The Bicentennial of Central America from the point of view of young university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.23.2

Keywords:

commemoration, Bicentennial, history, independence, Social Studies, Central America

Abstract

The article is based on the thesis that every time we move further away from a historical event, we run the risk of understanding less its meaning and therefore its importance if it is not taught in a meaningful way. The objective of this research is to estimate the meaning that the commemoration of the Bicentennial of the Central American Independence has for young university students. The methodology used was the application of the survey technique to young university students between 18 and 22 years old, enrolled in humanistic careers and who have taken the subject of History of El Salvador. For there to be a true historical meaning of the commemoration of the Bicentennial and to transcend rote learning, the teacher who teaches the subject of history must change and adapt his didactic style to achieve the objective of forming citizens with historical roots of identity and not a simple rote learning.

Author Biography

Marni Lorena Hernández Monterroza, Independent consultant and researcher

Salvadoreña. Máster en Gestión Ambiental. Licenciada en Sociología por la Universidad de El Salvador (UES), San Salvador, El Salvador. Investigadora independiente. Correo electrónico: marnimonterroza@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3492-1767

References

Aguirre, R., C. A. (2014). Antimanual del mal historiador o ¿cómo hacer hoy una buena historia crítica? https://books.google.com.sv/books/about/Antimanual_Del_Mal_Historiador.html?id=YsoG740dm2gC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Bain, R. (2005). Cómo aprenden los estudiantes historia en el aula de clase. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/ComoAprendenLosEstudiantes

Camañes, S., P., Molero G., J., Rodríguez G., D. (2017). La historia en el aula innovación docente y enseñanza de la historia en la educación secundaria. http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/Dificultades%20y%20retos%20para%20ensear%20historia.pdf

Campos, D., Velázquez, M., Fernández, F., Purcell, F. Bravo, G., Dardón, R., Navarrete, E., Luzuriaga, S. y Merlotti, V. (2013). Educación superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en historia. https://www.academia.edu/26349486/Educaci%C3%B3n_Superior_en_Am%C3%A9rica_Latina_Reflexiones_y_perspectivas_en_Qu%C3%ADmica

Casal, S. (2011). Aprender historia en la escuela secundaria. El caso de Morelia, Michoacán (México). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16 (48), 73-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=140/14015561005

Lara-Martínez, R. (2011). El bicentenario. Un enfoque alternativo. Editorial Universidad Don Bosco. http://www.udb.edu.sv/editorial/pdf/es/coleccioninvestigacion/seriebicentenario/bicentenario.pdf

Ministerio de Educación (2020). Gobierno de El Salvador inicia la construcción del Monumento Integración al Bicentenario. https://www.mined.gob.sv/noticias/item/1015965-gobierno-de-el-salvador-inicia-la-construccion-del-monumento-integracion-al-bicentenario.html

Pagès, J. (2002). Aprender a enseñar historia y ciencias sociales: el currículo y la didáctica de las ciencias sociales. Pensamiento educativo, 30(1), 255-269. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/222

Pagès, B., J. y Santisteban, F. A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Campinas, 30 (82), 281-309. https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v30n82/02.pdf

Pantoja, S. P., T. (2017). Enseñar historia, un reto entre la didáctica y la disciplina: reflexión desde la formación de docentes de ciencias sociales en Colombia. Diálogo Andino, (53), 59-71. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200059

Posada, L. R. (2010). La enseñanza de la historia: perspectivas y retos en la educación superior. Estudio de caso enseñanza de la historia en la licenciatura en Ciencias Sociales de la Universidad de Caldas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), (6). pp. 179-203

Ojeda, P. R., M. (2018). Enseñanza de la historia en la educación superior a través de las TIC. Revista de la Universidad de La Salle, (75), 105-127. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2174&context=ruls

Published

2021-07-01

How to Cite

The Bicentennial of Central America from the point of view of young university students. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.23.2

How to Cite

The Bicentennial of Central America from the point of view of young university students. (2021). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 23, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.23.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >>