Physical Education: The Right to a Quality Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.4Keywords:
Physical Education, Human Rights, teaching, learningAbstract
Introduction: The right to education is a human right, and Physical Education is the discipline that teaches at the body level.
Purpose: To present the right to quality Physical Education.
Development: The human being is a biological entity immersed in a physical environment. Because of the conditions of their biology, human beings have to be in movement to ensure their permanence, satisfy their primordial needs, and carry out all the characteristics of living beings. Outside the biological sphere, they need to have a relationship with their surrounding environment and other beings; so, by keeping moving, they can meet different needs, such as psychosocial needs. In this way, through movement, people relate to their environment and peers, satisfying needs that allow them to survive and exist; movement becomes an inherent part of humanity.
Conclusion: Promoting teaching at the physical level is part of a human right in order to educate throughout the life course, thus, contributing to the integral development of people through quality Physical Education.
References
Abarca, A., Murillo, B., Julián, A., Zaragoza, J. y Generelo, E. (2015). La Educación Física: ¿Una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos, (28), 155-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5146458
Aibar, A., Julián, J., Murillo, B., García-González, L., Estrada, S. y Bois, J. (2015). Actividad física y apoyo de la autonomía: El rol del profesor de Educación Física. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 155-161. https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/revpsidep_a2015v24n1/revpsidep_a2015v24n1p155.pdf
Almond, L. y Whitehead, M (2012). Physical Literacy: Clarifying the nature of the concept. Physical Education Matters 7(1), 68-71.
Baena-Extremera, A. y Granero-Gallegos, A. (2015). Educación Física e intención de práctica física en tiempo libre. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 132-144. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/625/1311
Bermudez, C. y Saenz-López, P. (2019). Emociones en educación física. Una revisión bibliográfica (2015-2017). Retos, 36, 597-603. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.70447
Caamaño, A., Lobos, L. y Canto, C. (28 de septiembre al 10 de octubre de 2015). Sujetos de derecho e inclusión, determinantes de la EF del Chubut. 11º Congreso Argentino de EF y Ciencias, Ensenada, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7225/ev.7225.pdf
Cabezas, M., Meriño, F., Semanat, Y. y Aulet, O. (2017). La calidad de la clase de Educación Física en la escuela primaria: Actualidad y perspectiva. ARRANCADA, 17(31), 10-19. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/2-31
Cansino, J. (2016). Un nuevo paradigma para un futuro más saludable y con valores. - Deporte inclusivo, actividad física inclusiva y educación física inclusiva. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 9(2), 69-86. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/51/62
Campo, A., Campo, E., Coba, J. y Acevedo-Merlano, A. (2020). Estrategias para la enseñanza de la educación física en búsqueda de la calidad educativa. Revista Científica de FAREM-Estelí, (33), 23-34. https://lamjol.info/index.php/FAREM/article/view/9606/10990
Carter-Thuillier, B. y Moreno, A. (2017). Globalización económica, postmodernidad y sistema educativo: contradicciones y alternativas desde una Educación Física crítica. Estudios Pedagógicos, 43(3), 103-117. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300006
Carreiro, F., González, M. y González, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos, 29, 251-257. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43564/25490
Comisión Europea (2011). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Desarrollo de la dimensión europea en el deporte. Bruselas. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0012&from=EL
del Val-Martín, P., Sebastiani, E., Blázquez-Sánchez, D. (2021). ¿Qué es y cómo se mide la calidad en educación física? Una revisión de literatura. Sportis, 7(2), 300-320. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7181
Flores, G., Prat, M. y Soler, S. (2017). La visión del profesorado de Educación Física sobre la presencia del alumnado de origen extranjero en la escuela: ¿oportunidad o problema? Retos, 31, 64-68. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/44307/31412
Gambau, V. (2015). Las problemáticas actuales de la Educación Física y el deporte escolar en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, (411), 53-69. http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/114/111
Gamboa, R., Jiménez, G. y Fernández, C. (2022). Una educación física “otra” pensada desde las infancias. Retos, (45), 54-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8285039
González, F. (2009). La significación de Vygotski para la consideración de lo afectivo en la educación: Las bases para la cuestión de la subjetividad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. 9, 1-24. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9519/17924
