Meme and Ideology: an Alternative Look of Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.25.7

Keywords:

Social Studies, memes, social networks, history didactics, culture, framing theory

Abstract

This article focuses on a proposal for an alternative analysis of the meme, by transcending from “content” to “form”, based on the Evocation Model of Lee Wood, Stoltz, Van Ness and Taylor (2018) and the analytical theoretical perspective of the “Ideology” developed by Žižek (2003). Its purpose is to show that this type of cultural objects are made up of several layers, from which alternative readings can be generated. Through the methodological structure based on the social construction of meaning, the elements of the memes that work (from the žižekiana theory) will be identified as those symptoms that prevent the achievement of different ideological fantasies, based on the establishment of a common power pattern of character racialized. In this way, emphasis is placed on the reasons why the meme should be treated as a new cultural product governed by different visual codes and relationships whose interpellative capacity can be analyzed from its “form”.

Author Biography

Alejandro Sánchez-Araya, Universidad Estatal a Distancia (UNED), San José, Costa Rica

Costarricense. Magister Scientiae en Educación a Distancia por la Universidad Estatal a Distancia (UNED), San José, Costa Rica. Docente e investigador de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), San José, Costa Rica. Correo electrónico: asancheza@uned.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8762-9471

References

Referencias

Ardèvol-Abreu, A. (2016). “Framing de las crisis humanitarias en los medios de comunicación españoles: Una aproximación inductiva”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 155, 37-53. https://www.jstor.org/stable/24897172

Ballesteros, E. (2016). “Circulación de memes en WhatsApp: Ambivalencias del humor desde la perspectiva de género”. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 35, 21-45. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17167

Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. Nueva York, EE. UU: Random House.

Cala, G. (Agosto de 2013). “La ideología en el pensamiento de Slavoj Žižek”. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Congreso llevado a cabo en Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-054/91

d’Haenens, L., Joris, W., Heinderyckx, F. (2019). Images of Immigrants and Refugees in Western Europe: media Representations, Public Opinion, and Refugees’ Experiences. Lovaina, Bélgica: Leuven University Press. http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/25123

Freedberg, D. (1992). El poder de las imágenes. Madrid, España: Cátedra.

García, Aguilar Sánchez, C.. (2008). “Psicoanálisis y política: La teoría de la ideología de Slavoj Žižek”. Internacional Journal of Zizek Studies, 2(3), 01-17. http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/535

Gergen, K. (2005). “La construcción social: Emergencia y potencial”. En: Pakman, M. (Eds.). Construcciones de la experiencia humana. Barcelona, España: Gedisa.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Harvard University Press.

Hahner, L. (2013). “The Riot Kiss: Framing memes as visual argument”. Argumentation and Advocacy, 49(3): 151-166. https://doi.org/10.1080/00028533.2013.11821790

Huntington, H. (2013). “Subversive memes: Internet memes as a form of visual rhetoric”. AoIR Selected Papers of Internet Research, 3. https://journals.uic.edu/ojs/index.php/spir/article/view/8886

Koziner, N. (2013). “Antecedentes y fundamentos de la teoría del framing en comunicación”. Austral Comunicación, 2(1), 01-25. https://doi.org/10.26422/aucom.2013.0201.koz

Lee Wood, M., Stoltz, D., Van Ness, J., Taylor, M., (2018). “Schemas and Frames”. American Sociological Association, 36(3), 244-261. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26541789

Marín, F., Armentia, J., Marauri-Castillo, I., Rodríguez-González, M., (2020). “Food accessibility on digital press: framing and representation of hunger in Spain”. Revista Latina de Comunicación Social, 75,169-187. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1421

Mitchell, W. (2017). ¿Qué quieren las imágenes? Buenos Aires, Argentina: Sans Soleil.

Pérez, S. (2019). “Teoría del encuadre y plataformas sociodigitales de interacción: Un análisis de coyuntura”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 64(236), 332-353. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.68820

Roggerone, S. (2015). “Lo saben, pero lo hacen. Slavoj Žižek y la persistencia de la crítica de la ideología”. Revista Pilquen, 18(3), 2015,1-10. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=347543436001

Sanabria, C. (2015). “El sublime objeto de la ideología”. Universitas Philosophica, 32(65), 307-311. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph32-65.rzoi

Taylor, M. (2014). Global Warming and Climate Change: what Australia knew and buried. Canberra, Australia: ANU Press. http://www.jstor.com/stable/j.ctt130h8d6.8

van Dijk, T. (2011). Sociedad y discurso. Barcelona, España: Gedisa.

Winckler, G. (2019). “Internet Memes: Una relación visual contemporánea”. Revista de investigación: arte y sociedad, 17, 1-11.

Žižek, S. (1994). Ideología. Un mapa de la cuestión. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Žižek, S. (2003). El sublime objeto de la ideología. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Published

2022-07-01

How to Cite

Meme and Ideology: an Alternative Look of Analysis. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 25, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.25.7

How to Cite

Meme and Ideology: an Alternative Look of Analysis. (2022). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 25, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.25.7

Comentarios (ver términos de uso)