What history to teach at salvadorean schools at 2021?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.23.1

Keywords:

El Salvador, History education, Latin American history, Social Science, Social Science Education, teaching method innovations

Abstract

This article presents a proposal of what kind of history to teach in El Salvador within the framework of the bicentenary of the country’s independence. In order to do that, the author uses a threefold approach. The first aspect informs about the main developments of the program, the contents and resources available in the education system to teach history. The second aspect refers to some of the results of a survey with different members of the educational community regarding what kind of history to teach, what methodologies to use and what values are at the base. Lastly, the author presents a personal and professional proposal using the socioformative competences theoretical framework on what kind of history to teach, using an Educational Toolbox named “200 years in your hands” for junior and senior high school students. 

Author Biography

Josefa Viegas Guillem, Universidad de El Salvador (UES), Sede Central, San Salvador, El Salvador

Española, residente en El Salvador. Licenciada en Historia por la Universidad de Valencia, Valencia, España. Docente en la Licenciatura en Historia de la Universidad de El Salvador (UES), Sede Central, San Salvador, El Salvador. Correo electrónico: josefa.viegas@ues.edu.sv ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4653-2769

References

Bibliografía

Ayala, E. Ideas, estrategias y experiencias para la innovación en formación ciudadana. (2018). En Ramis, A. & Rodríguez, C (comp.). Educación y democracia: Formación ciudadana para la escuela de hoy, (pp. 167-201). San Salvador: INFOD.

Córdoba, K., Ramírez, V. & Viegas, J. (2019). Caja de Herramientas Didácticas Bicentenario: Doscientos años en tus manos. Manuscrito presentado para su publicación

Ferro, M. (1993). Como se cuenta la historia a los niños del mundo entero. Buenos Aires: FCE.

González, L. & Avelar, M. (2019). ¿Quiénes son los formadores de docentes en El Salvador? Condiciones educativas y sociales. San Salvador: Instituto Nacional de Formación Docente-Ministerio de Educación.

Gómez, C., Ortuño, J. & Molina, S. (2014). “Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI”. Tempo e Argumento 6(11), 5-27. https://www.redalyc.org/pdf/33|81/338131531002.pdf.

Informe de rendición de cuentas del proyecto “Formación de Especialistas y docentes de primero y segundo ciclos de educación básica en las cuatro asignaturas básicas del currículo nacional” 2016. (2017). San Salvador: Universidad Centroamericana José Simeón Cañas. https://noticias.uca.edu.sv/uploads/texto_4767/file/PDF-771319-1502375743-598c6f3f50d56.pdf.

Iturrate, G., Bardavio, A., Bou, N. & Pérez, X. (1996). Les fonts en les ciéncies socials. Instruments per a l´estudi de les societats. Barcelona: Graó.

Martini, G. & Pérez, M. (2018). “Convivencia, inclusión y enfoque de derechos”. En Ramis, A. & Rodríguez, C. Educación y democracia: Formación ciudadana para la escuela de hoy (comp.), (pp. 111-165). San Salvador: INFOD.

Memoria de labores de Ministerio de Educación de 2018-2019. (2019). San Salvador: DPI. https://www.transparencia.gob.sv/institutions/mined/documents/memorias-de-labores.

Memoria de labores de Ministerio de Educación de junio 2019 a mayo 2020. (2020). San Salvador: DPI. https://www.transparencia.gob.sv/institutions/mined/documents/memorias-de-labores.

Memoria histórica y cultura de paz. Experiencias en América Latina. (2006). Lima: InWent, DED, MIMDES.

Ramírez-Barat., C. (2018). Ciudadanía, memoria y cultura de paz en El Salvador. Caja de Herramientas para docentes y educadores. San Salvador: Auschwitz Institute for Peace and Reconciliation. Ministerio de Educación de El Salvador. Procuraduría para la Defensa de los Derechos Humanos de El Salvador. http://www.auschwitzinstitute.org/es/ciudadania-memoria-y-cultura-de-paz-en-el-salvador-caja-de-herramientas-para-docentes-y-educadores/.

Ramis, A. & Rodríguez, C. (2018). Educación y democracia: Formación ciudadana para la escuela de hoy. San Salvador: INFOD.

Rosa, A. (2004). ‹‹Memoria, historia e identidad. Una reflexión sobre el papel de la enseñanza de la historia en el desarrollo de la ciudadanía››. En Carretero, M. & Voss, J. (comp.). Aprender y pensar la historia, (pp. 47-70). Buenos Aires: Amorrortu. http://rubenama.com/articulos/Rosa_rivero_memoria_identidad.pdf.

Tobón, S., Pimienta, J & García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación. http://files.ctezona141.webnode.mx/200000004-8ed038fca3/secuencias-didacticastobon-120521222400-phpapp02.pdf

UNESCO. Actas de la Conferencia General. 30.a reunión de la Unesco, v. 1: Resoluciones (2000), París: Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000119216_spa?posInSet=3&queryId=N-EXPLORE-54e3fc62-cf29-4375-ad22-83413d2c185f.

Valle, A., Núñez, J., Rodríguez, S. & González-Pumariega, S. (2002). “La motivación académica”. En González-Pienda, J., González, R., Núñez, J. & Valle, A. (coord.). Manual de Psicología de la Educación. (117- 144). Madrid: Editorial Pirámide.

Entrevistas

AE. 15 años. 9.º

AR. 13 años. 7.º

BB. 10 años. 5.º

Carlos Rodríguez, coordinador del INFOD (Instituto Nacional de Formación Docente) y Director Nacional de Formación Docente, ambas instancias del Ministerio de Educación.

CD. 11 años. 6.º

DD. 9 años. 3.°

DH. 16 años. 1.º Bachillerato

Dr. Héctor Lindo-Fuentes. Profesor Emérito de Historia y Estudios Latinoamericanos en la Universidad de Fordham, Nueva York.

Dra. Xiomara Avendaño Rojas. Doctora en Historia, docente investigadora Universidad de El Salvador. Dra. Eugenia López. Doctora en Historia, docente investigadora de la Universidad de El Salvador.

EE. 11 años. 5.º

EP. 9 años. 3.°

FD. 12 años. 6.º

GB. 13 años. 7.°

JL. 13 años. 7.º

KD. 13 años. 7º

LD. 12 años. 6.º

Lcdo. Leonel Hernández, Licenciatura en Historia por la Universidad de El Salvador. Profesor de Historia de la Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas”.

MD. 7 años. 2.º

Miguel Ángel Aguilar, Técnico I Depto. De Currículo, Educación Media del Ministerio de Educación. Eric Doradea Director Nacional de Bibliotecas, Archivos y Publicaciones del Ministerio de Educación.

ML. 13 años. 7.º

MS. 11 años. 5.º

MSc. Alfredo Ramírez. Máster en Historia por la Universidad de Indiana, coordinador de la Licenciatura en Historia de la Universidad de El Salvador.

MZ. 10 años. 5.º

NP. 17 años. 2.º Bachillerato

NH. 15 años. 1.º Bachillerato

RH. 13 años 7.º

SP. 13 años 7.º

SR. 10 años. 5.º

VR. 17 años. 2.° Bachillerato

VT. 12 años. 6.º

Published

2021-07-01

How to Cite

What history to teach at salvadorean schools at 2021?. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.23.1

How to Cite

What history to teach at salvadorean schools at 2021?. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.23.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>