Proposal for the Follow-up of Newly Registered Students on the Part of Professionals from the Center for General Studies in the Post-pandemic Context

Authors

  • Olga Arce Cascante Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.11-1.1

Keywords:

educational lag, resilience, emotional intelligence, mediations, bio-pedagogy

Abstract

Considering the present juncture that the educational system is going thru after the Pandemic of Covid-19, which ultimately caused a series of restrictive measures by the Ministry of Education, and previously, by a series of strikes in the public sector, it was assumed that students of recent entrance in the Centre for General Studies (Centro de Estudios Generales, CEG) could present an educational lag. This could consequently generate some apprehension and uncertainty, and possibly wider student during the academic year 2020. Considering such eventuality, a special Conference titled in the same manner as this article was organized; such event was geared towards the educational and administrative body of the CEG with the main purpose of creating some bio-pedagogical instruments for sensitizing professors with respect to posible traumas of the new post-Pandemic students. In this article we present the essential basis of the Conference grounded upon the Theory of emotional intelligence by Daniel Goleman, as an ideal resource for confronting such adverse circumstances. All these aspects are approached using the bio-pedagogic emergent paradigm. First, we detail some contextual factors, and secondly we follow with the topic of educational lag, the basis for resilience, after critical events, emotional intelligence, and bio-pedagogical didactics.

Author Biography

Olga Arce Cascante, Universidad Nacional, Costa Rica

Filóloga y Máster en Lingüística por la Universidad de Costa Rica. Posee una Licenciatura en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de Costa Rica y un Doctorado en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica por la Universidad de La Salle. Ha brindado servicios de edición filológica al Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura desde 1993, así como a diferentes organismos internacionales, instituciones públicas y empresas privadas. Ha participado en proyectos de la FAO a través del IICA, como investigadora de servicios editoriales y de aprendizaje, especialmente en temas de Gestión del Conocimiento. Es académica del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional y fue Directora de la revista Nuevo Humanismo. Es docente de Comunicación y Lenguaje en la Sede del Caribe de la Universidad de Costa Rica. Fue Directora y Psicopedagoga del Centro para el Desarrollo Integral Shemá (CEDISH) ubicado en Heredia, Costa Rica. Correos: olga.arce.cascante@una.cr / olga.arce@ucr.ac.cr

References

Assmann, H. (2013). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad apren diente. Narcea S. A.

Centro de Estudios Generales. (2017). Rediseño curricular para la formación hu manística. Universidad Nacional, Costa Rica.

Centro de Estudios Generales. 2020. Resolución UNA-CEG-RESO-60-2020. Universidad Nacional, Costa Rica.

Cordero Parra, M. (15 feb., 2022). Curso lectivo 2022 dará inicio con un re zago educativo, 850 órdenes sanitarias y el aumento en la exclu sión. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/ curso-lectivo-2022-dara-inicio-con-un-rezago-educativo-850-ordenes-sa nitarias-y-el-aumento-en-la-exclusion/

Devia Cárdenas, J. A. (2018). La biopedagogía: una mirada reflexiva en los pro cesos de aprendizaje. Praxis & Saber, 9(21), 179-196. http://www.scielo. org.co/pdf/prasa/v9n21/2216-0159-prasa-9-21-179.pdf

Fernández Berrocal, P. y Extremera Pacheco, N. (2005). La inteligencia emocio nal y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93. ht tps://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf

Fontana Hernández, A. (2022). Análisis de la resiliencia del estudiantado con discapacidad en la educación superior: propuesta metodológica para el acompañamiento en la Universidad Nacional, Costa Rica. Tesis de doctorado. Universidad Internacional Iberoamericana.

Goleman, D. (2018). Inteligencia emocional. Kairós.

Gutiérrez, F. (2013). Educación como praxis política. Siglo Veintiuno Editores.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2004). La mediación pedagógica para la educación popular. RNTC.

Morin, E. y Delgado, C. (2017). Reinventar la educación. Abrir caminos a la me tamorfosis de la humanidad.

Soto, G. (2007). Biopedagogía de Maturana y Varela. Perspectiva educativa siglo XXI. http://gerardosotosolano.blogspot.com/2011/09/biopedago gia-de-maturana-y-varela.html

Suárez, I. y Mendoza, B. (2008). Desarrollo de la inteligencia emocional y de la capacidad para establecer relaciones interpersonales e intrapersonales. Laurus, 14(27) 76-95. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892005.pdf

Published

2023-09-10

How to Cite

Arce Cascante, O. (2023). Proposal for the Follow-up of Newly Registered Students on the Part of Professionals from the Center for General Studies in the Post-pandemic Context. New Humanism Journal, 11(1), 15-30. https://doi.org/10.15359/rnh.11-1.1

Issue

Section

Humanismo y Educación (sección arbitrada)

How to Cite

Arce Cascante, O. (2023). Proposal for the Follow-up of Newly Registered Students on the Part of Professionals from the Center for General Studies in the Post-pandemic Context. New Humanism Journal, 11(1), 15-30. https://doi.org/10.15359/rnh.11-1.1