Human Rights and its potential from the teaching of Social Studies and Civic Education at the National University of Costa Rica: a study from the proposals of seven courses of its curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.22.3

Keywords:

Civic Education, curriculum planning, education, Human Rights, Social Studies, Costa Rica

Abstract

The present work shows the results of a bibliographic investigation that analyzes the possibilities of transversely strengthening the Human Rights issue from the Baccalaureate in the teaching of Social Studies and Civic Education (EESEC) at the National University of Costa Rica. For which, the potential of seven courses was analyzed, from the curriculum that was developed in 2017, and how the theme can be strengthened from the theoretical and methodological development of these courses, emphasizing on increasing education as a Human Right. The research was raised from a naturalistic approach; therefore, it is facing a qualitative work from a basic cross-sectional research. The main result evidenced in the research is that the high school curricular approach at EESEC has the possibility of becoming a reference to strengthen Human Rights and its approach within a diverse society with a tendency to exclusion.

Author Biographies

Roberto Granados Porras, Universidad Nacional (UNA), Sede Central Omar Dengo, Heredia, Costa Rica

Costarricense. Máster en Historia Aplicada y Máster en Tecnología e Innovación Educativa por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Profesor e investigador en la Escuela de Historia de la Universidad Nacional (UNA), Sede Central «Omar Dengo», Heredia, Costa Rica. roberto.granados.porras@una.cr. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3460-5393.

Lode Elena Cascante Gómez, Universidad Nacional (UNA), Sede Central Omar Dengo, Heredia, Costa Rica

Costarricense. Máster en Pedagogía de la Diversidad por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Profesora e investigadora en la División de Educología de la Universidad Nacional (UNA), Sede Central «Omar Dengo», Heredia, Costa Rica. lode.cascante.gomez@una.cr. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1281-3821.

References

Araya, I., Barrantes, G., Rostrán, M., González, F., López, M., Ramírez, J., Silva, M., & Vargas, A. (2017). Plan de Estudios del Bachillerato en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cïvica.

Barrios, A. (2020). La educación en derechos humanos y el currículo oculto: consideraciones teórico-prácticas sobre el cotidiano escolar brasileño. Educación, 29(56), 7-26. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.001.

Bolaños, C., Ramírez, J., & Sanabria, O. (2014). Plan de Estudios Licenciatura en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica Modalidad : Bimodal.

Boronat, J., & Ruiz, E. (2013). Una propuesta didáctica para la inclusión de los derechos del niño en el currículum de formación inicial del profesorado. En E. Lopez-Barajas (Ed.), Derechos Humanos y Educación (pp. 221-241). Universidad Nacional Estatal a Distancia (UNED). https://elibro.net.una.remotexs.co/es/lc/unacr/titulos/48385.

Celorio, M. (2017). Violencia biopolítica contra poblaciones de la diversidad sexual: homofobia, derechos humanos y ciudadanía precaria. El Cotidiano, (202), 17-29.

CEPPE. (2015). Educación UC profundiza la importancia de contenidos de Derechos Humanos en la formación de sus profesores. CEPPE ·Centro de Estudios de Políticas y Prácticas En Educación.

Cortéz, É. (2011). Los derechos humanos en las ciencias sociales: una perspectiva multidisciplinaria. Norteamérica, 6(1), 219-228.

Figueiredo, G., Weihmüller, V., & Orrillo, Y. (2019). The results of socio-educational projects on the human development of young people. Educacao and Realidade, 44(4), 1-23. https://doi.org/10.1590/2175-623687645.

Garay, C., & Pérez, G. (2018). Los derechos humanos en Colombia: Acuerdo final de paz y su proyección en la política de seguridad y defensa. Revista Científica General José María Córdova, 16(23), 84-105. https://doi.org/10.21830/19006586.307.

González, L. (2018). Educación, Derechos Humanos y Shoá: Una Aproximación desde la experiencia teórico-práctica. Cuadernos Judaicos, (35), 87-105. https://doi.org/10.5354/0718-8749.2018.52017.

Jurado, R. (2013). Luces y sombras del origen de la onu y la Declaración Universal de Derechos Humanos. El Cotidiano, (180), 31-40.

López-Barajas, E. (2013). Derechos humanos y educación. Universidad Nacional Estatal a Distancia (UNED). https://elibro.net.una.remotexs.co/es/ereader/unacr/48385.

López, M. (2018). La enseñanza de la HISTORIA en COSTA RICA: Un acercamiento desde los planes de la carrera de Estudios Sociales en la Universidad Nacional (1979-2005). Perspectivas, (16), 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.16.2.

Loughlin, J. (2016). Human dignity: The foundation of human rights and religious freedom. Memoria y Civilizacion, 19, 313-343. https://doi.org/10.15581/001.19.313-343.

Matthews, R. (2014). Critical realism: A structural analysis. Politica Criminal, 9(17), 182-212. https://doi.org/10.4067/S0718-33992014000100006.

Pazos, L. S., Teixeira, C., & Feregrino, J. (2020). Pensar Desde a América Latina Em Sociais Descoloniais : Explorando. RAE-Revista de Administração de Empresas, 60(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/S0034-759020200203.

Rein, T. (2013). Participación política de las mujeres: Aspectos de confluencia entre la ética y los derechos humanos. Acta Bioethica, 19(2), 219-228. https://doi.org/10.4067/s1726-569x2013000200006.

Rodino, A. (2015). Educación en derechos humanos para una ciudadanía democrática. EUNED.

Rodríguez, E., & Quintanilla, A. (2019). Relación del ser humano-naturaleza: Desarrollo, adaptabilidad y posicionamiento hacia la búsqueda de bienestar subjetivo. Avances En Investigación Agropecuaria, 23(3), 7-22. http://ww.ucol.mx/revaia/portal/pdf/2019/sept/1.pdf.

Ross, W. (2014). The Social Studies Curriculum: Purposes, Problems, and Possibilities (E. Wayne Ross (ed.); Fourth Edi). State University of New York, Albany.

Published

2021-01-01

How to Cite

Human Rights and its potential from the teaching of Social Studies and Civic Education at the National University of Costa Rica: a study from the proposals of seven courses of its curriculum. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 22, 1-16. https://doi.org/10.15359/rp.22.3

How to Cite

Human Rights and its potential from the teaching of Social Studies and Civic Education at the National University of Costa Rica: a study from the proposals of seven courses of its curriculum. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 22, 1-16. https://doi.org/10.15359/rp.22.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)