THE FORMATION AND ACQUISITION OF KNOWLEDGE OF THE ELITE SOCCER COACHES OF COSTA RICA TO TRAIN AND COACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.15-2.1

Keywords:

formation, knowledge, coaches, soccer

Abstract

This study aimed to explore the aspects related to the formation and sources of knowledge that Costa Rican elite soccer coaches have in order to coach and train, and how those aspects influence the decision-making process of soccer coaches’ in their sport environment. For this purpose, a qualitative research project has been carried out, where data was collected through the method specifically known as methodological triangulation, which consisted in the application of two methodological tools, the interview and the questionnaire, whose final results were compared with each other. The study population consisted of 10 coaches of the Costa Rican First Division Soccer League. The results indicate that coaches base their work of coaching and training on almost all subcategories of acquisition of knowledge that were raised in the study. However, the subcategories of experience as a player, professional experience, and the use of technological tools were assigned a greater value, especially regarding the field of coaching in competition. At the same time, the subcategory interaction between colleagues was assigned the lowest value. The conclusions of the study should be analyzed when designing curricula in the training of soccer coaches.

Author Biographies

Oscar Milton Rivas-Borbón, Universidad Nacional

Grado académico: Master con especialidad en Rendimiento Deportivo

Especialidad en Fútbol y Metodología del Entrenamiento Físico.

Académico de la Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida.

Preparador Físico equipos profesionales de Fútbol

Fabián Víquez-Ulate, Universidad Nacional

Grado académico: Master con especialidad en Rendimiento Deportivo.

Especialidad en: Natación, Rendimiento Deportivo, Discapacidad y Ejercicio Físico, Planificación, Deportes, Entrenamiento Contraresistencia

Académico de la Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida.

Coordinador Proyecto NADI

Inés Revuelta-Sánchez, Universidad Nacional

Grado académico: Maestría en Administración de Negocios con Énfasis en Alta Gerencia

Especialidad en: Gestión y Administración de Empresas, Planificación y Dirección de Proyectos, Educación con énfasis en Docencia, Cultura, Danza y Movimiento Humano.

Académico de la Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida.

Miembro de Ejercicio es Medicina Costa Rica, GoPA Cr y la Red Costarricense de Actividad Física y Salud

Jorge Salas- Cabrera, Universidad Nacional

Grado académico: Doctor en Educación 

Especialidad en: Fisiología del ejercicio, Evaluación Fisiológica, Rehabilitación cardiaca, educación física, pedagogía, entrenamiento contraresistencia

Académico de la Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida.

Coordinador Proyecto Rehabilitación Cardiaca fase III 

Coordinador Proyecto de Recuperación traumacraneoencefálico

 

Juan Carlos Gutiérrez - Vargas, Universidad Nacional

Grado académico: Maestría en Artes de la Educación con Énfasis en Educación Física con Subespecialidad en Análisis Científico del Movimiento Humano.

Especialidad en: Educación Física (Fisiología del Ejercicio, Metodología del entrenamiento, Balonmano, Atletismo, Preparación física, Entrenamiento de contrarresistencia)

Académico de la Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida.

Coordinador Proyecto CEDERSA

References

Ayala-Zuluaga, C. F., Aguirre-Loaiza, H. H. y Ramos-Bermúdez, S. (2015). Formación académica y experiencia deportiva de los entrenadores suramericanos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 37(4), 367-375. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2015.09.001

Abraham, A., Collins, D. y Martindale, R. (2006). The coaching schematic: Validation through expert coach consensus. Journal of Sports Sciences, 24(6), 549-564. DOI: 10.1080/02640410500189173

Barros, G. C., Ribeiro, I. M., Arroyo, M. P. M., Rosado, A. F. B., Sousa, T. M. T. y Pereira, P. F. S. (2010). Autopercepción de las competencias profesionales de los entrenadores de fútbol en función de la experiencia profesional y de la formación académica. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(1). Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/110261/104901

Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2015). ¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad? REIRE Revista d’innovació i recerca en educació, 8(2), 129-147. DOI: 10.1344/reire2015.8.2.828

Castillo, I., Ramis, Y., Cruz, J. y Balaguer, I. (2015). Formación de Entrenadores de Fútbol Base en el Proyecto PAPA. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 131-138. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.una.idm.oclc.org/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=0c7c1e47-e3b6-4859-a6a6-659ea8172b05%40sessionmgr4007&vid=1&hid=4207

