Project Based Learning: An Experience in the Area of Citizen Training

Authors

  • Alejandra Barquero Ruiz Escuela de Historia de la Universidad Nacional (UNA), Heredia, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.21.2

Keywords:

learning, Civic Education, Social Studies, innovation, projects

Abstract

This article aims to share the experience developed with the project-based learning methodology (ABP) in the Civic Education II course (second semester of 2019). The course corresponds to the fourth year of the Baccalaureate in the Teaching of Social Studies and Civic Education, School of History of the National University of Costa Rica. The method used for the systematization of experience is called reflexivity and the construction of human experience. In the article theoretical and methodological foundations are exposed, a critical interpretation of the experience is made and concludes with the lessons learned.

Author Biography

Alejandra Barquero Ruiz, Escuela de Historia de la Universidad Nacional (UNA), Heredia, Costa Rica

Costarricense. Máster en Gerencia de Proyectos. Licenciada en la Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica. Docente de la Escuela de Historia de la Universidad Nacional (UNA), Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: alejandra.barquero.ruiz@una.cr.

References

Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Revista Perspectiva Educacional, Instituto de Educación PUCV, N.° 45, 1 Semestre 2005 - págs. 11-24. Viña del Mar: Chile.

Chaux, E., Ruiz, A. (2005). La Formación de competencias ciudadanas. Bogotá, Colombia: Asociación Colombiana de Facultades de Educación.

Fundación Omar Dengo. (2010). Manual para el aprendizaje basado en proyectos. San José, Costa Rica: Fundación Omar Dengo.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Programa de estudio de Educación Cívica. San José, Costa Rica.

Pagés, J. (1994). Revista Signos Teoría y Práctica de la Educación. Año 5. Número 13. Octubre-diciembre. ISSN 1131-8600. Páginas 38-51.

Pagés, J. (2009). “Enseñar y aprender ciencias sociales en el siglo XXI: reflexiones casi al final de una década”. Investigación en Educación, Pedagogía y Formación Docente, II Congreso Internacional. Libro 2, Medellín. Universidad pedagógica nacional, Universidad de Antioquia, Corporación interuniversitaria de servicios. Recuperado de http://www.didactica-ciencias-sociales.org/articulos_archivos/2009-pages-e-a-ccssXXI.pdf.

Pérez de Maza, T. (2016). Sistematización de experiencias en contextos universitarios. Venezuela: Universidad Nacional Abierta.

Portilla, M. (2017). Educación por habilidades: perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación. 41(2). DOI: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21719.

R.W de Camilloni, A. (1994). Epistemología de la Didáctica de las Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/alicia_camilloni/publication/268343697_epistemologia_de_la_didactica_de_las_ciencias_sociales/links/551b1d680cf251c35b507cea/epistemologia-de-la-didactica-de-las-ciencias-sociales.pdf.

Vega, R. (2007). Un mundo incierto, un mundo para aprender y enseñar. Las transformaciones mundiales y su incidencia en la enseñanza de las ciencias sociales. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Published

2020-07-01

How to Cite

Project Based Learning: An Experience in the Area of Citizen Training. (2020). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 21, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.21.2

How to Cite

Project Based Learning: An Experience in the Area of Citizen Training. (2020). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 21, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.21.2

Comentarios (ver términos de uso)