The educational practices of physical educators for students with special educational needs during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.20-1.13Keywords:
Physical education, physical activity, people with disabilities, educational deficiencies, educational practicesAbstract
Introduction: The article analyzes the situation of students with special educational needs (SEN) who have limited their physical activities (PA) due to confinement, a situation that forces teachers to design new educational practices adapted to virtuality.
Objective: To analyze the educational practices of physical education (PE) for primary level students with SEN during the pandemic in the Dominican Republic.
Methodology: A qualitative, exploratory, cross-sectional, qualitative approach was used by means of a survey, using non-probabilistic sampling and content analysis with semantic networks. The study consisted of 45 teachers, who provided information on their academic teacher training, student enrollment, methodologies, strategies used and resources of the teaching process.
Results: The results reflect the teachers' interest in their professional activity, as opposed to the lack of support from specialists in the classroom and a low knowledge of teaching, methodologies and strategies used from virtuality for PE aimed at students with SEN. On the other hand, most teachers did not use educational facilities for physical activities, technology was used with assistance guided by family and adults at home, especially with group physical activities in family.
Conclusions: Academic activities were carried out from home and have been affected by the lack of suitable conditions for an academic space and the lack of technological resources. Teacher training in the area of PE for students with SEN should be promoted.
References
Abraira, V. (2001). El índice kappa. Semergen-Medicina de Familia, 27(5), 247-249. https://doi.org/10.1016/S1138-3593(01)73955-X
Álvarez Hevia, D. M., & Figares A., J. L. (2020). Retos educativos durante el confinamiento: La experiencia con alumnos con necesidades educativas especiales. Revista internacional de educación para la Justicia Social, 9(3), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12229
Casallas Florez, L., Villabona-Vega, B., & Prada-Núñez, R. (2020). ¿Están preparadas las instituciones educativas para el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales? Revista ESPACIOS, 41(35), 242-254. http://www.revistaespacios.com/a20v41n35/a20v41n35p19.pdf
Castillo-Retamal, F., Cárcamo, B., Aravena, H., Valenzuela, A., Pérez, T., Medel, C., & Quezada, J. (2021). Necesidades educativas especiales y educación física: Un análisis desde la propuesta curricular ministerial de Chile. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, 56-65. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86977
Cedillo, I., Contreras, S., & Barrera, V. (2021). COVID-19: Condiciones de estudio y repercusiones sobre el estado emocional y aprendizajes escolares de alumnos con necesidades educativas especiales. MLS Inclusion and Society Journal, 1(1). https://www.mlsjournals.com/MLS-Inclusion-Society/article/view/1050
Cheshire, L. (2019). Educación inclusiva para personas con discapacidades: ¿Estamos logrando avances. Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación. Todas y todos los estudiantes cuentan. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370386_spa
Consejo General de la Educación Física y Deportiva. (2020). Recomendaciones docentes para una educación física escolar segura y responsable ante la “nueva normalidad”. Minimización de riesgos de contagio de la COVID-19 en las clases de EF para el curso 2020-2021. Consejo General de la Educación Física y Deportiva. https://munideporte.com/imagenes/documentacion/ficheros/03775E83.pdf
Corvetto, G. (2021). La educación y la educación física en el Perú. Transformación de los imaginarios sociales en tiempo de confinamiento en Reyes, A. & Romero, C (Ed.), Educación física en tiempos de pandemia y confinamiento (pp. 115-131). Universidad Adventista de Chile y Universidad de Cundinamarca. https://www.researchgate.net/profile/Alixon-Reyes/publication/349059570_Educacion_Fisica_en_tiempos_de_pandemia_y_confinamiento/links/601d717d4585158939844d9b/Educacion-Fisica-en-tiempos-de-pandemia-y-confinamiento.pdf#page=133
Davis, B., Sumara, D. J., & Luce-Kapler, R. (2013). Engaging minds: Changing teaching in complex times. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410605467
Díaz, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, 37 (7), 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851
Duk, C., Cisternas, T. & Ramos, L. (2019). Formación docente desde un enfoque inclusivo. A 25 años de la Declaración de Salamanca, Nuevos y viejos desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91-109. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200091
Fernández, J. M., Montenegro, M., Fernández, J., & Tadeu, P. (2021). Impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en el área de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 39, 849-856. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78602
