The Virtual and Bimodal Courses as a Tool for the Updating of Teachers of Social Studies and Civic Education

Authors

  • Alejandra Barquero Ruiz
  • Roberto Granados Porras

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.17.4

Keywords:

Lifelong Education, Hybrid Learning, Virtual Education, Social Studies, Online Learning, Teaching Method Innovations

Abstract

The present work exposes the results obtained within the Bimodal Continuing Education project promoted by the School of History of the National University of Costa Rica during the year 2017. This project has a validity of three years, beginning work in 2016. The project aims to implement virtual and bimodal courses as an update strategy for the Social Studies and Civic Education faculty. The academic activity has been valued in a positive way by providing teachers from all over the country with updating options using technological resources, allowing them to combine their daily tasks with updating activities that can be applied in the place and time they wish. Therefore, courses that combine virtuality with hybrid learning –blended learning– are becoming increasingly necessary in university contexts as a way to extend academic work and support the graduate community.

References

Alfaro, M. (2007). La formación continua de los docentes de la UPEL en materia curricular. Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica.

Bruns, B. & Luque, J. (2014). Profesores excelentes: cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Washington, EE. UU.: Banco Mundial.

Escuela de Historia (2014) Diagnóstico de necesidades de actualización de docentes de Estudios Sociales y Cívica. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.

Estado de la Nación. (2011). Tercer Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE.

Fredin, E. (2017). Aprendizaje híbrido: ¿el futuro de la educación superior? Tecnológico de Monterrey: Observatorio de Innovación Educativa. Recuperado de URL: https://observatorio.itesm.mx/edu-news/2017/10/13/aprendizaje-hibrido-el-futuro-de-la-educacion-superior.

García, L., Ruiz, M. & Domínguez, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona, España: Ariel.

Gutiérrez, M.; Buitrago, O. & Valencia, V. (2015). Prácticas educativas reflexivas y la formación del profesorado. Pereira, Colombia: Editorial Universidad Tecnológica de Pereira.

López, C. & Heredia, Y. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa. Guía de Aplicación. Tecnológico de Monterrey, URL: http://escalai.com/que_escalai/guia_app/.

Salmon, G. (2004). E-actividades. El factor clave para una formación en línea activa. Barcelona, España: Editorial UOC.

UNED. (2011). Cómo diseñar y ofertar cursos en línea. San José, Costa Rica: EUNED.

Velazco, A. (2014). El sistema integral de educación continua (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Downloads

Published

2018-09-04

How to Cite

The Virtual and Bimodal Courses as a Tool for the Updating of Teachers of Social Studies and Civic Education. (2018). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 17, 1-13. https://doi.org/10.15359/rp.17.4

How to Cite

The Virtual and Bimodal Courses as a Tool for the Updating of Teachers of Social Studies and Civic Education. (2018). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 17, 1-13. https://doi.org/10.15359/rp.17.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)