Educational Humanism in the society of knowledge

Authors

  • Carlos Luis Chanto Espinoza Universidad Nacional, Sede Regional Chorotega Liberia, Costa Rica, Costa Rica
  • Marlene Durán López Universidad Nacional, Sede Regional Chorotega Liberia, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.2-1.2

Keywords:

society of knowledge, Information technology, humanist educator, technological society.

Abstract

The humanist paradigm in education reflects the interest of human beings to overcome the gaps that traditional education or other ideologies have left in them. That is why, the recognition of the potential and of individual qualities represents a need that has to be fulfilled and observed by the public sector in order to offer better support to the development and pedagogic consolidation of our society. The contextualization of our educational reality proposes changes of thought and methodology according to the needs of the students. In view of this scenario, it is easy to see and to hear about movements aimed at preparing the students and making them face the context in which they get involved, which represents a challenge in the new society of knowledge that requires concrete actions in the classroom for the benefit of human and integral growth.

References

Aguilera, J. Galvez, L. (2004). La gestión educativa desde una perspectiva humanista.Buenos Aires: Ril.

CEPAL (Comisión Económica para América Latina). (2005). Políticas públicas para el desarrollo de sociedades de información en América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/5/21575/Politicas%20Publicas.esp.pdf

Cumbre Mundial de la Sociedad de la Información. (2003). Principios de Ginebra. Recuperado de: http://www.itu.int/wsis/docs/geneva/official/dop-es.html

García, J. (s.f.). ¿Qué es el paradigma humanista en la educación? Recuperado de: http://www.riial.org/espacios/educom/educom_tall1ph.pdf

Gil, M. (2012, Julio - diciembre). Primer Congreso Nacional de Información para el Desarrollo: “Costa Rica hacia la sociedad de la información de todos para todos”: Informe final mesas de trabajo. E-Ciencias de la Información, 2(2) Recuperado de: http://revistaebci.ucr.ac.cr/volumenes/2/2-2/2-2-1nt/2-2-1nt.html

Ministerio de Ciencia y Tecnología. (2003). La Sociedad de la Información en el Siglo XXI: un requisito para el desarrollo. Buenas prácticas y lecciones aprendidas. España. Recuperado de: http://www.itu.int/wsis/stocktaking/docs/activities/1103547250/sociedad-informacion-sigloxxi-es.pdf

Patiño, H. (2007). La Universidad de Inspiración Cristiana en Tiempos de Poscristiandad. Recuperado de: http://books.google.co.cr/books?id=lqtSJlAA-xcC&pg=PA147& dq=educacion+humanista&hl=es-419&sa=X&ei=KJ-eUbnkC5L68QTcmYCoD A&ved=0CFsQ6AEwCQ#v=onepage&q=educacion%20humanista&f= alse

Sortilegios educativos (2009). Propuesta educación alternativa. Recuperado de: http://sortilegioseducativos.com/

Toledo, M. (2010). El resumen automático y la evaluación de traducciones en el contexto de la traducción especializada. Alemania: Peter Lang.

UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005). Informe Mundial de la UNESCO: Hacia las sociedades del conocimiento. Ediciones UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf

Unión Internacional de las Telecomunicaciones. (2003). Informe sobre el desarrollo mundial de las telecomunicaciones: Indicadores de acceso para la sociedad de la información. Recuperado de: http://www.itu.int/ITU-D/ict/publications/wtdr_03/material/WTDR03Sum_s.pdf

Published

2014-06-30

How to Cite

Chanto Espinoza, C. L., & Durán López, M. (2014). Educational Humanism in the society of knowledge. New Humanism Journal, 2(1). https://doi.org/10.15359/rnh.2-1.2

Issue

Section

Humanismo y Aprendizaje (sección arbitrada)

How to Cite

Chanto Espinoza, C. L., & Durán López, M. (2014). Educational Humanism in the society of knowledge. New Humanism Journal, 2(1). https://doi.org/10.15359/rnh.2-1.2