A Curricular Improvement Proposal from The Perspective of Historical and Critical Thinking for the Teaching of History in El Salvador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.24.5

Keywords:

teaching, history, historical thought, critical thinking, El Salvador, Social Studies, Civic

Abstract

The purpose of this paper is to present a theoretical and methodological proposal to foster the debate and to support reflection for the teaching of history in the national curriculum of El Salvador. To accomplish this, it is first identified how the teaching of history is incorporated into the curriculum of Social Studies from the first cycle of basic education up to high school. Secondly, the importance of working on historical awareness is developed through a theoretical proposal that includes the interrelation of a historical narrative, the dimensions of historical thought and critical thinking, as well as a potential methodological link with the approach of competency-based education.

Author Biographies

José Montoya, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (MINEDUCYT), San Salvador, El Salvador

Salvadoreño. Maestro en Economía Política por la Universidad Nacional Autónoma de México
(UNAM), Ciudad de México, México. Docente de la Escuela de Economía de la Universidad de
El Salvador (UES), San Salvador, El Salvador. Investigador Educativo en la Dirección de Formación Docente, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología (MINEDUCYT), San Salvador, El Salvador. Correo electrónico: jose.montoya@mined.gob.sv; jose.montoya2@ues.edu.sv ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8970-8288

María Julia Flores, Consultora independiente

Salvadoreña. Maestra en Historia por la Universidad Federal de Río Grande del Sur (UFRGS),
Porto Alegre, Brasil. Consultora independiente en proyectos educativos. Correo electrónico: julymont@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0667-7592

References

Anderson, L. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revison of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Addison Wesley Longman.

Agüera, S. (2014). El pensamiento histórico: Problemas, competencias y modelos de aprendizaje [Tesis de maestría]. Máster en Profesorado de Educación Secundaria, Universidad de Almería. España. http://hdl.handle.net/10835/2809

Cepeda, J. (2013). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje por competencias (1.a ed.). Editorial digital UNID.

Cooper, H. (2015). How can we plan for progression in primary school history? Revista de Estudios Sociales (52), 16-31. https://doi.org/10.7440/res52.2015.02

Díaz, M. (2016). El aprendizaje del tiempo y su enseñanza en la educación primaria. Revista pedagógica, (29), 43-68. h

Ennis, R. H. (2005). Pensamiento crítico: Un punto de vista racional. Revista de psicología y educación, 1(1), 47-64. http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/5.pdf

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI Editores.

Lee, P. (2005). Putting principles into practice: Understanding history. En I. a. Donovan, How students learn. History, Mathematics and Science in the Classroom. The National Academies Press/National Research Council.

Lipman, M. (2003). Thinking in Education. Cambridge University Press.

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e investigación, (22), 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

López, C. (2016). La enseñanza de la historia: Retos y desafíos actuales. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, (7), 27-32. https://doi.org/10.5377/rhcs.v0i7.7926

Manríquez, L. (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios pedagógicos, 38(1), 367-380. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000100022

Martínez, V., Muñoz, Y. & Castillo, I. (2018). Tipos de saberes en la enseñanza por competencias. Ingenio y conciencia. Boletín científico de la Escuela Superior, Ciudad Sahagún, 5(9). https://doi.org/10.29057/ess.v5i9.2912

Ministerio de Educación de El Salvador (2008). Programa de Estudio, cuarto grado. San Salvador: MINED.

Ministerio de Educación de El Salvador (2008). Programa de Estudios Sociales y Cívica, tercer ciclo. San Salvador: MINED.

Ministerio de Educación de El Salvador (2008). Programas de Estudios Sociales y Cívica, educación media. San Salvador: MINED.

Pagès, J. (octubre de 2003). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (1), 11-42. http://estudiantes.iems.edu.mx/cired/docs/ae/pp/hs/aepphspt06pdf02.pdf

Paul & Elder. (2005). Estándares de competencias para el pensamiento crítico. Estándares, principios, desempeño, indicadores y resultados. Con una rúbrica maestra en el pensamiento crítico. http://www.eduteka.org/articulos/EstandaresPensamientoCritico

Plá, S. (2015). Diferentes tiempos, diferentes historias. Pensar los tiempos históricos en el bachillerato. Revista de Investigación Educativa, (20), 25-44. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i20.1286

Plá, S. (2017). Conciencia histórica e investigación en enseñanza de la histoira [ponencia]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2234.pdf

Pluckrose, H. (1996). Enseñanza y aprendizaje de la historia. Ediciones Morata.

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendiaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Revista Propuesta Educativa, (7), 27-36.

Rüsen, J. (1994). ¿Qué es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia (traducción de Sánchez, F. y Schumacher, I.) En: Füssmann, K., Grütter, H.T. y Rüsen, J. (eds.), Historische Faszination. Geschichtskultur heute (pp. 3-26). Böhlau verlag köln weimar wien https://docplayer.es/34859614-Jorn-rusen-que-es-la-cultura-historica-reflexiones-sobre-una-nueva-manera-de-abordar-la-historia-1.html

Santisteban, A. (2010). La formación en competencias del pensamiento histórico. Clío y Asociados, (14), 34-56. https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1674

Santisteban, A., González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En Ávila, M., Rivero, M. y Dominguez, P. (Coords.), Metodología de investigación en didáctica de las Ciencias Sociales (115-128). https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/29/71/_ebook.pdf

Seixas, P. & Peck, C. (2004). Teaching historical thinking. En: Siars, A. & Wright, I. (eds.), Challenges and Prospects for Canadian Social Studies (109-117). Pacific Educational Press.

Soria, G. (2014). El pensamiento histórico en la educación primaria: Estudio de caso a partir de narraciones históricas [Tesis doctoral]. Doctorado en Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/285095/gmsl1de1.pdf

Tobón, S. (2005). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Ecoe Ediciones.

Zambrano, A. (2006). Tres tipos de saber del profesor y competencias: Una relación compleja. Revista venozolana de educación, 10(33), 225-232.http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11767

Published

2022-01-01

How to Cite

A Curricular Improvement Proposal from The Perspective of Historical and Critical Thinking for the Teaching of History in El Salvador. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 24, 1-25. https://doi.org/10.15359/rp.24.5

How to Cite

A Curricular Improvement Proposal from The Perspective of Historical and Critical Thinking for the Teaching of History in El Salvador. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 24, 1-25. https://doi.org/10.15359/rp.24.5

Comentarios (ver términos de uso)