Analysis of Game Situations in the Design of Tasks in Training Basketball
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.12Keywords:
basketball, training, methodology, SIATEAbstract
Introduction: Currently, knowing how to conduct training activities is essential to optimize player training. Therefore, one of the strategies most used by coaches to optimize the training process is to modify the number of players (Game Situation).
Purpose: The objective of the study was to analyze the teaching-learning process of a school-age basketball coach, as well as to know the association between the Game Situation and the Pedagogical, External Load, and Organizational variables used that influence the design of tasks.
Method: For this, a total of 20 training sessions consisting of 100 tasks, recorded through the Comprehensive System for the Analysis of Training Tasks, were analyzed. A descriptive and inferential analysis was conducted between the variables raised in the research in relation to the Game Situation.
Results: The results demonstrated a significant relationship between the variables analyzed with the Game Situation. The way the players are grouped during the development of the training tasks conditions the results of the rest of the variables that define a training task at a pedagogical, organizational, and external load level.
Conclusion: These pieces of evidence vindicate the importance of knowing the factors that influence training tasks. In addition, the results show that there are differences in the use of game situations depending on the rest of the variables used.
References
Alarcón, F., Cárdenas, D., & Ureña, N. (2008). Influencia de los factores de organización de las tareas de aprendizaje sobre los tiempos de práctica del jugador de baloncesto. Apunts: Educación Física y Deportes (92), 46-55. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551656933006
Cañadas, M., & Ibáñez, S. J. (2010). La planificación de los contenidos de entrenamiento de baloncesto en equipos de iniciación. E-balonmano com, 6(1), 49-65. https://www.researchgate.net/publication/45396884_La_planificacion_de_los_contenidos_de_entrenamiento_de_baloncesto_en_equipos_de_iniciacion
Cañadas, M., Ibáñez, S. J., Feu, S., García, J., & Parejo, I. (2011). Análisis de los medios de entrenamiento en un equipo minibasket y la influencia de un programa formativo para el entrenador. Un estudio de caso. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 13(3), 363- 382. http://hdl.handle.net/11162/176505
Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I., & Feu, S. (2012). Estudio de las fases de juego a través del análisis del entrenamiento deportivo en categoría minibasket. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 73-82. https://revistas.um.es/cpd/article/view/170341
Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I., & Feu, S. (2010). Las situaciones de juego en el entrenamiento de baloncesto en categorías base. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, 13(49), 41-54. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/12268/59768_3.pdf?sequence=1
Crewson, P. (2014). Applied Statistics (First Edition). Leesburg AcaStat Software.
Feriche, B., Chirosa, L. J., & Chirosa, I. (2002). Validez del uso de la RPE en el control de la intensidad de entrenamiento en balonmano. Archivos de Medicina del Deporte, 19(91), 377-383. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5266988
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Third Edition. Londres, Reino Unido: SAGE.
Gamero, M. G., García-Ceberino, J. M., Reina, M., Feu, S., & Antúnez, A. (2020). Estudio de las variables pedagógicas de las tareas de baloncesto en función de las fases de juego. RETOS: Nueva Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 37, 556-562.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243320
Gamero-Portillo, M. G., García-Ceberino, J. M., González-Espinosa, S., Reina, M., & Antúnez, A. (2017). Análisis de las variables pedagógicas en las tareas diseñadas para el balonmano en función del género de los docentes. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(3), 217-224.
