The Contents of Colombia’s Recent History and its Selection Criteria by Social Science Teachers in Two Educational Institutions in the City of Medellín: What is the Recent History Taught?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.24.4

Keywords:

Colombia, teaching, Social Studies, contemporary history, Social Sciences

Abstract

This article derives from a master’s thesis carried out within the framework of the XIX cohort of the master’ degree in Education of the Faculty of Education of the University of Antioquia, in which the subject positions of Social Sciences teachers in the teaching of the Recent History of Colombia in two educational institutions in the city of Medellín were investigated. Among other aspects, they were asked about the contents of recent history teaching and their selection criteria, and it was found that the Colombian armed conflict since the 1950s has been a central element in the teaching process and that its arrival in the classroom is due more to personal initiatives of teachers or demands of students than to normative guidelines.

Author Biography

Anderson Tabares Ospina, Investigador independiente

Colombiano. Magíster en Educación por la Universidad de Antioquia (UdeA), Medellín, Colombia. Investigador independiente. Correo electrónico: anderson.tabares@udea.edu.co ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3643-0657

References

Arias, D. H. (2018a). El pasado reciente en la escuela. Relatos de estudiantes universitarios. Folios, (47), 215-226. https://doi.org/10.17227/folios.47-7407

Arias, D. H. (2018b). Enseñanza del pasado reciente en Colombia: La violencia política y el conflicto armado como tema de aula. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Coll, C., Pozo, J. I., Sarabia, B., & Valls, E. (1994). Los contenidos en la reforma: enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Santillana.

De Amézola, G., Dicroce, C. A., & Garriga, M. C. (2009). La enseñanza de la historia reciente y las relaciones pasado-presente en el aula: Una aproximación desde los discursos didácticos. Clío & asociados, (13), 104-131. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/clion13a14

Franco, M., y Levín, F. (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En M. Franco y F. Levín (Comp.). Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción, (pp. 31-65). Buenos Aires: Paidós.

González, M. (2006). Enseñanza de la historia reciente: datos de una investigación, retos para la formación. Informar para investigar, investigar para formar en didáctica de las Ciencias Sociales. Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Gvirtz, S. y Palamidessi, M. (1998). La construcción social del contenido a enseñar. En Gvirtz, S. y Palamidessi, M, El ABC de la tarea docente: Currículo y enseñanza (pp. 17-48). Buenos Aires: Aiqué.

Herrera, M. C. & Valencia, P. O. (2012). Memorias de la violencia política y formación ético-política de jóvenes y maestros en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (62), 89-115. https://doi.org/10.17227/01203916.1627

Kriger, M. (2011). La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Persona y sociedad, 25(3), 29-52. https://doi.org/10.11565/pys.v25i3.221

Marolla, J. (2018). La historia reciente en los currículos escolares de Argentina, Chile y Colombia. Desafíos de la educación para la ciudadanía desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Historia y MEMORIA, (17), 153-184. https://doi.org/10.19053/202

Plazas-Díaz, F. A. (2017). Historia reciente y enseñanza del conflicto armado reciente y actual de Colombia en colegios y universidades del país. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (1), 179-200. http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana13(1)_9.pdf

Rodríguez, S., y Sánchez, M. (2009). Problemáticas de la enseñanza de la historia reciente en Colombia: Trabajar con la memoria en un país en guerra. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (7), pp. 15-66. https://apehun.uncoma.edu.ar/index.php/revista-resenas/11-n-7-octubre-de-2009

Salto, V. (2007). Historia política reciente y su enseñanza. Espacio Regional. Revista de Estudios Sociales, 4(2), 87-94.

Published

2022-01-01

How to Cite

The Contents of Colombia’s Recent History and its Selection Criteria by Social Science Teachers in Two Educational Institutions in the City of Medellín: What is the Recent History Taught?. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 24, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.24.4

How to Cite

The Contents of Colombia’s Recent History and its Selection Criteria by Social Science Teachers in Two Educational Institutions in the City of Medellín: What is the Recent History Taught?. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 24, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.24.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >>