Learning math through movement: physical education as another alternative
DOI:
https://doi.org/10.15359/mhs.5-2.1Keywords:
Physical education, mathematics, physical-recreational activities.Abstract
The purpose of this study was to determine the cognitive effects of applying physical recreational activities to two groups of pre-school students, related to mathematics to one of the groups and recreational games to the other. A total of 27 subjects (13 girls and 14 boys) of 5 and a half and 6 and half years of age participated in the study. The instrument used was a questionnaire including basic math concepts such as geometry, basic operations with concrete elements, and how to read the clock, based on the topics established by the Costa Rican Ministry of Public Education. Once the instrument was developed, a plan of physical recreational activities related to math was prepared and applied to the experimental group (pre-school B) for one and a half months, while the other group played recreational games. Data was analyzed using descriptive and inferential statistics. Positive and significant effects were found in the physical recreational activity program regarding student performance in 10 of the 12 items that were applied to assess mastery of basic math concepts. In conclusion, using physical education as another instrument to teach other disciplines represents an excellent alternative for pre-school teachers that try to satisfy the learning needs of children that will soon be attending school. Using movement as part of guided and planned activities plays an indispensable role in children’s lives; therefore, learning academic subjects should be adapted to their needs to explore and know their environment.
References
Aguilar A., E. N. (1990). Estudio comparativo entre los resultados de aptitud física y los promedios en las asignaturas básicas del plan de estudios para determinar la importancia de la Educación Física en estudiantes de II ciclo de la Enseñanza General Básica, del circuito 02 de la Dirección Regional de Enseñanza de Turrialba. Tesis de graduación para optar al grado de Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración Educativa. Universidad de Costa Rica, Sede Regional del Atlántico, Facultad de Educación, Escuela de Administración Educativa, Costa Rica: Edgar Norberto Aguilar Araya.
Alfaro, Y. y Salazar, W. (2001). Efecto agudo del ejercicio físico en la inteligencia y la memoria en hombres, según la edad. Revista de ciencias del Ejercicio y la Salud, 1(2), 1-11. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v1i2.424
Amicale, E. P. (1992). El niño y la actividad física de 2 a 10 años. Barcelona, España: Paidotribo.
Araya, G. A. (2004). Educación a través del movimiento: un enfoque integral desde la educación física. Artículo no publicado.
Bolaño, M. y Thomas, E. (1994). Diccionario de recreación. Colombia: Talleres de publicación del politécnico colombiano Jaime Isaza Cadavid.
Bolaños, G. (1991). Educación por medio del movimiento y expresión corporal. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Bustos, M., Carrión, M., García, J., Guzmán, J., Irigoyen A., Larraya, I., López, J., Martínez, F., Maseda, J., Muriel, J., Ruiz, M., Sánchez, J., Valle, R., Velásquez, C. y Zoroza, A. (1999). Juegos populares. (1era. edición.). Madrid, España: Editorial Pila Teleña.
Carazo V., P., Araya V., G. y Salazar R., W. (2007). Metaanálisis sobre el efecto del ejercicio en el funcionamiento cognitivo de adultos mayores. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 1(2), 89-104
Céspedes R., E. (1987). Principios y técnicas recreativas para la expresión artística del niño. San José, Costa Rica: EUNED.
Cagigal, J. M. (1979). El deporte ante la educación. Boletín FIEP, 49(48).
Decker, R. (1981). El deporte obligatorio en la escuela. Boletín Internacional de Educación Física, 51(2).
Díaz Q., L. P. (1996). Efectos agudos del ejercicio en los procesos cognoscitivos en el niño. Tesis de grado presentada ante la Escuela de Educación Física y Deportes de la Universidad de Costa Rica para optar por el grado de Licenciada en Educación Física. San José, Costa Rica: Lilliam Patricia Díaz Quesada.
Etnier, J., Salazar, W., Landers, D., Petruzello, S. S., Han, M. y Novel, P. (1997). The influence of physical fitness and exercise upon cognitive functioning: A Meta – analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 249-277. https://doi.org/10.1123/jsep.19.3.249
Fisher, E. P. (1995). The impact of play on development: A meta-analysis. Play & Culture, 5(2), 159-181.
Gondola, J. C. (1987). The effects of a single bout of aerobic dancing on selected tests of creativity. Journal of Social Behavior and Personality, 2, 275-278.
González, E., Prado. E. y Ramírez M. (2004). Efectos de un programa de ejercicio aeróbico de baja intensidad en el estado anímico, cognitivo y físico en adultos mayores. Tesis Licenciatura en Ciencias del Deporte con énfasis en Salud. Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Gran libro de la maestra de preescolar. (2003). Evolución 5 años. Barcelona, España:
Euromexico.