Fernández, J., Montenegro, M., Fernández, J. & Tadeu, P. (2021). Impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en el área de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 39, 849-856. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78602
García, J. A., Llamas, A., & Casas, P. O. (2021). Un panorama sobre la cobertura educativa a nivel superior en México para personas con discapacidad. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1171
García, G., & Molto, C. (2021). El acompañamiento al profesional de la educación en la inclusión de personas con discapacidad. Ciencia y Técnica Administrativa, 20(4). http://www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=200403
Granell, J., Goig, R., Raga, M., & Maher, A. (2021). Percepción de competencia para la atención de alumnos con necesidades educativas especiales en educación física: La voz de estudiantes universitarios de España y Reino Unido. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 39, 372-378. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.79498
Hinojosa Rivero, G. (2008). El tratamiento estadístico de las redes semánticas naturales. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 18(1), 133-154. https://www.redalyc.org/pdf/654/65411190007.pdf
Jacinto, J. (2018). Aplicações das TIC no ensino da educação física. Retos. 34, 371-376. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.65918
Kim, J. (2020). Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52(2), 145–158. https://doi.org/10.1007/s13158-020-00272-6
Luarte Rocha, C., Castelli, L., Reina, R., Roldán, A., Henríquez, M., Herrera, F., Muñoz, F., Martínez, A., & Cofré, R. (2020). Manual de educación física inclusiva. Movimiento Inclusivo. https://www.researchgate.net/publication/344901296_Manual_de_Educacion_Fisica_Inclusiva
Lugo, M. T., Ithurburu, V., Sonsino, A., & Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de pandemia: Desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 23-36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719
Martínez Usarralde, M. (2021a). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24(1), 93-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444
Martínez Usarralde, M. (2021b). Brújulas cartográficas: OCDE y UNESCO ante la inclusión educativa. Aula Magna 2.0. Revistas Científicas de Educación en Red. https://cuedespyd.hypotheses.org/8957
Mendiola, M., Hernández, A., Torres, R., de Agüero, M., Romo, A., Benavides, M., Cazales, V. & Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO
Murillo, J. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. bit.ly/ 3hQoB9
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad y protocolo facultativo. UNESCO. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259592s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2020 - América Latina y el Caribe – Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374817
Palacio González, D. M. (2020). Los recursos científicos tecnológicos en la actividad física adaptada. Impacto social y responsabilidad ética. Didasc@lia: Didáctica y educación, 11(2), 136-147. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/957
Peña Estrada, C., Vaillant-Delis, M., Soler-Nariño, O., Bring-Pérez, Y., & Domínguez-Ruiz, Y. (2020). Personas con discapacidad y aprendizaje virtual: Retos para las TIC en tiempos de Covid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 204-211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165
Resolución A/RES/75/154 [Asamblea General de las Naciones Unidas]. (23 de diciembre de 2020). El desarrollo inclusivo para y con las personas con discapacidad. https://undocs.org/es/A/RES/75/154
Resolución A/RES/70/1. [Asamblea General de las Naciones Unidas]. (21 de octubre de 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Nueva York: Naciones Unidas. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=S
Riera, M. (2021). Inclusión. Educación física adaptada en Catalunya 2020. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 12(69). https://emasf.webcindario.com/Inclusion_Educacion_fisica_adaptada_en_Catalunya_2020.pdf
Rojas, M. (2021). Los retos de una educación virtual para estudiantes con necesidades educativas especiales. HAMUT'AY, 8(1), 9-22. https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2232
Salazar, A. J. V., Velásquez, L. C. G., & Alfaro, L. V. (2022). El docente de educación física y su incidencia en el desarrollo motor de los niños con necesidades educativas especiales (Original). Revista científica Olimpia, 19(1), 216-233. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2955
Solovieva, Y., Pérez, B., & Rojas, L. Q. (2022). Reflexiones de niños preescolares, familiares y maestros de educación especial durante la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(1), 215-240. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.1.482
Subirats, J. (2022). Aprendizaje organizado (AO): de la simplicidad de las tareas de aprendizaje a la complejidad de las tareas competenciales en educación física. Journal of Neuroeducation, 2(2). https://doi.org/10.1344/joned.v2i2.37395
Tejedor, E. P. (2021). Educación en tiempos de COVID-19: Aprender desde la diferencia. Yeiya, 2(1), 83-98. https://doi.org/10.33182/y.v2i1.1578
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815