https://www.redalyc.org/pdf/865/86554636010.pdf
Gamonales, J. M., Gómez-Carmona, C. D., Córdoba-Caro, L. G., & Ibáñez, S. J. (2019). Influencia del perfil de entrenador en el diseño de las tareas en el fútbol. Estudio de caso. Journal of Sport and Health Research, 11(1), 69-82. http://www.journalshr.com/papers/Vol%2011_suplemento/JSHR%20V11_supl_01_07.pdf
García-Ceberino, J. M., Antúnez, A., Feu, S., & Ibáñez, S. J. (2020). Quantification of Internal and External Load in School Football According to Gender and Teaching Methodology. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), 344. http://doi.org/10.3390/ijerph17010344
García-Rubio, J., Parejo, I., & Cañadas, M. (2010). Valoración de la carga de entrenamiento. Una experiencia real con un equipo de baloncesto de Liga EBA. Revista Internacional de Deportes Colectivos, (5), 4-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6284324
González-Espinosa, S., Feu, S., García-Rubio, J., Antúnez, A., & García-Santos, D. (2017). Diferencias en el aprendizaje según el método de enseñanza-aprendizaje en el baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 65-70. https://www.redalyc.org/pdf/2351/235150578011.pdf
González-Espinosa, S., Ibáñez, S. J., & Feu, S. (2017). Diseño de dos programas de enseñanza del baloncesto basados en métodos de enseñanza-aprendizaje diferentes. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(2), 131-152. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86553841007
Halouani, J., Chtourou, H., Gabbett, T., Chaouachi, A., & Chamari, K. (2014). Small-sided games in team sports training: a brief review. The Journal of Strength & Conditioning Research, 28(12), 3594-3618. http://doi.org/10.1519/JSC.0000000000000564
Hill-Haas, S., Coutts, A., Rowsell, G., & Dawson, B. (2009). Generic versus small-sided game training in soccer. International Journal of Sports Medicine, 30(9), 636-642. http://doi.org/10.1055/s-0029-1220730
Hill-Haas, S. V., Dawson, B., Impellizzeri, F. M., & Coutts, A. J. (2011). Physiology of small-sided games training in football. Sports medicine, 41(3), 199-220. http://doi.org/10.2165/11539740-000000000-00000
Ibáñez, S. J. (2000). La enseñanza del baloncesto dentro del contexto educativo. Habilidad Motriz: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, (15), 12-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=654422
Ibáñez, S. J. (2008). La planificación y el control del entrenamiento técnico-táctico en baloncesto. En: Terrados, N., & Calleja, J. (Eds.). Fisiología, Entrenamiento y Medicina del Baloncesto (1.º edición, pp. 299-314). Paidotribo.
Ibáñez, S. J., Feu, S., & Cañadas, M. (2016). Sistema integral para el análisis de las tareas de entrenamiento, SIATE, en deportes de invasión. E-Balonmano com, 12(1), 3-30. http://e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/article/view/331
Ibáñez, S. J., Jiménez, A., & Antúnez, A. (2015). Diferencias en las cargas de entrenamiento en baloncesto entre los modelos de enseñanza/entrenamiento comprensivo y técnico. Revista de Psicología del Deporte, 24(3), 47-50. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235143644010
Ibáñez, S. J., Pérez-Goye, E., García-Rubio, J., & Courel-Ibáñez, J. (2020). Effects of task constraints on training workload in elite women’s soccer. International Journal of Sports Science & Coaching, 15(1), 99-107. http://dx.doi.org/ 10.1177/1747954119891158
Mancha-Triguero, D., García-Ceberino, J. M., Antúnez, A., & García-Rubio, J. (2018). ¿Afecta la fase de juego al diseño de las tareas de un equipo de baloncesto de formación? Sport-TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 27-36. https://revistas.um.es/sportk/article/view/343201
Mitchell, S. A., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2003). Sport foundations for Elementary Physical Education. A tactical games approach. Human Kinetics.
Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.redalyc.org/pdf/337/33770318.pdf
Newell, J., Aitchison, T., & Grant, S. (2014). Statistics for sports and exercise science: a practical approach. Routledge Taylor & Francis Group.
Práxedes, A., Moreno, A., Sevil, J., Pizarro, D., & Del Villar, F. (2016). Efecto de la igualdad y desigualdad numérica en juegos modificados sobre el rendimiento táctico en jóvenes futbolistas. Journal of Sports Pedagogy & Research, 2(1), 22-29.
Reina, M., Gamero-Portillo, M. G., León, K., & Ibáñez, S. J. (2018). Desarrollo y estructura pedagógica de tareas de entrenamiento en baloncesto formativo. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(2), 145-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6693626
Reina, M., García-Rubio, J., Antúnez, A., & Ibáñez, S. J. (2020). Comparación de la carga interna y externa en competición oficial de 3 vs. 3 y 5 vs. 5 en baloncesto femenino. Retos, (37), 400-405. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7243297.
Ribeiro, D. B., Werneck, F. Z., Oliveira, H. Z., Panza, P. S., Ibáñez, S. J., & Vianna, J. M. (2021). From talent identification to Novo Basquete Brasil (NBB): Multifactorial analysis of the career progression in youth Brazilian elite basketball. Frontiers in Psychology, 12, 617563. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.617563
San Román, J., Casamichana, D., Castellano, J., & Calleja-González, J., (2014). Comparativa del perfil físico y fisiológico de los juegos reducidos vs partidos de competición en fútbol. Journal of Sports and Health Research, 6(1), 19-28. https://profesoradoonline.com/wp-content/uploads/2020/08/Juegos-Reducidos.pdf
Ziv, G., & Lidor, R., J. (2009). Physical attributes, physiological characteristics, on-court performances and nutritional strategies of female and male basketball players. Sports Medicine, 39(7), 547-568. http://doi.org/10.2165/00007256-200939070-00003
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815