Hortigüela, D., Salicetti, A. y Pérez, A. (2015). Valoración en la formación permanente del profesorado de educación física, a partir del intercambio académico entre España y Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-18. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21090
Höner, O., & Demetriou, Y. (2014). Effects of a health-promotion programme in sixth grade German students’ physical education. European Journal of Sport Science, 14(1), S341-S351. https://doi.org/10.1080/17461391.2012.704080
International Council for Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance. (ICHPERSD). (14 de junio de 2018). International Standards for Physical Education and Sport for School Children. http://www.ichpersd.org/index.php/standards/international-standards
Lavega, P. (2008). Educación física y mercado laboral. Competencias profesionales. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(3), 123-131. https://www.redalyc.org/pdf/1630/163017596009.pdf
Linzmayer, L. (2017). Espacios conceptuales de actuación profesional: Vivencia, práctica y entrenamiento. Educación Física y Ciencia, 19(2), 1-7. https://doi.org/10.24215/23142561e036
López, V., Pérez, D., Manrique, J. y Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos, 29, 182-187. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552/25499
López-Carril, S., Villamón, M. y Añó, V. (2018). Interculturalidad e inclusión en Educación Física: Innovación educativa Erasmus in Schools. Retos, 34, 389-394. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/58748/39903
Luis-de Cos, G., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., y Arruza Gabilondo, J. A. (2019). Competencia motriz, compromiso y ansiedad de las chicas en Educación Física. Retos, 36, 231–238. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.64243
Martín-Albo, J., Núñez, J., Gregorio, J., y Grijalvo, F. (2009). Un modelo motivacional explicativo del bienestar psicológico en la universidad. Revista Mexicana de Psicología, 26(1) 41-54. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016317004
Mora, F. (2013). ¿Qué es una emoción? Revista Arbor, 189(759). http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2013.759n1003
Moreno-Murcia, J., Cervelló, E., Huéscar, E., Belan-do Pedreño, N., & Rodríguez, J. (2013). Motivational profiles in physical education and their relation to the Theory of Planned Behavior. Journal of Sports Science & Medicine, 12(3), 551-558. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3772601/
Mujica, F. (2018). Las emociones en la educación física escolar: El aporte de la evaluación cualitativa. Revista Digital de Educación Física, (51), 64-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360323
National Association for Sport and Physical Education & American Heart Association. (2010). Shape of the nation report: Status of physical education in the USA. https://www.shapeamerica.org/advocacy/son/upload/Shape-of-the-Nation-2010-Final.pdf
National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion. (2010). Association between school based physical activity, including physical education, and academic performance. https://stacks.cdc.gov/view/cdc/25616
Nicoletti, J. y García, G. (2015). El derecho humano a la educación física adaptada. Revista Digital de Educación Física, (35), 70-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391128
Ribeiro, I., Parra, D., Hoehner, C., Soares, J., Torres, A., Pratt, M., Legetic, B., Malta, D., Matsudo, V., Ramos, L., Simoes, E. & Brownson, R. (2010). School-based physical education programs: evidence-based physical activity interventions for youth in Latin America. Glob Health Promot, 17(2), 5-15. https://doi.org/10.1177%2F1757975910365231
Rosa, A., García, E. y Carrillo, P. (2018). La Educación Física como programa de desarrollo físico y motor. EmásF. Revista Digital de Educación Física, (52), 105-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408944
Salmurri, F. (2015). Razón y emoción. Recursos para aprender y enseñar a pensar. Editorial RBA.
Sánchez, J., y Núñez, J. (2007). Análisis preliminar de las propiedades psicométricas de la versión española de la Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio Físico. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 83-92. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=311126258006
Serrano, J., Abós, A., Generelo, E., Aibar, A. y García-González, L. (2016). Importancia del apoyo a las necesidades psicológicas básicas en la predisposición hacia diferentes contenidos en Educación Físico. Retos, 29, 3-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5400833
Tuñon, I., Laiño, F. y Castro, H. (2014). El juego recreativo y el deporte social como política de derecho. Su relación con la infancia en condiciones de vulnerabilidad social. Educación Física y Ciencia, 16(1), 1-16. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439942659003
UNESCO (1976). La función de la educación física y los deportes en la formación de la juventud, a partir del punto de vista de una educación permanente. Iª Conferencia Internacional de Ministros y Altos Funcionarios Encargados por la Educación Física y los Deportes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000123066
Vargas, P. y Orozco, R. (2003). La importancia de la educación física en el currículo escolar. Inter Sedes, 4(7), 119-130. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/826/887
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815