MODEL OF INTERVENTION FOCUSED ON CHILDHOOD AND THEIR PROTAGONISM IN THEIR OWN LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.14-2.3Keywords:
pedagogy, teaching, motor development, child development, educational environmentAbstract
The purpose of this paper was to systematize the methodological experience acquired during the Psychomotricity and Intervention Project taught at Universidad Nacional, Costa Rica. This model of intervention aims at strengthening the different areas of human development in children ages 2 to 7, being perceptual-motor development and self-regulation the central axes. As a result of the implementation of this model children were able to become protagonists of their own learning. They were exposed to different spaces and situations that, through movement, autonomy, analysis and resolution of situations, they were able to learn, face and improve daily tasks, skills and emotions. The foregoing is according to the perception of the adult in charge of the child, project staff and the child’s own comments. It is concluded that the creation of this model is a contribution for professionals and the general community interested in children’s education and their overall formation.
References
Álvarez Bogantes, C. (2015). Factores que influencian un estilo de vida sedentario en las estudiantes de cuarto ciclo de los colegios públicos. Revista MHSalud, 12(1). Recuperado de https://doi.org/10.15359/mhs.12-1.1
Álvarez, C. (2016a). Efectividad del programa ecológico “Saltando por su salud” en la promoción de la actividad física y la auto-eficacia en niños y niñas escolares de tercer grado. Ensayos Pedagógicos, 11(1). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/8473/0
Álvarez, C. (2016b). Entendiendo los factores que determinan la actividad física en el entorno escolar desde la perspectiva de los niños y niñas. Revista MHSalud, 13(1). Recuperado de https://doi.org/10.15359/mhs.13-1.2
Ames, C. (1992a). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
Ames, C. (1992b). Classroom: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 409-414. Recuperado de https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
Bruner, J. S. (1995). Desarrollo congnitivo y educación. Selección de textos por Jesús Palacios (2da. Ed.). España: Ediciones Morata, S. L.
Díaz-Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista (3ra ed.). México: McGraw Hill.
Fernández Rivas, M. y Espada Mateos, M. (2016). Formación inicial y percepción del profesorado sobre los estilos de enseñanza en Educación Física (Teachers´ education and perception of teaching styles in Physical Education). Retos, 0(31), 69-75. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/49024
Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2011). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults (7th. ed.). USA: McGraw Hill.
Herrera, E., Araya, G., Fernández, H., Morera, M., y Fonseca, H. (2015). El diagnóstico temprano de niños y niñas con riesgo académico mediante un sistema de diagnóstico perceptual-motor: Estudio retrospectivo longitudinal de evidencias de su efectividad. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-14. Recuperado de https://doi.org/10.15359/ree.19-3.1
Herrera González, E., Delgado Tenorio, L., Fonseca Schmidt, H., y Vargas Ramírez, P. (2012). Factores socio-afectivos relacionados con las dificultades escolares en niñas y niños “estrella” del programa psicomotricidad e intervención. Revista MHSalud, 9(1). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/mhsalud/issue/view/362
Herrera-González, E., Morera-Castro, M., Vargas-Araya, G, Fonseca-Schmidt, H. y Vargas-Ramírez, P. (2017). Análisis del estado físico y psicológico de la población escolar del cantón central de Heredia, Costa Rica. Revista MHSalud, 13(2). Recuperado de http://dx.doi.org/10.15359/mhs.13-2.7
Lázaro, A. y Berruezo, P. (2009). La pirámide del desarrollo humano. Revista Iberomericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 9(34), 15-42. Recuperado de http://www.colegiogloriafuertes.es/articulos/articulo2piramide.pdf
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2002). Consideraciones y Lineamientos para el Desarrollo de la Práctica Pedagógica en el Nivel Preescolar. San José, Costa Rica: Talleres M.E.P.
Monereo, C., Badía, A., Baixeras, M. V., Boadas, E., Castelló, M., Guevara, I., … y Sebastiani, E. M. (2008). Ser estratégico y autónomo aprendiendo (3ra. Ed). Barcelona, España: Editorial GRAÓ.
