Joaquín Prats: the didactics of social sciences as science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.22.2

Keywords:

social studies, social sciences, epistemology, scientific method, teaching of history

Abstract

Defining the epistemological status of the didactic discipline entails a series of problems that intensify when specific didactics is referred to, even more when it works with the knowledge generated by the social sciences, of whose disciplines its category has been questioned many times of science. In this text, it is exposed how the historian and didact Joaquín Prats addresses the epistemological problem in the didactics of the social sciences, using for this the theory of science elaborated by the philosopher Mario Bunge, from which he justifies the category of said discipline as science. In this way, he argues the relevance of the rigorous application of the scientific method and of the methodological particularities that the discipline requires. Finally, it is exposed how Prats takes his scientific position to the teaching of history, as a formula to generate criteria in students about historical phenomena.

Author Biography

Arturo Meléndez Montero, Investigador independiente

Costarricense. Bachiller en la Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica, por la Universidad de Costa Rica (UCR), Sede Central Rodrigo Facio, San José, Costa Rica. Actualmente, cursa la Licenciatura en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica en la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Sede Central Omar Dengo, Heredia, Costa Rica y el Bachillerato en Filosofía en la Universidad de Costa Rica (UCR), Sede Central Rodrigo Facio, San José, Costa Rica. Investigador independiente. Correo electrónico: arturo.melendez.montero@est.una.ac.cr. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3448-4774.

References

Adorno, T. (2001). Epistemología y ciencias sociales. Madrid: Ediciones Cátedra.

Bunge, M. (1999). Las ciencias sociales en discusión. Una perspectiva filosófica. Argentina: Editorial sudamericana.

Bunge, M. (2004). La investigación científica: su estrategia y su filosofía. Buenos Aires: Siglo XXI.

Camilloni, A. (2013). Epistemología de la didáctica de las ciencias sociales. En B. Aiserberg y S. Alderoqui (comps.), Didáctica de las ciencias sociales: aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós.

Gómez, C. y Rodríguez R. (2014). Aprender a enseñar ciencias sociales con métodos de indagación. Los estudios de caso en la formación del profesorado. Revista de docencia universitaria, 12(22), 307-325.

Massip, M., Castellví, J. y Pagès, J. (2020). La historia de las personas: reflexiones desde la historiografía y de la didáctica de las ciencias sociales durante los últimos 25 años. Planta Rei. Revista digital de historia y didáctica de la historia, 14(2), 167-196. https://doi.org/10.6018/pantarei.445831.

Mattozzi, I. (2015). Una epistemología y una metodología para la didáctica, Diálogos, 19(1), 57-72. DOI: https://doi.org/10.4025/dialogos.v19i1.1033.

Pagès, J. (1994). La didáctica de las Ciencias Sociales, el currículum de la historia y la formación del profesorado. Signos. Teoría y práctica de la educación, (13), 38-51.

Pagès, J. (2018). Las relaciones entre la historia y la historia escolar. Trayectorias Universitarias, 4(7), 31-37.

Pizarro, N. (1998). Tratado de metodología de las ciencias sociales. España: Siglo veintiuno de España editores, S. A.

Prats, J., Valls, R. y Miralles, P. (2015). Iberoamérica en las aulas. España: Editorial Milenio. Lleida.

Prats, J. y Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué la historia? En F. Rodríguez y N. García (orgs.), Enseñanza y aprendizaje de la historia en la educación básica (pp. 18-64). México: Secretaría de Educación Pública.

Prats, J. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. España: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología. Mérida.

Prats, J. (2002). Historia y epistemología de las ciencias. Hacia una definición de la investigación didáctica de las ciencias sociales. Enseñanza de las ciencias sociales, (1), 81-89.

Prats, J. (2016) Combate por la historia en la Educación. Revista Enseñanza de las Ciencias Sociales, (15), 145-153. DOI: https://doi.org/10.1344/ECCSS2016.15.13.

Prats, J. y Fernández, R. (2017). ¿Es posible una explicación objetiva sobre la realidad social? Reflexiones básicas e imprescindibles para investigadores noveles. Retos y dificultades para la enseñanza de la historia. Didacticae, (1), 97-110. https://doi.org/10.1344/did.2017.1.97-110.

Santisteban, A. y Pagès, J. (2018). La didáctica de las ciencias sociales y sus disciplinas. Reflexiones al hilo de la obra de Camilloni. Revista de Educación, (12), 45-65.

Universitat de Barcelona. (2020). Currículum vitae de Joaquín Prats Cuevas.

Published

2021-01-01

How to Cite

Joaquín Prats: the didactics of social sciences as science. (2021). Perspectivas, 22, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.22.2

How to Cite

Joaquín Prats: the didactics of social sciences as science. (2021). Perspectivas, 22, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.22.2

Comentarios (ver términos de uso)