Coté, J., Salmela, J. H., Trudel, P., Baria, A. y Russel, S. (1995). The coaching model: a grounded assessment of expert gymnastic coaches knowledge. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17(1), 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.1123/jsep.17.1.1

Coté, J., Young, B., North, J. y Duffy, P. (2007). Towards a definition of excellence in sport coaching. International Journal of Coaching Science, 1, 3-17. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/43501231_Towards_a_Definition_of_Excellence_in_Sport_Coaching

Cushion, C., Armour, K. y Jones, R. (2012). Coach education and continuing professional development: experience and learning to coach. Quest, 55(3), 215-230. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2003.10491800

Erickson, K., Bruner, M., MacDonald, D. y Coté, J. (2008). Gaining Insight into Actual and Preferred Sources of Coaching Knowledge. International Journal of Sports Science & Coaching, 3, 4, 527-538. DOI: https://doi.org/10.1260/174795408787186468

Feu-Molina, S., Ibáñez-Godoy, S. J., Lorenzo-Calvo, A., Jiménez-Saiz, S. y Cañadas-Alonso, M. (2012). El conocimiento profesional adquirido por el entrenador de balonmano: experiencias y formación. Revista de psicología del deporte, 21(1), 107-115. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/2351/235124455014/

Jiménez-Sáiz, J., Lorenzo-Calvo, A., Gómez-Ruano, M. y Lorenzo-Calvo, J. (2009). La adquisición del conocimiento en entrenadores expertos en baloncesto. Apuntes educación física y deportes, 2(96), 47-52. Recuperado de http://abacus.universidadeuropea.es/bitstream/handle/11268/601/385.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez-Saiz, S., Gómez-Ruano, M. Á., Borrás-Luján, P. y Calvo, A. L. (2007). Factores que favorecen el desarrollo de la pericia en entrenadores expertos en baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 2(6), 145-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1630/163017580007.pdf

Lemyre, F., Trudel, P. y Durand-Bush, N. (2007). How Youth-Sport Coaches learned to coach. The Sport Psychologist, 21, 191-209. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.5911&rep=rep1&type=pdf

Nash, C. y Collins, D. (2006). Tacit Knowledge in expert coaching: Science or art? Quest, 58(4), 465-477. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00336297.2006.10491894

Okuda-Benavides, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 24(1), 118-124. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000100008

Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods. 3th ed. Newbury Park, CA: Sage.

Pérez, C. (2002). Caracterización del entrenador de alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2(1), 15-37. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27326/1/Caracterizaci%C3%B3n%20del%20entrenador%20de%20alto%20rendimiento%20deportivo.pdf

Rosado, A., Palma, N., Mesquita, I. y Moreno, P. (2007). Percepción de los jugadores de fútbol, de distinto nivel, sobre sus entrenadores. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 151-165. Recuperado de http://www.rpd-online.com/article/viewFile/18/18

Vallée, C. N. y Bloom, G. A. (2005). Building a successful university sport program: key and common elements of expert coaches. Journal of Applied Sport Psychology, 17(3), 179- 196. DOI: 10.1080/10413200591010021

Vinicia, J., Mayorga, D., Ruiz, J. y Blanco, H. (2016). La comunicación educativa de entrenadores de fútbol en competición. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, (29), 17-29. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.una.idm.oclc.org/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=bf7be36c-e6bc-4690-a1a5-4b225b933b01%40sessionmgr4008&vid=1&hid=4207

Werthner, P. y Trudel P. (2006). A New Theoretical Perspective for Understanding How Coaches learning to coach. The Sport Psychologist, 20, 198-212. DOI: http://dx.doi.org/10.1123/tsp.20.2.198

Published

2018-08-21

How to Cite

Rivas-Borbón, O. M., Víquez-Ulate, F., Revuelta-Sánchez, I., Salas- Cabrera, J., & Gutiérrez - Vargas, J. C. (2018). THE FORMATION AND ACQUISITION OF KNOWLEDGE OF THE ELITE SOCCER COACHES OF COSTA RICA TO TRAIN AND COACH. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 15(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.15-2.1

How to Cite

Rivas-Borbón, O. M., Víquez-Ulate, F., Revuelta-Sánchez, I., Salas- Cabrera, J., & Gutiérrez - Vargas, J. C. (2018). THE FORMATION AND ACQUISITION OF KNOWLEDGE OF THE ELITE SOCCER COACHES OF COSTA RICA TO TRAIN AND COACH. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 15(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.15-2.1

Comentarios (ver términos de uso)