Gamification as a Teaching Resource for Teaching History

Authors

  • María Elena Cascante Gómez
  • Roberto Granados Porras

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.17.2

Keywords:

Gamification, Pedagogical Game, Teaching Skills, Pedagogical Mediation, History Education

Abstract

The present work describes the importance of gamification as a key element in the teaching-learning process in order to generate a new historical knowledge within the framework of pedagogical mediation. This approach aims to meet a specific need that must be strengthened through renewal and innovation in the teaching that is used in History classes by teachers in training. The Gamification is defined as a literacy process in digital competence for the appropriation of technological resources and their incorporation in learning contexts through pedagogical processes. The gamification incorporates elements of game design to take advantage of them in the teaching-learning process, but these are not used by themselves, but rather some of their principles or mechanics are taken as points, incentives, narrative, feedback, recognition or the freedom to make mistakes as a means to generate meaningful learning. The study describes a series of evaluations obtained from a group of students who is in the middle of the career of the Social Studies and Civic Education Teaching of the National University of Costa Rica on their knowledge and impact on the pedagogical mediation that gamification could generate as a teaching-learning strategy.

References

Collazo, H. & de Ranalletti, V. (2015). “Las TIC en la formación presencial y a distancia de futuros y jóvenes docentes para la enseñanza de la historia”. Memorias (0124-4361), 13(24), 1-22, DOI: https://doi.org/10.16925/me.v13i24.1538.

EduTrends. (2016). “Gamificación”. Tecnológico de Monterrey, Observatorio de Innovación Educativa.

Entrevista con el estudiantado de cuarto nivel del BEESEC. (4 de octubre de 2017). Indagaciones sobre proyectos de innovación educativa [Entrevista No. 1]. Disponible en URL: https://goo.gl/forms/8VyNAvnZ6sDMGify1.

Entrevista con el estudiantado de segundo nivel del BEESEC. (13 de noviembre de 2017). Valoraciones sobre la gamificación en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica. [Entrevista No. 2]. Disponible en URL: https://goo.gl/forms/GNHOykPZCupJ2f2P2.

Fallas, V. & Trejos, I. (2013). Educación en la sociedad de la información y el conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED.

Fandos, M. & González, A. (2013). “La «gamificación» como motivación en los entornos virtuales de aprendizaje”. Educamed, noviembre 2013 (pp. 1-8). Barcelona, España: UOC, DOI: https://doi.org/10.13140/2.1.1902.6568.

Feliu, M., Vallés, A. & Cardona, G. (2016). “Innovación en la formación inicial del profesorado: exploración de creencias sobre la enseñanza de las Ciencias Sociales en alumnos de Magisterio”. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 19(3), 1-9, DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267221.

Ferreiro, R. & Vizoso, E. (2008). “Una condición necesaria en el empleo de las TICs en el salón de clases: la mediación pedagógica”. Revista Posgrado y Sociedad, 8(2), 72-88.

González, M., Pagès, J. & Santisteban, A. (2009). Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España. Referencia: EDU2009-10984. Período: 2009-2012. Investigador Principal: Antoni Santisteban.

Llopis, M.a A. & Balaguer, P. (2016). “El uso del juego en educación. Gamificación”. En: Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Conceptualización y propuesta de aplicación (pp. 85-102). Barcelona: GRAÓ.

Taracena, L. (2015). “De la historia aburrida a la entretenida”. Perspectivas. Revista de Estudios Sociales y Educación Cívica, (10), 10-41, URL: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivas/article/view/6749.

Published

2018-08-21

How to Cite

Gamification as a Teaching Resource for Teaching History. (2018). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 17, 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.17.2

How to Cite

Gamification as a Teaching Resource for Teaching History. (2018). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 17, 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.17.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)