The concepts of interdisciplinary research

Authors

  • David Muñoz Morales Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica
  • Juan Diego Gómez Navarro Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.3

Keywords:

social sciences, epistemology, interdisciplinary, research, complex systems

Abstract

This article gives a series of essential concepts to initiate an interdisciplinary research process. The purpose is to provide a glossary of analytical content and a brief contextualization of Rolando Garcia’s work on complex systems and interdiscipline that brings together, under our criteria, the most advanced science of complexity. We refer to the monumental work of Jean Piaget materialized in genetic epistemology, the general theory of systems of Ludwing Von Bertalanffy (1976) and the innovative explanations of physics and chemistry of the School of Brussels. Special mention is made of the historical materialism of Karl Marx (1867), which represents a transdisciplinary theory with the characteristics necessary for the study of the social system as organized, determined and structured by the multiple relationships between its subsystems. Finally, some examples are offered to clarify the fundamental processes in the application of an interdisciplinary research methodology consistent with the epistemology of complex systems. This work is intended as a very synthetic contribution, an analytical summary and a sort of reference manual for the investigation of hypercomplex phenomena: subject-centric and self-reflexive phenomena with the ability to think of themselves, which raises to the maximum the levels of complexity of their processes, that is, social phenomena.

References

Baraona Cockerell, M., Arce, C., Gómez, J., Marenco, H., Mora, J., Muñoz, D. & Sánchez, K. (2021). Para un diagnóstico interdisciplinario del auge del universo criminal y carcelario en Costa Rica: 1990-2022. Revista Nuevo Humanismo, 9(1), 44. https://doi.org/10.15359/rnh.9-1.5

Becerra, G. & Castorina, J. A. (2016). Acerca de la noción de “marco epistémico” del constructivismo. Una comparación con la noción de “paradigma” de Kuhn. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 11(31), 9-28.

Bertalanffy, L. (1976). Teoría general de los sistemas: Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de Cultura Económica.

García, R. (2000). El conocimiento en construcción: de las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de sistemas complejos. Gedisa.

García, R. (2006). Epistemología y teoría del conocimiento. Salud Colectiva, 2(2), 113-122. https://www.redalyc.org/pdf/731/73120202.pdf

García, R. (2006). Sistemas complejos: conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Gedisa.

Marx, K. (1867). El Capital: crítica de la economía política. Verlag von Otto Meisner.

Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Khun, T. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Piaget, J. & García, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. Siglo XXI.

Piaget, J. (1970). La epistemología genética y la ciencia contemporánea. Gedisa.

Piaget, J. (1995). El estructuralismo. Publicaciones Cruz.

Prigogine, I. (1994). Las leyes del caos. Crítica.

Poincaré, H. (1964). El valor de la ciencia. Espasa Galpe.

Published

2023-12-08

How to Cite

Muñoz Morales, D., & Gómez Navarro, J. D. (2023). The concepts of interdisciplinary research. New Humanism Journal, 11(2), 69-92. https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.3

Issue

Section

Humanismo e Interdisciplina (sección arbitrada)

How to Cite

Muñoz Morales, D., & Gómez Navarro, J. D. (2023). The concepts of interdisciplinary research. New Humanism Journal, 11(2), 69-92. https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.3

Most read articles by the same author(s)