Mosston, M. y Ashworth, S. (1986). La enseñanza de la Educación Física. Barcelona: Editorial Hispano Europea, S. A.
Proyecto Estado de la Nación (2005). Estado de la Educación. Primer Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/informe-i-estado-educacion
Proyecto Estado de la Nación (2008). Estado de la Educación. Segundo Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/002/Info2edusinopsis.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2011). Estado de la Educación. Tercer Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/003/Parte_1_Capitulo_2-edu03.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2013). Estado de la Educación. Cuarto Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/6-Cap-2.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2015). Estado de la Educación. Quinto Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/assets/cap-2-ee-2015.pdf
Proyecto Estado de la Nación. (2002). Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. VIII Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/008/info8cap2.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2006). Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. XII Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/012/info12cap2.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2008). Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. XIV Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/prensa/informe-XIV/cap2_equidad_14.pdf
Proyecto Estado de la Nación (2010). Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. XVI Informe, San José, Proyecto Estado de la Nación. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/016/2-CAP-2-informe16.pdf
Trilla, J., Cano, E., Carretero, M., Escofer, A., Fairstein, F., Fernández Fernández, J. A., … y Vila, I. (2007). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona, España: Editorial GRAÓ.
Valentini, N. C., Rudisill, M. E., & Goodway, J. D. (1999a). Mastery climate: Children in charge of their own learning. Teaching Elementary Physical Education, 10, 6-10.
Valentini, N. C., Rudisill, M. E., & Goodway, J. D. (1999b). Incorporating a Mastery Climate into Physical Education: It's Developmentally Appropriate! Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 70(7), 28-32. Recuperado de https://doi.org/10.1080/07303084.1999.10605683
Valentini, N. C., & Rudisill, M. E. (2004). Effectiveness of an inclusive mastery climate intervention on the motor skill development of children with and without disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 21(4), 330-347. Recuperado de https://doi.org/10.1123/apaq.21.4.330
Wall, S., & Rudisill, M. E. (2002). Active Start: A Statement of Physical Activity Guidelines for Children Birth to Five Years. Journal: Teaching Elementary Physical Education: Preschool Community Collaborations.
Wall, S., & Rudisill, M. (2004). Meeeting active start guidelines: Toddlers. Teaching Elementary Physical Education: Preschool Community Collaborations.
Wall, S., & Rudisill, M. E. (2004). Meeting Active Start Guidelines: Introduction. Teaching Elementary Physical Education: Preschool Community Collaborations.
Woodburn, S., Rodríguez, F. y Boschini, C. (1997). El desarrollo motor en niños: Prueba de desarrollo motor-Universidad Nacional (PDM-UNA). Heredia y San José, Costa Rica: EUNA y EUCR.
Woodburn, S., Camacho, T., Boschini, C., Fernández, H. y Rodríguez, F. (1991). Prueba KTK, adaptada (Prueba de coordinación corporal para niños): Manual instructivo. Heredia, Costa Rica: Escuela Ciencias del Deporte, Universidad Nacional.
Woodburn, S. (1997a). El desarrollo gestalt en niños: Prueba de Anton Brenner, adaptada (PGAB). Heredia, Costa Rica: Escuela Ciencias del Deporte, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Woodburn, S. (1997b). La madurez intelectual en niños: La prueba Goodenough-Harris (PGH). Heredia, Costa Rica: Escuela Ciencias del Deporte, Universidad Nacional. Manuscrito inédito.
Woodburn, S. y Boschini, C. (1997). Los problemas de aprendizaje en niños: Test de la Escuela Meeting Street (Adaptado). San José y Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Meeting Street.
Woodburn, S., Boschini, C. y Fernández, H. (1997). La imagen corporal en niños: Prueba para diagnóstico de imagen corporal (PDIC). San José y Heredia, Costa Rica: EUCR.
Woodburn, S., Sisfontes, P. y Fernández, H. (1998). Valoración y actividades interactivas para la educación psicomotriz. Heredia, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815