Teaching of National Symbols as a Costa Rican Identity in a Globalized World

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.25.5

Keywords:

Civic Education, identity, globalization, national symbols, Social Studies, Costa Rica

Abstract

This article is the result of a critical reflection on the commercialization of national symbols and their relationship with education. In the process of globalization, the incorporation of new symbols has been the result of a strategy that aims to increase Costa Rica's exposure in the world. Therefore, teaching them requires a mediation that guides the process of building an identity, through a critical conscience that questions and analyzes each national symbol in the context in which they were decreed. After the above, the meaning of symbols will be understood in contrast to their use as part of competitiveness and government marketing. It is a challenge for Civic Education teachers to teach elements linked to nationalism and politics, which also allow the identification of individuals with a collective conscience.

Author Biographies

Nazareth Cerdas Chaves, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica en Universidad Nacional, Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: nazarethcerdas@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0351-6849

Josué Madrigal Méndez, Investigador independiente

Costarricense. Bachillera en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica en Universidad Nacional, Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: josuemm0501@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2485-2756

Melissa Mejía Fonseca, https://orcid.org/0000-0002-6822-118X

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica en Universidad Nacional, Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: mely901313@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6822-118X

Tayna Morales Rodríguez, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Arte y Comunicación Visual con Énfasis en Diseño Gráfico por la Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica en la Universidad Nacional (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Correo electrónico: taynamo08@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7601-3308

References

Araya, V., Alfaro, M., Andonegui, M. (2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas. Revista Laurus, 13(24), 76-92. www.redalyc.org%2Fpdf%2F761%2F76111485004.pdf&clen=815177

Carvajal, M. (2014). Los símbolos nacionales de Costa Rica y el enfoque educativo. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-29. https://www.redalyc.org/pdf/447/44732048017.pdf

Chomsky, N., y Herman, E. (1990). Los guardianes de la libertad. Traducción de Carmen Castells. Editorial Crítica.

Chul Han, B. (2014). En el enjambre. Herder Editorial.

Chul Han, B. (2018). Hiperculturalidad. Cultura y globalización. Herder Editorial.

Esencial Costa Rica. (2020). Origen de esencial Costa Rica. Recuperado de https://www.esencialcostarica.com/marca-pais/origen-esencial-costa-rica/

Fisher, M. (2019). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Editor digital: Titivillus. Gobierno de la República. (2020). Símbolos Nacionales. Recuperado de https://www.presidencia.go.cr/costa-rica/simbolos-nacionales/

González, Juan Antonio (1996). Teoría general de la publicidad. México D. F. y Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Gutiérrez, A., y Granados, C. (2020). Nacionalismo, frontera y excepcionalismo verde en Costa Rica. Anuario de Estudios Centroamericanos, (46), 1-28. https://dx.doi.org/10.15517/aeca.v46i0.43807

Herrera, J. (2021). Oso perezoso es el nuevo símbolo nacional de Costa Rica. Teletica. https://www.teletica.com/politica/oso-perezoso-es-el-nuevo-simbolo-nacional-de-costa-rica_289756

Hobsbawm, E. (2004). Naciones y nacionalismos desde 1780. Editorial Crítica.

Huici, A. (2017). Teoría e historia de la propaganda. Editorial Síntesis

Ley Fundamental de Educación (2160). Artículo 2. (25 de septiembre de 1957). Recuperado de: http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=31427&nValor3=33152&strTipM=TC

Lotman, I. (2002). “El símbolo en el sistema de la cultura”. Revista Forma y Función, (15), 89-101. https://www.redalyc.org/pdf/219/21901505.pdf

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2013). Programas de estudio Estudios Sociales y Educación Cívica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/esocialesecivica1y2ciclo.pdf

Morales, H. (2019). “Nacionalismo, patriotismo y cuarta transformación”. Revista de Ciencias Sociales, 13(46), 266-288. http://www.scielo.org.mx/pdf/tla/v13n46/2594-0716-tla-13-46-266.pdf

Srnicek, N., & Giacometti, A. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra, 39-87.

Toruño, C. (2010).8 Fundamentos curriculares de la ciudadanía en un estado neoliberal: el caso del sistema educativo costarricense”. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44717910022

Urizar, G. (2008). “Símbolos de una nación deseada. Museos nacionales y la construcción de la identidad nacional como política de Estado”. Miradas, encuentros y críticas, (2), 217-220. https://www.ankulegi.org/wp-content/uploads/2012/03/130404Urizar.pdf

Vargas, M. (2018). Estado, razón y paradigma: la formación del espacio político. EUNA.

Published

2022-07-01

How to Cite

Teaching of National Symbols as a Costa Rican Identity in a Globalized World. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 25, 1-13. https://doi.org/10.15359/rp.25.5

How to Cite

Teaching of National Symbols as a Costa Rican Identity in a Globalized World. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 25, 1-13. https://doi.org/10.15359/rp.25.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >>