Socio-emotional factors related to the academic difficulties of “star” children of the psychomotricity and intervention program

Authors

  • Emmanuel Herrera González Universidad Nacional, Costa Rica https://orcid.org/0000-0001-7672-3617
  • Laura Delgado Tenorio Universidad Nacional, Costa Rica
  • Héctor Fonseca Schmidt Universidad Nacional, Costa Rica
  • Pilar Vargas Ramírez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.9-1.2

Keywords:

Socio-affective factors, “star” children.

Abstract

This study shows the main socio- affective factors related to school difficulties of a group of three girls and three boys identified as "star" in the Programa Psicomotricidad e Intervención (Psychomotor and Intervention Program). The study was developed through a mixed methodology, in which the Human Figure Test, the Kinetic Family Drawing and an interview with the mother of each student were applied. The most important results revealed the existence of family conflicting factors that affect the emotional state of children, generating negative feelings about themselves that affect their social interactions and their school performance.

Author Biographies

Emmanuel Herrera González, Universidad Nacional

Programa de Psicomotricidad (PSICOMI), Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y la calidad de Vida, Facultad de Ciencias de la Salud

 

Laura Delgado Tenorio, Universidad Nacional

Programa de Psicomotricidad (PSICOMI), Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y la calidad de Vida, Facultad de Ciencias de la Salud

Héctor Fonseca Schmidt, Universidad Nacional

Programa de Psicomotricidad (PSICOMI), Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y la calidad de Vida, Facultad de Ciencias de la Salud

Pilar Vargas Ramírez, Universidad Nacional

Programa de Psicomotricidad (PSICOMI), Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y la calidad de Vida, Facultad de Ciencias de la Salud

References

Centro Nacional de Diseminación de Información para Niños con Discapacidad. (2004). Hoja Informativa sobre Discapacidades, Problemas Emocionales. Washington, Estados Unidos. Recuperado desde: www.nichcy.org

Corman, L. (1967). El Test del Dibujo de la Familia. Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Espinoza, G., Herrera, E., & Portugués, V. (2009). Análisis de los factores socioafectivos y pedagógicos que influyen en los procesos de aprendizaje en los niños y niñas identificados (as) como estrellas por el programa PEQUES del Centro Educativo Villalobos, en Lagunilla de Ulloa de la provincia de Heredia, Circuito Escolar 02 (Tesis para optar por el grado de Maestría en Psicopedagoía, Universidad Estatal a Distancia). San José, Costa Rica: UNED.

Estado de la Nación. (2009). Estadísticas Sociales. Educación. Recuperado desde: http://www.estadonacion.or.cr/index.php/estadisticas/costa-rica/compendio-estadistico/estadisticas-sociales

Jadue, G. (2002). Factores Psicológicos que predisponen al Bajo Rendimiento, al Fracaso y a la Deserción Escolar. Estudios Pedagógicos, (8), 193-204. https://doi.org/10.4067/s0718-07052002000100012

Jadue, G. (2003). Transformaciones Familiares en Chile: Riesgo Creciente para el Desarrollo Emocional, Psicosocial y la Educación de los Hijos. Rev. Estudios Pedagógicos, (29), 115-126. https://doi.org/10.4067/s0718-07052003000100008

Koopitz, E. (1975). El Dibujo de la Figura Humana en los Niños. Buenos Aires: Editorial Guadalupe.

Lucchini, G. (2002). Niños con Necesidades Educativas Especiales. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Murillo, A. (2005). Normas y Procedimientos para el Manejo Técnico- Administrativo de los Servicios Educativos para Estudiantes con Problemas Emocionales y de Conducta. Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa. Ministerio de Educación Pública. San José, Costa Rica.

Piaget, J. (1995). Seis estudios de Psicología (5ed). Colombia: Grupo Editor Quinto Centenario Colombia.

Vygotsky, L. (1979). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.

Watson, R. (2005). Diagnóstico Educacional y Vocacional. Universidad Católica del Norte.

Woodburn, S., Fernández, H., & Boschini, C. (2007). El Diagnóstico Educativo del Fracaso Escolar: el Sistema Peques. Heredia, Costa Rica.

Published

2012-07-30

How to Cite

Herrera González, E., Delgado Tenorio, L., Fonseca Schmidt, H., & Vargas Ramírez, P. (2012). Socio-emotional factors related to the academic difficulties of “star” children of the psychomotricity and intervention program. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 9(1). https://doi.org/10.15359/mhs.9-1.2

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

Herrera González, E., Delgado Tenorio, L., Fonseca Schmidt, H., & Vargas Ramírez, P. (2012). Socio-emotional factors related to the academic difficulties of “star” children of the psychomotricity and intervention program. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 9(1). https://doi.org/10.15359/mhs.9-1.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)