The Veridiction Processes in “A Very Short Story,” by Ernest Hemingway
DOI:
https://doi.org/10.15359/rl.2-60.10Keywords:
Ernest Hemingway, realism, autobiography, biography, verisimilitude of speech, historical discourseAbstract
This study presents an analysis of the work “A Very Short Story,” by Ernest Hemingway, from the perspective of verisimilitude. Based on the proposals of Todorov, Jakobson, Metz and Matamoro, it can be determined that this story is autobiographical and that a dynamic exchange takes place between the text and the internal dialogue. The ideas of Linda Anderson and Shoshana Felman about autobiography are taken into account. Moreover, issues of referentiality and the relationship between literature and reality, the influence of the historical and cultural context in reading a text, the interplay of discourse and the creation of meaning and the role of the receiver are all analyzed here.
References
Anderson, Linda. Autobiography. The New Critical Idiom. Nueva York: Taylor & Francis, 2001.
Baker, Carlos. Hemingway. El escritor como artista. Buenos Aires: Ediciones Corregidor, 1974.
Barthes, Roland y otros, El efecto de la realidad en Lo verosímil. Buenos Aires, Editorial Tiempo Contemporáneo, 1970.
De Aguiar e Silva. Victor Manuel. Teoría de la literatura. Madrid: Gredos, 1986.
Felman, Shoshana. What Does a Woman Want? Reading and Sexual Differences. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1993.
Hemingway, Ernest. Relatos. España: Editorial Luis de Caralt, 1957.
Hlinak, Matt. «Hemingway's Very Short Experiment: From "A Very Short Story" to "A Farewell to Arms"», The Journal of the Midwest Modern Language Association 43, 1 (2010): 17.
Jakobson, Roman. El realismo artístico. México, Siglo XXI, 1970.
Jiménez, Nicolás. Biografía y crítica. Quito: Editorial Bolívar, 1933.
Kristeva, Julia. La productividad llamada texto. Madrid: Fundamentos, 1981.
Lejeune, Philippe. El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.
Lukács, George. Problemas del realismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1966.
Matamoro, Blas. La verosimilitud: historia de un pacto. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2009.
Metz, Christian. «El decir y lo dicho en el cine ¿hacia la decadencia de lo verosímil?», Ensayos sobre la siginificación del cine. Barcelona: Paidós, 2002.
Scholes, Robert. «Decoding Papa: “A Very Short Story” as a Work and Text», Literary Theories in Practice, Shirley F. Staton, ed. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press, 1987.
Todorov, Tzvetan y otros, Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 1970.
Umaña Chaverri, José Otilio. «Gracias por el fuego. Un corte realista de la sociedad montevideana», Káñina (Revista de Artes y Letras, Universidad de Costa Rica) XV, 1-2 (1991): 124.
Wellek, René y Austin Warren, Teoría literaria. Madrid: Gredos, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Principios básicos:
a) Los autores conservarán los derechos de propiedad intelectual de sus aportes o artículos;
b) Cada autor deberá indicar expresamente que ese artículo lo entrega, en calidad de exclusividad, a la revista LETRAS; y
c) La revista Letras se reservará el derecho de autorizar para fines académicos no lucrativos la reproducción y uso de ese material por parte de terceros, siempre que éstos indiquen expresamente la procedencia del artículo. Todo ello se postula en concordancia con la normativa de "Creative Commons Atribution License", recomendada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Costa Rica License.