La competencia argumentativa a partir del uso de los conectores discursivos, en textos de estudiantes universitarios de primer ingreso del Centro de Estudios Generales (CEG) de la Universidad Nacional
DOI:
https://doi.org/10.15359/rnh.1-1.4Keywords:
cognitive competence, discursive argumentation, discursive connector, entering college studentsAbstract
This essay reveals the discursive weaknesses in comparison to the argumentative competence and the use of discursive connectors of the entering students of General Studies Center (CEG) of the National University. This group of students lack of a formal education based on the development of cognitive competences, on the other hand, the teaching of the native language has been centered on grammar and not on the textual functionality. With the objective of decreasing this problem, it is suggested to give classes about oral expression from a constructivism perspective that allows the inclusion of andragogy principles, which contributes to the development of cognitive competences from a linguistic perspective, it is recommended to implement the study of discursive marks in the construction of texts.
References
Adam, J. M. (1985). Le texte narratif. Paris: Éditions Fernand Nathan.
Aguilar, F. (4 de marzo del 2013). Plasticidad cerebral: antecedentes científicos y perspectivas de desarrollo. Bol Med Hosp Infant Mex 1998; 55(9), pp.514-525. Recuperado de: http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_revista=20&id_seccion=361&id_ejemplar=1096&id_articulo=10593
Alonso, P. (2012). La andragogía como disciplina propulsora de conocimiento en la educación superior. Revista Educare, 16 (1), pp. 15-26. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3729
Álvarez, A. (1977). Análisis crítico de la Andragogía en base a las ideas de Knowles, Adam y Savicevic. (Tesis doctoral). Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Caracas, Venezuela. Recuperado de: http://postgrado.una.edu.ve/andragogia/paginas/alvarez1977.pdf
Cassany, D. (1999). Construir la escritura. Madrid: Paidós.
Cervera, Á., Hernández, G., Pichardo, C., & Sánchez, J. (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana Ediciones Generales S.L.
Del Caño, A. (1999). Los géneros orales informativos. En Santiago Alcoba (Coord.) La oralización, pp.109-164. Barcelona: Ariel Practicum.
Enciclopedia Didáctica de Gramática. (1999). Barcelona: Grupo Editorial Océano.
Fayol, M. (1985). Le récit et sa construction. Paris: Delachaux & Niestlé.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. (2a ed.). México, D.F.: Siglo XXI editores.
Lewandowski, T. (1995). Diccionario de Lingüística. Madrid: Ediciones Cátedra, S.A.
Plantin, C. (2008). La argumentación. (2a reimpresión). Barcelona: Ariel Practicum.
Sánchez, C. (2005). Los conectores discursivos: su empleo en redacciones de estudiantes universitarios costarricenses. Revista de Filología y Lingüística, 31 (2), pp.169-199.
Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea, S.A. De ediciones.
Ramírez, A. (s.f.) El constructivismo pedagógico. Recuperado de http://www.educarchile.cl/Userfiles/P0001%5CFile%5CEl%20Constructivismo%20Pedag%C3%B3gico.pdf
Rivera, A. (1998). Arqueología del lenguaje en el proceso evolutivo del género Homo. Espacio, Tiempo y Forma, Serie I, Prehistoria y Arqueología, t.11, pp.13-43.
Tarrio, J. (s.f.). La educabilidad. En Ediciones do Castro. La educación y su problemática. Recuperado de http://webs.uvigo.es/jtarrio/OBRA%20LITERARIA/LA%20EDUCABILIDAD
Villarini, A. (2007). Desarrollo humano, pedagogía y andragogía: una lectura y diálogo
con Félix Adam. Recuperado de http://tecnoeduka.110mb.com/documentos/teoria%20aprendizaje/