Reasons for Child Physical Inactivity: A View from Children, Parents, and Coaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.18-2.3

Keywords:

physical activity, physical inactivity, children, reasons

Abstract

Physical activity from childhood and throughout adult life allows a low-risk profile to be maintained compared to many conditions. This study aimed to identify the difficulties that lead to physical inactivity in children. For the study, there was a sample of 2,621 children from 13 cities in the country, 3,754 parents of these children, and 134 coaches from different schools in the Mexican Republic. A questionnaire of 17 open and closed questions was used to obtain children's information; the questionnaire was an adaptation of the instrument State of Play: Youth Sports Survey (The Aspen Institute, s.f.). Parents were asked what they felt might be the main challenges they had in fostering physical and/or sporting activity in their children. Finally, coaches were asked the main reasons why children do not play sports or physical activity. In the general sample of children, the results showed that the main aspect of their physical inactivity relates to responsibilities; parents mentioned, as the main cause, the lack of time, and coaches reported misused the technology.

References

American Academy of Pediatrics. (2016). Care of the Young Athlete Patient Education Handouts. https://www.healthychildren.org/Spanish/healthy-living/fitness/Paginas/overcoming-obstacles-to-physical-activity.aspx

Álvarez, C. (2016). Entendiendo los factores que determinan la actividad física en el entorno escolar desde la perspectiva de los niños y niñas. MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 13(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.15359/mhs.13-1.2

Arón, A. y Milicic, N. (1999a). Clima social escolar y desarrollo personal. Un programa de mejoramiento. Editorial Andrés Bello. https://doi.org/10.2307/j.ctt1trkk9z

Arón, A. y Milicic, N. (1999b). Vivir con otros. Programa de desarrollo de habilidades sociales. Editorial Universitaria.

Bornstein, D. B., Beets, M. W., Byun, W., y McIver, K. (2011). Accelerometer-derived physical activity levels of preschoolers: a meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 14(6), 504-511. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2011.05.007

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Harvard University Press.

Bronfenbrenner, U. (1989). Ecological system theory. En R. Vasta (Comp.), Annals of childs development. A Research Annual. Six theories of child development: revised formulations and current issues. (Vol. 6, pp. 187- 249). JAI Press.

Cristi-Montero, C., Celis-Morales, C., Ramírez-Campillo, R., Aguilar-Farías, N., Álvarez, C. y Rodríguez-Rodríguez, F. (2015). ¡Sedentarismo e inactividad física no son lo mismo!: Una actualización de conceptos orientada a la prescripción del ejercicio físico para la salud. Revista médica de Chile, 143(8), 1089-1090. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872015000800021

Duverger, M. (1986). Métodos de las Ciencias Sociales. Editorial Ariel.

Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. (2016). Informe final de resultados 2016. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/209093/ENSANUT.pdf)

Férnandez-Argëlles, D., y Fernández-Río, J. (2018). Índice de masa corporal, motivos de práctica deportiva extraescolar y modelos familiares en alumnado de 6º de Educación Primaria. Nutrición Hospitalaria, 35(3), 557-563. https://doi.org/10.20960/nh.1473

Granda, J., Montilla, M., Barbero, J., Mingorance, A., y Alemany, I. (2010). Frecuencia de práctica y motivos de participación/no participación en actividades físicas en función del género de escolares de 10-12 años de Melilla. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 21(6), 280-296. https://doi.org/10.5332/ricyde2010.02103

Gutiérrez, J., Rivera-Dommarco, J., Shamah-Levy, T., Villalpando-Hernández, S., Franco, A., Cuevas-Nasu, L., Romero-Martínez, M. y Hernández-Ávila, M. (2012) Encuesta Nacional de Salud y Nutrición: Resultados Nacionales. Instituto Nacional de Salud Pública.

Haugland, S., Wold, B., y Torsheim, T. (2003). Relieving the pressure? The role of physical activity in the relationship between school-related stress and adolescent health complaints. Res Q Exerc Sport, 74(2), 127-135. https://doi.org/10.1080/02701367.2003.10609074

Hernández, M., Rivera, J., Shamah, T., Cuevas, L., Gómez, L., Gaona, E., Romero M., Méndez, I., Saturno, P., Villalpando, S., Guitierrez, J., Ávila, M., Mauricio, E., Martínez, J., y García, D. (2016). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino: Informe final de resultados. Instituto Nacional de Salud Pública.