Gruber, J. P. (1986). Physical activity and self-steem development in children: A meta-analysis. En: Stull, G.A. & Eckert, H.M. (eds.) Effects of physical activity on children. American Academy of Physical Education Papers, No.19, 30-48.
Huizinga, J. (1954). Homo Ludens. Madrid, España: editorial Alianza.
Lavega, P. (2000). Juegos y deportes populares tradicionales. España: INDE.
Lleixa, T. (1993). La Educación Física de 3 a 8 años. España: Editorial Paidotribo.
McMorris, T. y Graydon, J. (2000). The effect of incremental exercise on cognitive performance. International Journal of Sport Psychology, 31, 66-81.
Montes de Oca, F. y Romero, R. (2003). Acondicionamiento físico, funcionamiento cognitivo y estado anímico según el nivel de práctica de actividad física de hombres y mujeres adultos mayores costarricenses. Tesis Licenciatura en Ciencias del Deporte con énfasis en Salud. Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Moreira, A. R. (1993). Efectos crónicos y agudos del ejercicio en los procesos cognitivos. Tesis de grado presentada ante la Escuela de Educación Física y Deportes de la Universidad de Costa Rica para optar al grado de Licenciado en Educación Física. San José, Costa Rica: Roberto Moreira Arguedas.
Morales, A. (1985). Cómo enseñar la matemática (1 edición). San José, Costa Rica: Serie Conchita, DECASA.
Moor, P. (1987). Die Bedeutung des Spieles in der Erziehung. [El juego en la educación] (4ta.edi.) Barcelona, España: Editorial Herder.
Rey, M. (2001). Maestra Jardinera. Los números van al jardín o el jardín va a los números. # 57. Edición Mensual.
Rodríguez M. y Vega, J. (2004). Relación entre la edad, el nivel de práctica de actividad física y el funcionamiento cognitivo. Tesis Licenciatura en Ciencias del Deporte con énfasis en Salud. Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Roque, R. (2001). Recreación formativa y políticas sociales. En: Ocio, tiempo libre y recreación. (1era edición). San José, Costa Rica: ICODER.
Rudik, P. A. (1986). Recreación para la vida. Puerto Rico: División Editorial.
Sanabria, I. (1995). Meta-análisis sobre los efectos del ejercicio en parámetros cognoscitivos. Tesis Licenciatura en Educación Física. Escuela de Educación Física y Deportes de la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.
Serrano, A., Ramírez, O. y Araya, G. (en prensa). Comparación del nivel cognitivo y de actividad física en niños (as) deportistas con edades de 6 a 13 años que asisten a la Escuela Deportiva Pedagógica (EDP-UNA) de la Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional y niños (as) de la Escuela Centro Educativo Villalobos (ECEV) que no asisten a la EDP-UNA. Universidad Nacional, Heredia. Revista MHSalud.
Sibley, B. A., & Etnier, J. L. (2003). The relationship between physical activity and cognition in children: A meta-analysis. Pediatric Exercise Science, 15, 243-256. https://doi.org/10.1123/pes.15.3.243
Tomporowsky, P. D. y Ellis, N. R. (1984). Effects of exercise on the physical fitness, intelligence and adaptative behavior of institutionalized mentally retarded adults. Applied Research in Mental Retardation, 5, 329-337. https://doi.org/10.1016/S0270-3092(84)80054-5
Trigo, E. (1992). Juegos Motrices y creatividad (2da. ed.). Barcelona, España: Editorial Paidotribo.
Vaca, A. (1983). Los juegos en la Escuela Primaria. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.
Villalobos, D. (2001). Actividad física como medios de prevención y tratamiento de la violencia intrafamiliar. En: Ocio, tiempo libre y recreación. (1era edición). San José, Costa Rica: ICODER.
Woodburn, S. (1985). Desarrollo perceptual motor. Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica: EUNA.
Zapata, O. (1989). Juego y aprendizaje escolar. México, D.F.: Editorial Pax México.
Zamora, R. (1988). Actividad física y salud. La Habana: Editorial Científico- Técnica, S.A.
Zervas, Y. (1990). Effect of a physical exercise session on verbal, visuospatial, and numerical ability. Perceptual and Motor Skills, 71, 379-383. https://doi.org/10.2466/pms.1990.71.2.379
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
General conditions
MHSalud: Journal in Human Movement Sciences and Health by the Universidad Nacional is cover under a Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Costa Rica license.
The journal is hosted in open access repositories such as the Institutional Repository of the Universidad Nacional, the Kimuk Repository of Costa Rica and La Referencia.
The editorial source of the journal must be recognized. Use the doi identifier for this purpose.
Self-archiving policy: The journal allows the self-archiving of the articles in their peer-reviewed version, edited and approved by the Editorial Board of the Journal to be available in Open Access through the Internet. More information in the following link: https://v2.sherpa.ac.uk/id/publication/25815