The radio theater as a humanistic experience in the teaching and learning processes in remote face-to-face model

Authors

  • Julio Barquero Alfaro Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Costa Rica., Costa Rica
  • Melissa Chacón Céspedes Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Costa Rica., Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.10-2.3

Keywords:

Radio-theater, theatrical pedagogy, innovation, technology, humanism.

Abstract

Due to the consequences of the Pandemic, the Centre for General Studies has modified its face-to-face academic activities migrating towards a remote attendance mode, betting on digital alphabetization with a deep commitment to excellence in an uncertain context, which represented a spectrum of educational opportunities supported by technological resources.

Creative and scenic games used during the teaching experience, facilitated a sort of practical lab for ne expressive languages from a humanist standpoint in which actual practice, collective interactions, playful relations, are the essential pillars for the new learning processes.

The new methodological approach generated processes of research and training that encompass significant possibilities for adaptability and creative skills thanks to the use of the technique known as Radio-theater, which consists in developing performance skills and digital capacities to produce quality scenic material and critical content using theatrical and technological resources.

References

Bermna, M., y Fraticelli, D. (2008). Del estado del radioteatro antes del teleteatro: Letra e imagen del sonido. Ciudad mediatizada, (1), 71-82. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3619

Calvo, C. (2013). Del mapa escolar al territorio educativo. Diseñando la escuela desde la educación. Editorial Universidad de La Serena.

Carballo, P. (2008). Una experiencia de educación popular según premisas de la pedagogía crítica. En publicación: Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía. Buenos Aires, CLACSO.

Fernández, H. (2020). Costa Rica activa en pleno sus recursos para atender la pandemia del COVID -19. [Versión electrónica]. Revista Médica de Costa Rica, 85 (629), 1.

Freire, Paulo. (2006). El grito manso. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores Argentina

Freire, Paulo. (2006). Pedagogía de la indignación. Ediciones MORATA.

Maronna, M. y Sánchez, R. (2001). Prácticas culturales y de consumo. La escucha cotidiana del radioteatro, (39), 90 -96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86012124010

Mora Arias, J. y Baraona Cockerell, M. (2017). Hacia una epistemología del nuevo humanismo. Editorial Universidad Estatal a Distancia

Orozco, L. (1998). La radio en Costa Rica. Radioperiódicos Reloj, 4-7.

Programa Estado de la Nación. (2021). Octavo Estado de la Educación 2021 / Programa Estado de la Nación. CONARE - PEN

Recursero Artístico. (2021). “Juegos teatrales para clases bimodales, Grupo N°5”. Equipo de Redacción: Chiussi, Antonela Carla; Rososzka, Juliana; Spina Leonardo Maximiliano (2021). Buenos Aires, Argentina.

Published

2022-12-19

How to Cite

Barquero Alfaro, J., & Chacón Céspedes, M. (2022). The radio theater as a humanistic experience in the teaching and learning processes in remote face-to-face model. New Humanism Journal, 10(2), 31. https://doi.org/10.15359/rnh.10-2.3

How to Cite

Barquero Alfaro, J., & Chacón Céspedes, M. (2022). The radio theater as a humanistic experience in the teaching and learning processes in remote face-to-face model. New Humanism Journal, 10(2), 31. https://doi.org/10.15359/rnh.10-2.3

Most read articles by the same author(s)