Comparison of multiple intelligences in children from schools with different pedagogical models
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.4-1.3Keywords:
Pedagogical models, multiple intelligences, significant learning theory, education, teachingAbstract
The purpose of this research was to apply a test that measures different multiple intelligences in children from two different elementary schools to determine whether there are differences between the Academicist Pedagogical Model (traditional approach) established by the Costa Rican Ministry of Public Education and the Cognitive Pedagogical Model (MPC) (constructivist approach). A total of 29 boys and 20 girls with ages 8 to 12 from two different public schools in Heredia (Laboratorio School and San Isidro School) participated in this study. The instrument used was a Multiple Intelligences Test for school age children (Vega, 2006), which consists of 15 items subdivided in seven categories: linguistic, logical-mathematical, visual, kinaesthetic, musical, interpersonal, and intrapersonal. Descriptive and inferential statistics (Two-Way ANOVA) were used for the analysis of data. Significant differences were found in linguistic intelligence (F:9.47; p < 0.01) between the MPC school (3.24±1.24 points) and the academicist school (2.31±1.10 points). Differences were also found between sex (F:5.26; p< 0.05), for girls (3.25±1.02 points) and boys (2.52±1.30 points). In addition, the musical intelligence showed significant statistical differences between sexes (F: 7.97; p < 0.05). In conclusion, the learning pedagogical models in Costa Rican public schools must be updated based on the new learning trends.References
Acosta, L. (2002). La recreación: una estrategia para el aprendizaje. Colombia:
Editorial Kinesis.
Armstrong, T. (1999). Las inteligencias múltiples en el aula. Argentina: Manantial.
Armstrong, T. (2001). Inteligencias múltiples: como descubrirlas y estimularlas en sus hijos. Editorial Norma.
Ausubel, D. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View (2da. Edición). EUA: Rinehart & Winston.
Beltrán, J. (1997). Psicología de la educación. México: Alfaomega.
Bolaños, G. y Molina, Z. (1990). Introducción al Currículo. San José: Editorial UNED.
Brenes, E. y Porras, M. (1994). Teoría de la Educación. San José, C.R.: Editorial UNED.
Cabrera, A. (2006). Lengua, aprendizaje y enseñanza: el enfoque comunicativo: de la teoría a la práctica. Editorial Limusa.
Chaves, A. (2005). Las relaciones de género en el contexto escolar. Un estudio de caso a nivel de educación preescolar, Costa Rica. Instituto de Investigación para el Mejoramiento de la Educación Costarricense. Universidad de Costa Rica.
Chaves, C. (2007). (Comunicación personal, 14 de junio, 2007).
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill Interamericana.
Díaz, M. (1999). Algunas reflexiones acerca de: la dimensión de género en el
curriculum de la educación parvularia. En TEMAS PEDAGÓGICOS. Serie de
Cuadernillos de Estudio. Santiago de Chile: Junta Nacional de Jardines.
DuBrin, A. (2003). Fundamentos del comportamiento organizacional. México: Thomson Learning Ibero.
Flitner, W. (1972). Manual de Pedagogía General. Barcelona: Editorial Herder.
Fröbel, Federic. (1928). La educación del Hombre. Disponible en: http://www.cervante svirtual.com/servlet/SirveObras/0159385243569594410225 7/index.htm. Fecha de acceso: 4 de julio, 2007.
Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente. México: Fondo de Cultura Económica.
Guerrero, F. (2006). Inteligencias múltiples. Disponible en: http://www.monografias.co m/trabajos12/intmult/intmult.shtml. Fecha de acceso: 20 de marzo, 2007.
Hernández, A. (1998). La preparación de formadores de profesores. Tomado de: Una Educación con calidad y equidad. España: Organización de Estado Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Incarbone, O. (2003). Del juego a la iniciación deportiva: 6 a 14 años. Argentina:
Editorial STADIUM.
Lefrançois, G. (1999). El ciclo de la vida. Sexta Edición. México: Thomson Learning
Ibero.
Luca, S. (2007). El docente y las inteligencias múltiples. Revista Iberoamericana de
Educación. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/616Luca.PDF. Fecha de acceso: 30 de abril, 2007.
Maldonado, M. (2006). El aprendizaje significativo de David Ausubel. Disponible en:
http://www.monografias.com/trabajos10/dapa/dapa.shtml. Fecha de acceso: 15 de junio, 2007.
Novak, J. y Gowin, B. (1988) Aprendiendo a Aprender. España: Martinez Roca.
Palma, V. (2005). La mujer y la música. Disponible en: http://www.webmujeractual.co m/biografias/nombres/lamujerylamusica.htm. Fecha de acceso: 13 de junio, 2007.
Picardo, O. (2002). Educación y realidad: introducción a la filosofía del aprendizaje. Costa Rica: Impresora Obando S.A.
Rivero, J. (1998). La educación infantil en el siglo XXI. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Boletín 47. Santiago de Chile: UNESCO, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.
Rodríguez, M. y Muñoz, O. (2000). Los componentes académico y laboral e investigativo en el tratamiento de los conocimientos pedagógicos. Revista Digital. 5 (29). Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd27a/investig.htm.
Ruiz, N. (2002). Estrategias y Métodos Pedagógicos. Colombia: Editorial H. Estefenn Prolibros y Cia. S. en C.
Vega, M. (2006). Test de inteligencias múltiples. Disponible en: http://www.rmm.cl/ind ex_sub.php?id_contenido=3061&id_portal=396&id_seccion=2560. Fecha de acceso: 10 de mayo, 2007.
Wolfolk, A. (1999). Psicología educativa. México: Prentice Hall.
Zapata, O. (1989). Juego y Aprendizaje Escolar. México: Editorial Pax México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815