The main attributes of a quality teacher: the social representations of students and graduates of the Liceo Colonia Puntarenas, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.26.3

Keywords:

educational quality, social representations, learning, teaching, teachers, Social Studies

Abstract

This article explores the social representations of the students of the Liceo Colonia Puntarenas (cantón de Upala), as well as the perceptions of the students who graduated from this same institution. The second group is studying the first or second year of career, both in public and private universities. It is interesting to interpret the social representations about what they understand by a quality teacher. The goal is to provide inputs to create an educator profile that is closer to the vision of the students. Future inquiries will delve into aspects related, specifically, to the area of Social Studies. This analytical exercise is considered an exploratory first stage. This work is part of the project for the improvement of educational quality of the Ministry of Public Education called MECEC, however, it examines the changes and continuities that occur between the last level of secondary school and the first level of the university.

Author Biography

Esteban Orias Sarmiento, Ministerio de Educación Pública (MEP), Liceo Colonia, Puntarenas

Magíster Scientiae en Educación a Distancia por la Universidad Estatal a Distancia (UNED), campus Montes de Oca, Sabanilla, San José, Costa Rica. Docente del Ministerio de Educación Pública (MEP), Liceo Colonia, Puntarenas, Costa Rica. Correo electrónico: esteban.orias.sarmiento@mep.go.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8140-3447

References

Abric, J. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. Prácticas sociales y representaciones. https://www.academia.edu/4035650/ABRIC_Jean_Claude_org_Practicas_Sociales_y_Representaciones

Cabalín, D.; Navarro, N.; Zamora, S. y González, S. (2010). Concepción de estudiantes y docentes del buen profesor universitario. Facultad de Medicina de la Universidad de La Frontera, 28(1), 283-290. https://doi.org/10.4067/S0717-95022010000100042

Caballero, R. y Sime, L. (2016). “Buen o buena docente” desde la perspectiva de estudiantes que han egresado de educación secundaria. Revista Electrónica Educare, 20(3). DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-3.4

Casero, A. (2010). ¿Cómo es el buen profesor universitario según el alumnado? Revista Española de Pedagogía, 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3206367

Casillas, S. (2006). Percepciones de alumnos y profesores sobre el “buen docente universitario”. Universidad Pontificia de Salamanca, (7), 271-282. https://www.researchgate.net/publication/28079215_Percepciones_de_profesores_y_alumnos_de_ESO_sobre_la_disciplina_en_el_aula

Cassasus, J. (2006). Aprendizajes, emociones y clima de aula. Pablo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 7(6), 81-96. www.researchgate.net/publication/318842605_Aprendizajes_emociones_y_clima_de_aula/link/598131fd4585150575ba1ee0/download

García, A. (1992). Características del buen profesor universitario según estudiantes y profesores. Revista Investigación Educativa, 10(19), 31-50. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/94977/1/03_RIE0212-4068N%c2%ba19A%c3%91O1992.pdf

Gómez, E. (2016). ¿Buenos profesores? La voz de los estudiantes de escuelas secundarias en contextos urbanos marginales. 53(2), 1-12. https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.7

Gorgorió, N. y De Abreu, G. (2009). Social Representations as Mediators of Practice in

Mathematics Classrooms with Immigrant Students. Educational Studies in Mathematics, 72(1), 61-76. https://doi.org/10.1007/sl0649-009-9183-3

Howarth, C. (2006). A social representation is not a quiet thing: exploring the critical potential of social representations theory. The British Psychological Society, 45, 65-86. https://doi.org/10.1348/014466605X43777

Lozano, I. (2017). En R. Torres (Presidencia), Representaciones sociales de estudiantes de secundaria sobre los docentes exitosos [ponencia]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, COMIE, San Luis Potosí, México.

López, D. (2012). Social Representations of undergraduates about teacher identity. Educação, Sociedade & Culturas, (36) 49-64. https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC36/ESC36_Ariane.pdf

Merellano, E. y Almonacid, F. (2016). Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? 42(4), 937-952. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201612152689

MIDEPLAN. (2017). Índice de desarrollo social 2017. http://www.conicit.go.cr/biblioteca/publicaciones/publica_cyt/informes/Indice_Desarrollo_Social_2017.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2013). Guía para la Implementación del Modelo de Evaluación de la Calidad Costarricense. https://issuu.com/gestionpiad/docs/cuadernillo_guia_de_implementaci__n/6

Piermatte'o, A.; Tavani, J. y Lo Monaco, G. (2018). Improving the Study of Social Representations through Word Associations: Validation of Semantic Contextualization. SAGE Journals, 30, 329-344. https://doi.org/10.1177/1525822X18781766

Saénz, D.; Maldonado, A. y Figueroa, L. (2015). Estructura y organización de la representación social sobre consumo. El caso de la colonia 18 de marzo de Minatitlán, Veracruz (tesis de maestría). Universidad Veracruzana, Veracruz, México. http://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v11n21/2007-8110-crs-11-21-00211.pdf

Santiago, R. y Fonseca, C. (2016). Ser buen profesor. Una mirada desde adentro. Edetania, 50, 191-208. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6039921

Published

2023-01-01

How to Cite

The main attributes of a quality teacher: the social representations of students and graduates of the Liceo Colonia Puntarenas, Costa Rica. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 26, 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.26.3

How to Cite

The main attributes of a quality teacher: the social representations of students and graduates of the Liceo Colonia Puntarenas, Costa Rica. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 26, 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.26.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>