What history to teach at salvadorean schools at 2021?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.23.1

Keywords:

El Salvador, History education, Latin American history, Social Science, Social Science Education, teaching method innovations

Abstract

This article presents a proposal of what kind of history to teach in El Salvador within the framework of the bicentenary of the country’s independence. In order to do that, the author uses a threefold approach. The first aspect informs about the main developments of the program, the contents and resources available in the education system to teach history. The second aspect refers to some of the results of a survey with different members of the educational community regarding what kind of history to teach, what methodologies to use and what values are at the base. Lastly, the author presents a personal and professional proposal using the socioformative competences theoretical framework on what kind of history to teach, using an Educational Toolbox named “200 years in your hands” for junior and senior high school students. 

Author Biography

Josefa Viegas Guillem, Universidad de El Salvador (UES), Sede Central, San Salvador, El Salvador

Española, residente en El Salvador. Licenciada en Historia por la Universidad de Valencia, Valencia, España. Docente en la Licenciatura en Historia de la Universidad de El Salvador (UES), Sede Central, San Salvador, El Salvador. Correo electrónico: josefa.viegas@ues.edu.sv ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4653-2769

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Entrevistas

AE. 15 años. 9.º

AR. 13 años. 7.º

BB. 10 años. 5.º

Carlos Rodríguez, coordinador del INFOD (Instituto Nacional de Formación Docente) y Director Nacional de Formación Docente, ambas instancias del Ministerio de Educación.

CD. 11 años. 6.º

DD. 9 años. 3.°

DH. 16 años. 1.º Bachillerato

Dr. Héctor Lindo-Fuentes. Profesor Emérito de Historia y Estudios Latinoamericanos en la Universidad de Fordham, Nueva York.

Dra. Xiomara Avendaño Rojas. Doctora en Historia, docente investigadora Universidad de El Salvador. Dra. Eugenia López. Doctora en Historia, docente investigadora de la Universidad de El Salvador.

EE. 11 años. 5.º

EP. 9 años. 3.°

FD. 12 años. 6.º

GB. 13 años. 7.°

JL. 13 años. 7.º

KD. 13 años. 7º

LD. 12 años. 6.º

Lcdo. Leonel Hernández, Licenciatura en Historia por la Universidad de El Salvador. Profesor de Historia de la Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas”.

MD. 7 años. 2.º

Miguel Ángel Aguilar, Técnico I Depto. De Currículo, Educación Media del Ministerio de Educación. Eric Doradea Director Nacional de Bibliotecas, Archivos y Publicaciones del Ministerio de Educación.

ML. 13 años. 7.º

MS. 11 años. 5.º

MSc. Alfredo Ramírez. Máster en Historia por la Universidad de Indiana, coordinador de la Licenciatura en Historia de la Universidad de El Salvador.

MZ. 10 años. 5.º

NP. 17 años. 2.º Bachillerato

NH. 15 años. 1.º Bachillerato

RH. 13 años 7.º

SP. 13 años 7.º

SR. 10 años. 5.º

VR. 17 años. 2.° Bachillerato

VT. 12 años. 6.º

Published

2021-07-01

How to Cite

What history to teach at salvadorean schools at 2021?. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.23.1

How to Cite

What history to teach at salvadorean schools at 2021?. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.23.1

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