las teorías socioculturales de adquisición de segundas lenguas como una guía para ese fin. 

This paper aims to highlight the strategic position of Second Language Acquisition Theory (SLAT) as a starting point for the teaching-learning process, especially of English language. The main concept is that language teaching, based on the positivistic, globalization-oriented paradigm that currently rules production relations of Western World, is intrinsically incapable of contributing to social justice. Instead, a new emancipatory focus and guidance to achieve that end is proposed, based on Socio-Cultural Second Language Acquisition Theory. 

Published

2015-06-12

How to Cite

Bridging the Gap between Second Language Acquisition Theory and Social Justice. (2015). LETRAS, 57, 195-212. https://doi.org/10.15359/rl.1-57.8

Issue

Section

Literatura y cultura en la enseñanza de lenguas extranjeras (Literature and Culture in Foreign Language Teaching)

How to Cite

Bridging the Gap between Second Language Acquisition Theory and Social Justice. (2015). LETRAS, 57, 195-212. https://doi.org/10.15359/rl.1-57.8