Troubled Nationalism: Exclusion-Assimilation in Trocitos de carbón, by Carlos Gagini

Authors

  • Silvia Elena Solano Rivera Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.2-60.4

Keywords:

Costa Rican literature, Costa Rican drama, racism, nationalism

Abstract

Trocitos de carbón (1923), by Carlos Gagini, is analyzed as one of the first cases of an inclusive nationalism that takes into account the provinces of Guanacaste, Puntarenas and Limón. At the same time, the text materializes the remnants of a discriminatory racism of those elements considered then as foreigners or immigrants, such as black people from Limón, accepted only if they assimilate the hegemonic culture of the central valley. 

References

Acuña Montoya, María. «La imagen de la mujer en la literatura costarricense de principios de siglo», Letras, 23-24 (1991): 153.

Acuña Montoya, María. «La influencia del costumbrismo en los primeros relatos y el teatro de Gagini», Káñina XII, 1 (1988): 17.

Althusser, Louis. «Ideología y Aparatos Ideológicos de Estado», Ideología: un mapa de la cuestión. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Barrantes Madrigal, Olga. «Antología comentada de la literatura dramática costarricense del período comprendido entre 1809 hasta 1920». Tesis. Universidad de Costa Rica, 1978: 437.

Bonilla, Abelardo. Historia de la literatura costarricense. San José: Universidad Autónoma de Centro América, 1981) 138.

Diccionario de la Lengua Española, 10 de marzo 2016, <http://dle.rae.es/?id=SIH8YqC>.

Duncan, Quince. «Corrientes literarias afrocentroamericanas», Hacia una historia de las literaturas centroamericanas. Tensiones de la modernidad: del Modernismo al realismo. Ciudad de Guatemala: F&G Editores, 2009.

Gagini, Carlos. Teatro. San José: Editorial Costa Rica, 1963.

Gutiérrez Martínez, Daniel. Multiculturalismo: desafíos y perspectivas. México: El Colegio de México y Siglo XXI Editores: 2006.

Labrador, José. «Villancicos de negros y otros testimonios al caso en manuscritos del Siglo de Oro», De la canción de amor medieval a las soleares. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2004.

Larraín Ibáñez, Jorge. «El concepto de identidad», Revista FAMECOS, 21 (2003): 38. DOI: Larraín

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.21.3211.

Manzanares Rubio, Sara. «‘Passing for white’: Blanquitud y performatividad en la obra de Yinka Shonibare», Revista Forma, 02 (2013): 83-93.

Mignolo, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.

Mignolo, Walter. La idea de América Latina. La herida colonial y la opción descolonial. Barcelona: Gedisa, 2007.

Oreamuno, Yolanda. A lo largo del corto camino. San José: Editorial Costa Rica, 2011.

Quesada Soto, Álvaro, Flora Ovares y otros, Antología del teatro costarricense 1890-1950. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica, 1993.

Quesada Soto, Álvaro. «Temas y variaciones en los inicios del teatro costarricense: Fernández Guardia, Gagini, Garnier», Escena, XVI, 9 (1986): 39-44.

Quesada Soto, Álvaro. Breve historia de la literatura costarricense. San José: Editorial Costa Rica, 2008.

Ramos, Lilia. Luz y bambalinas: antología de teatro para niños. San José: MEP, 1961.

Restrepo, Eduardo y Alex Rojas, Instrucción crítica: el pensamiento descolonial. Bogotá: Universidad Javeriana, 2009.

Restrepo, Eduardo. Teorías contemporáneas de la etnicidad: Stuart Hall y Michel Foucault. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2004.

Rojas, Margarita y Flora Ovares, En el tinglado de la eterna comedia. Tomo I. Teatro costarricense 1890-1930. San José: Editorial de la Universidad Nacional, 1995.

Sabia, Saïd. «Paratexto: títulos, dedicatorias y epígrafes en algunas novelas mexicanas», Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 31, 13 de mayo de 2013, <http://www.ucm.es/info/especulo/numero31/paratext.html: 7>.

Sandoval de Fonseca, Virginia. «Dramaturgia costarricense», Revista Iberoamericana LIII, 138-139 (1987): 173-192. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1987.4322.

Senior Angulo, Diana. Ciudadanía afrocostarricense. El gran escenario comprendido entre 1927 y 1963. San José: EUNED y EUCR, 2011.

Trancón Pérez, Santiago. «Texto y representación: aproximación a una teoría crítica del teatro». Tesis. Universidad Nacional a Distancia, 2004.

Van Dijk, Teun. «Discurso racista», Medios de comunicación y sociedad. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2007.

Wieviorka, Michel. El racismo: una introducción. Barcelona: Gedisa, 2009.

Published

2016-10-20

How to Cite

Troubled Nationalism: Exclusion-Assimilation in Trocitos de carbón, by Carlos Gagini. (2016). LETRAS, 60, 103-125. https://doi.org/10.15359/rl.2-60.4

Issue

Section

Temas de literatura centroamericana (Topics on Central American Literature)

How to Cite

Troubled Nationalism: Exclusion-Assimilation in Trocitos de carbón, by Carlos Gagini. (2016). LETRAS, 60, 103-125. https://doi.org/10.15359/rl.2-60.4

Most read articles by the same author(s)

<< < 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 > >>