Theoretical Elements in the Approach to Communicative Interactions in the Classroom

Authors

  • Adrián Barrientos Córdoba
  • Claudio Córdoba Alfaro
  • Keiner García Calderón

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.19.2

Keywords:

Education, Communication, Language, Teaching, Learning, Classrooms

Abstract

The present essay it is an approach of the main theoretical elements necessary for the approach of the communicative interactions in the educational field, among which are; the interactions and their types, communication and language, the sociocultural context, the teaching and learning processes and the epistemological traditions. The study of these theoretical elements is the frame of reference that extends the educational fact beyond the transmission of content, seek to visualize the educational act from a holistic level that allows to analyze education from what happens in the classroom.

References

Aguado, J. (2004). Introducción a las teorías de la comunicación y la información. Universidad de Murcia.

Amodio, E. (2006). Cultura, comunicación y lenguajes. Caracas: IESALC UNESCO.

Barrón, C. (2015). “Concepciones y práctica docente. Una revisión”. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 35-56. Recuperado de http://red- u.net/redu/files/journals/1/articles/899/public/899-3923-1-PB.pdf

Benejam, P. y Pages, J. (1997). Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.

Bixio, C. (2002). Enseñar a aprender. Santa Fe: Editorial Homo Sapiens.

Bravo, G. y Cáceres, M. (2006). “El proceso de enseñanza-aprendizaje desde una perspectiva comunicativa”. Revista Iberoamericana de Educación, 38(7), 1-7.

Campos, P. y Moya, R. (2011). “La formación del profesional desde una concepción personalizada del proceso de aprendizaje”. Cuaderno de Educación y Desarrollo, 3(28), 1-6. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/ced/28/cpmr.htm

Cerda, H. (2001). El proyecto de aula; el aula como un sistema de investigación y construcción de conocimientos. Bogotá: Magisterio.

Chanto, C. y Durán, M. (2014). “Humanismo educativo en la sociedad del conocimiento”. Revista Nuevo Humanismo, 2(1), 25-36.

Coll, C. (1984). “Estructura grupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar”. Revista Infancia y Aprendizaje, 27(28), 119-138. Recuperado de https://aula.infd.edu.ar/aula/archivos/repositorio/500/703/Coll_Estructura_grupal.pdf

Coll, C. y Sánchez, E. (2008). “Presentación. El análisis de la interacción alumno-profesor: Líneas de investigación”. Revista de Educación, 346(1), 15-32. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re346/re346_01.pdf

Cruz, I. (2002). Interacciones comunicativas en el salón clases. Estudio de caso del grupo de la escuela primaria Instituto Kiel ciclo escolar 2000-2001 (Tesis pregrado). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F., México. Recuperado de http://132.248.9.195/ppt2002/0303707/Index.html

Fajardo, U. (2009). “A propósito de la comunicación verbal”. Revista Forma y Función, 22(2), 121-142. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/23763/36061

Herrero, P. (2012). “La interacción comunicativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje”. Revista electrónica de investigación, 1, 138-143. Recuperado de http://www.ugr.es/~miguelgr/ReiDoCrea-Vol.1-Art.19-Herrero.pdf

Jauregi, K. (2012). La interacción, elemento clave en el proceso de aprendizaje de ELE. XXIII Congreso Internacional de la ASELE, Plurilingüismo y Enseñanza de ELE en Contextos Multiculturales. Girona, España.

Kaplún, M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). La Habana: Editorial Caminos.

Landa, M. y Sánchez, J. (2007). Estrategias extraverbales en la interacción comunicativa: la interculturalidad en el aula. Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE. XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como Lengua Extranjera (ASELE) (pp. 721-736). Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0721.pdf

Liceras, A. y Romero, G. (2016). Didáctica de las Ciencias Sociales. Madrid: Pirámide.

Mendióroz, A. (2013). Didáctica de las ciencias sociales. Universidad de Navarra, Pamplona.

Meneses, G. (2007). “El proceso de enseñanza-aprendizaje: El acto didáctico”. Revista de Medios y Educación, 29, 31-65.

Molina, A. (1985). Diálogo e interacción en el proceso pedagógico. Ciudad de México: El Caballito.

Motta, C. (2010). Relación centro educativo, familia y comunidad: Estrategia clave para mejorar la calidad de la educación. San José: EUNED.

Rizo, M. (2007). “Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas”. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2(16), 1-16. Recuperado de http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/143/144

Rodríguez, B. y Romeu, N. (2010). “Familia-escuela-comunidad: pilares para la inclusión”. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, Universidad de Zaragoza, 24(3), 47-57. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/274/27419173004.pdf

Vigotsky, L. (1991). Acerca del desarrollo cultural del niño. Moscú: Universidad de Moscú.

Vigotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. London: Harvard University Press.

Vigotski, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Ediciones Fausto.

Downloads

Published

2019-09-25

How to Cite

Theoretical Elements in the Approach to Communicative Interactions in the Classroom. (2019). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 19, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.19.2

How to Cite

Theoretical Elements in the Approach to Communicative Interactions in the Classroom. (2019). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 19, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.19.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >>