Fourteen Pedagogical Principles Arising From the Three-Dimensional Paradigm (TDP) of the New Humanism

Authors

  • Juan Diego Sánchez Sánchez Universidad Latina de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.3

Keywords:

Economics, neuroeconomics, economic approaches, neurobehavior, neural behavior

Abstract

The article conducts a theoretical and hermeneutic analysis based on a literature review that addresses the individual’s neural behavior. The cerebral hemispheres, the theory of the three brains, the synaptic processes, and neuro-motivation, linked to the person’s behavior, are the aspects studied. These aspects allow structuring the theoretical foundations and support the concept of neuro-behavior. Later, an exegesis linked to the general concepts of neuro-economics is conducted, where the individuals’ neural behavior is analyzed. The analysis is performed from the two main economic approaches: the left and the right ones, from which the concept of neuro-demand is structured. Finally, based on the analysis done, a mathematical and graphic model of neuro-economic demand management and its respective equation is proposed.

Author Biography

Juan Diego Sánchez Sánchez, Universidad Latina de Costa Rica

Doctor en Ciencias Empresariales, MBA en Finanzas, MBA en Mercado, MBA con mención en Gerencia Tributaria, post grado en Educación Virtual, Licenciado en Comercio Internacional, Licenciado en Finanzas. Bachiller en Administración, Licenciado en Derecho y Abogado. Experiencia de más de 18 años en gerencia general, financiera, comercial y asesoría en empresas nacionales y transnacionales. Profesor investigador de la Facultad de Ingeniería en la Universidad Latina, Tecnologías de Información e Industrial.

References

Anderson, J. (2008). Redes neurales. Alfaomega.

Braidot, N. (2009). Neuromarketing. ¿Por qué tus clientes se acuestan con otro si dicen que les gustas tú? Gestión 2000.

Corrales, J., Werth, N., Paczkowski, A., Bartosek, K., y Margolin, J. (2017). Mitología acerca del liberalismo (2nda ed.). Asociación Nacional de Fomento Económico.

Cowan, L. (2006). Edges of Experience: Memory and Emergence: Proceedings of the 16th international IAAP congress for analytical psychology. Daimon.

Elvira. M. (2011). Motivación y neurociencia: Algunas implicaciones educativas. Universidad Simón Bolivar. Revista Acción Pedagógica, 20, 104 -109.

Garrison, R. (2018). El absurdo de la economía keynesiana. Instituto Mises.

Heilman, K. M. (2000). Emotional Experience: A Neurological Model. Oxford University Press.

Horwitz, S. (2019). El consumismo es keynesianismo. Fundación para la Educación Económica.

Jensen, E. (2004). El cerebro y el aprendizaje. Narcea de Ediciones.

Kolb, B., y Whishaw, I. (2008). Neuropsicología humana (5a ed.). Editorial Médica Panamericana.

Krugman, P., Wells, R., y Olney, M. (2008). Fundamentos de economía. Reverté.

Lenin, V. (2009). El Estado y la revolución (2da ed.). Fundación Federico Engels.

Mankiw, G, y Taylo, M. (2014). Economía (3era ed.). Paraninfo.

Menger, C. (2014). Principios de economía política. Editorial Bubok Publishing.

Mateu, G., Monzani, L., y Muñoz, R. (2017). El papel del cerebro en las decisiones financieras

Una visión del campo de la neuroeconomía. Univeristat de Valencia. https://metode.es/revistas-metode/document-revistes/paper-cervell-decisions-financeres.html

Moufle, C. (2018). Por un populismo de izquierda. Siglo Veintiuno Editores.

Navarro, J. (2011). Epistemología y metodología. Grupo editorial Patria

Ortiz, E., y López, J. (2019). Neuroeconomía. Neurocienca, psicología y economía. Tres disciplinas en colaboración. España: EMSE. Tomado el 10 de Enero del 2020 desde: https://books.google.co.cr/books?id=ry-SDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q=un%20conjunto%20de%20conocimientos%20derivado%20de%20los%20estudios%20que%20lleva%20a%20cabo%20la%20neurociencia%20encaminados%20a%20dar%20explicaciones%20neurofuncionales%20al%20comportamiento%20econ%C3%B3mica&f=false.

Ortuño, F. (2010). Lecciones de psiquiatría. Editorial Panamericana.

Pardo, A. (1 de Septiembre, 2013). El cerebro: Un desconocido en nuestra cabeza. Revista Dominical: Grupo Nación. Recuperado de: https://www.nacion.com/revista-dominical/el-cerebro-un-desconocido-en-nuestra-cabeza/CSVZDLLYOBAJTLRBOCN5FI3LCE/story/

Pérez-Llantada, M. (2005). Evaluación de programas en psicología aplicada. Dykinson.

Reeve, J. (2003). Motivación y emoción. McGraw-Hill.

Renvoisé, P., y Morin, C. (2006). Neuromarketing. El nervio de la venta. Editorial UOC.

Rothbard, M. (2009). Anatomy of the State. United States: Mises Institute.

Rothbard, M. (2009). Hombre, economía y Estado, con poder y mercado (2nda ed.). Instituto Mises.

Sánchez, J. (Lunes 30 septiembre, 2019). El neuro-atractivo falaz de la izquierda; el cerebro y la economía. Foro de los lectores, Períodico la República. Tomado el 15 de Enero del 2020 Recuperado de: https://www.larepublica.net/noticia/el-neuro-atractivo-falaz-de-la-izquierda-el-cerebro-y-la-economia

Sánchez, J. (2015). Neurocomunicación. La realidad subjetiva de los procesos comunicacionales. Universidad Latina. Revista Intercambio, 47, 9-14.

Sánchez, J. (2015). Neurocomercio, una aproximación humanista para su fundamentación teórica. Costa Rica: Universidad Nacional. Revista Nuevo Humanismo, 3(1), 13-37.

Smith, A. (2011). La riqueza de las naciones. Alianza Editorial.

Sombart, W. (2011). Socialism and the Social Movement in the 19th Century. G.P. PUTNAM'S SONS.

Sowell, T. (2019). Discrimination and Disparities. Hachette Book Group.

Sprenger, R. (2005). El mito de la motivación. Ediciones Díaz de los Santos.

Sutil, L. (Coord.). (2013). Neurociencia, marketing y empresa. Esic

Published

2020-06-09

How to Cite

Sánchez Sánchez, J. D. (2020). Fourteen Pedagogical Principles Arising From the Three-Dimensional Paradigm (TDP) of the New Humanism. New Humanism Journal, 8(1). https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.3

Issue

Section

Artículos (sección arbitrada)

How to Cite

Sánchez Sánchez, J. D. (2020). Fourteen Pedagogical Principles Arising From the Three-Dimensional Paradigm (TDP) of the New Humanism. New Humanism Journal, 8(1). https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.3