Instituto Nacional de Salud Pública y Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición: Presentación de resultados. https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2018/doctos/informes/ensanut_2018_presentacion_resultados.pdf

Laing, E., Massoni, J., Nickols-Richardson, S., Modlesky, C., O’Connor, P. & Lewis, R. (2002). A prospective study of bone mass and body composition in female adolescent gymnasts. J Pediatr, 141(2), 211-216. https://doi.org/10.1067/mpd.2002.126599

Martínez, O., Fernández, E. y Camacho, M. (2010). Percepción de dificultades para la práctica de actividad física en chicas adolescentes y su evolución con la edad, Apuntes Educación Física y Deportes, 1(99), 92-99. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/249008

Matsudo, S. (2012). Actividad física: Pasaporte para la salud. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(3), 209-217. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70303-6

Muñoz-Daw, M., Muñóz-Duarte, M., De la Torre-Díaz, M., Hinojos-Seáñez, E. y Pardo-Rentería, J. (2016). Motivos para la práctica de actividad física recreativa e inactividad en la población de Chihuahua (México). Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 36(1), 10-16. https://doi.org/10.12873/361muñozdaw

Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44441/9789243599977_spa.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2018). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Organización Mundial de la Salud. (2019a). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Organización Mundial de la Salud. (2019b). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. https://www.who.int/dietphysicalactivity/pa/es/

Organización Mundial de la Salud. (2004). Estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. http://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_spanish_web.pdf

Pietilainen, K., Kaprio, J., Borg, P., Plasqui, G., Yki-Jarvinen, H., Kujala, U., Rose, R.J., Westerterp. K.R. & Rissanen, A. (2008). Physical inactivity and obesity: a vicious circle. Obesity (Silver Spring), 16(2), 409-414.

Portela, I. y López, A. (2017). Percepción de barreras para la práctica del ejercicio físico en adolescentes gallegos, Revista de Estudios e Investigación en Piscología y Educación, Extr (14), 174-177. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2630

Roberts, S. (2000). The role of physical activity in the prevention and treatment of childhood obesity. Pediatr Nurs, 26 (1), 39-41. PMID: 12026314.

Serra, J., Generelo, E. y Zaragoza, J. (2010). Barreras para la realización de actividad física en adolescentes en la provincia Huesca, Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(39), 470-482. https://doi.org/10.15366/rimcafd

Schmutz, E., Leeger, C., Radtke, T., Muff, S., Kakebeeke, T., Zysset, A. & Munsch, S. (2017). Correlates of preschool children’s objectively measured physical activity and sedentary behavior: a cross-sectional analysis of the SPLASHY study. International. Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1). https://doi.org/10.1186/s12966-016-0456-9

The Aspen Institute (2018). State of Play: Youth Sports Survey. [internet]. http://www.projectplay.us

The Global Observatory for Physical Activity-GoPA. (2016). 1st Physical Activity Almanac. [Internet]. https://indd.adobe.com/view/f8d2c921-4daf-4c96-9eaf-b8fb2c4de615

Twisk, J., Kemper, H., van Mechelen, W. (2000). Tracking of activity and fitness and the relationship with cardiovascular disease risk factors. Med Sci Sports Exerc, 32(8), 1455-1461.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.

World Health Organization. Global (2016) Health Observatory Data Repository. Prevalence of insufficient physical activity among school going adolescents [internet]. https://apps.who.int/gho/data/view.main.2482ADO?lang=en

World Obesity Federation (2019). Global Obesity Observatory [internet]. https://ps-wod-web-prod.s3.amazonaws.com/media/filer_public/35/94/359430d5-bfd0-4ba6 ac1e29d14ba3fb44/globces.pdf)

Yamamoto-Kimura, L., Alvear-Galindo, M., Morán-Álvarez, C., Acuña-Sánchez, M., Torres-Durán, P., Juárez-Oropeza, M., Ferreira-Hermosillo, A. y Solís-Díaz, M. (2013). Actividad extraescolar y obesidad en los niños: Influencia del ámbito familiar y del vecindario. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 51(4), 378-383. https://doi.org/10.21840/siic/150140

Published

2021-06-30

How to Cite

Tellez Vasquez, M. H., Betancourt Ocampo, D., Jaimes Reyes, A. L., Rubio Sosa, H. I., & González González, A. (2021). Reasons for Child Physical Inactivity: A View from Children, Parents, and Coaches. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 18(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.18-2.3

How to Cite

Tellez Vasquez, M. H., Betancourt Ocampo, D., Jaimes Reyes, A. L., Rubio Sosa, H. I., & González González, A. (2021). Reasons for Child Physical Inactivity: A View from Children, Parents, and Coaches. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 18(2), 1-14. https://doi.org/10.15359/mhs.18-2.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>