From face-to-face to virtual learning: implications for the student body of the National University of Costa Rica during the present Pandemic.

Authors

  • Carlos Luis Chanto Espinoza
  • Marcela Mora Peralta

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.9-2.1

Keywords:

Covid-19; Learning methods; Education; Information society.

Abstract

This article shows the impact of methodological shift in the learning process, from face-to-face to virtual teaching as result from the Pandemic, on the student body at the Campus Liberia, Chorotega Regional Section of the National University of Costa Rica. 373 questionnaires were applied in all the Campus carriers. The study describes the difficulties related to the different aspects of the technology employed. As result of this investigation, it was found that students perceive that they have had to invest much more time in their coursework, and the learning process has been harder compared to face-to-face classes. Students reports that virtual classes are confusing, too long, or excessive homework. Its noteworthy the perception by students of a rise in anxiety due to an excessive academic coursework. The research shows that students consider that this change in teaching modality has negatively affected their academic performance. Thus, the student body believes, as well as professors, that they should be adequately trained in the appropriate use of the instruments for virtual teaching/learning.

References

Arcos Tapia, R., Aluicio González, A., Mundaca Villalobos, C., Ortega Bustos, C. Peirano Olate, D. (2018). Estudio exploratorio de estilos de aprendizaje utilizados por estudiantes de UNIACC de las modalidades de dictación semipresencial y online. Revista Pensamiento Académico, 1, 1-14. doi:10.33264/rpa.201801-01

Bonilla-Guachamín, J.A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 89-98. Doi: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. Recuperado de: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/22/579

Cabral Vargas, B. (2011). La educación a distancia vista desde la perspectiva bibliotecológica. Investigación bibliotecológica. Recuperado de https://cerlalc.org/publicaciones/la-educacion-a-distancia-vista-desde-la-perspectiva-bibliotecologica/

CEPAL, N. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Chacín, A. J. P., González, A. I., y Peñaloza, D. W. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de ciencias sociales, 26(3), 98-117. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7565470.pdf

Chaves Torres, A. (2017). “La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI”. Revista Academia y Virtualidad, 10, (1), 23-4. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763329

De Miguel, M. (2006) Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20, núm. 3, 2006, pp. 71-91. Zaragoza, España. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/274/27411311004.pdf.

Durán Rodríguez, R. A. (2016). La educación virtual universitaria como medio para mejorar las competencias genéricas y los aprendizajes a través de buenas prácticas docentes. Recuperado de: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/98091

Durán-Ojeda, G. (2020). Educación en odontología para las asignaturas de simulación preclínica en tiempos de Pandemia por COVID-19. Odovtos International Journal of Dental Sciences, 22(2), 10-13. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/odovtos/v22n2/2215-3411-odovtos-22-02-10.pdf

Expósito, C. D., y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un studio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39). Recuperado de: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/download/4214/4771

Fernández, M., Herrera, L., Hernández, D., Nolasco, R., y De la Rosa, R. (2020). Lecciones del Covid-19 para el sistema educativo mexicano. Nexos. Distancia por tiempos. Blog de educación. Recuperado de https://www.academia.edu/download/62464255/covid0120200324-96153-8on28r.pdf

Fernández, N. G., Moreno, M. L. R., y Guerra, J. R. (2020b). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos: revista educativa digital, (28), 76-85. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7602854.pdf

Ferrari, M., Martins, J. y Theodoro, V. (2020). Enseñanza y aprendizaje en las carreras de Relaciones Públicas de Brasil: incorporación de plataformas digitales. Revista Mediterránea de Comunicación, 0. Recuperado de https://www.mediterraneacomunicacion.org/article/view/15464

García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), pp. 09-22. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.19683

Garduño Teliz, E., y Salgado Ramírez, A. (2020). Experiencias tecnopedagógicas en la gestión de cursos en línea durante la COVID-19. Revista Transdigital, 1(2). Recuperado a partir de https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/41

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. Editorial Mc Graw Hill. México

Lloyd, M. W. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. Recuperado de: http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/546/1/LloydM_2020_Desigualdades_educativas.pdf

Martínez-Garcés, J., y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. Recuperado de: https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/download/4114/4594

Monasterio, D., y Briceño, M. (2020). Educación mediada por las Tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. Observador del Conocimiento, 5(1), 100-108. Recuperado de: http://www.oncti.gob.ve/ojs/index.php/rev_ODC/article/download/132/151

Paneluisa, H. J., Valdivieso López, W., E. Baldeón Andrade, A., Fuertes Diaz, W. (2018). Evaluación Cuantitativa de patrones de aprendizaje presencial y en línea, de un curso de CAD 2D, utilizando ANOVA. In Congreso de Ciencia y Tecnología ESPE. Vol. 13.1. DOI: http://dx.doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.775

Quesada, A. (2014). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: los recursos de la Web 2.0. Revista de Lenguas Modernas (18), 337-350. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12370/11624

Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., y Penado Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 9, 3, 103-125. Recuperado de: https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/26550/Rodicio_Garcia_2020_Brecha%20Digital%20en%20Estudiantes%20Espa%C3%B1oles%20ante%20la%20Crisis%20de%20la%20Covid-19.pdf

Tichapondwa, M. & Tau, D. (2009). Introducing distance education. Virtual University for the Small States of the Commonwealth. Recuperado de ttp://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/424/Introducing_Distance_Education.pdf?sequence=1

UNESCO (2019) Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/UNESCO-COMP-Digitales-Docentes-371024spa.pdf

Unesco. IESALC (2020). Informe: COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

Published

2021-10-16

How to Cite

Chanto Espinoza, C. L., & Mora Peralta, M. (2021). From face-to-face to virtual learning: implications for the student body of the National University of Costa Rica during the present Pandemic. New Humanism Journal, 9(2), 20. https://doi.org/10.15359/rnh.9-2.1

Issue

Section

Humanismo y Educación (sección arbitrada)

How to Cite

Chanto Espinoza, C. L., & Mora Peralta, M. (2021). From face-to-face to virtual learning: implications for the student body of the National University of Costa Rica during the present Pandemic. New Humanism Journal, 9(2), 20. https://doi.org/10.15359/rnh.9-2.1