Reflections on the impact of discriminatory practices in the construction of citizenship in students with physical disabilities from the Cartago Night School, Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.26.8

Keywords:

Social Studies, Civic Education, citizenship, physical disability, discrimination, daily life, education

Abstract

This article aims to reflect on the impact of discriminatory practices in the construction of citizenship in students with physical disabilities at Colegio Nocturno de Cartago, through the application of a workshop. To do this, it incorporated the participants’ experiences within the educational system. Elements such as their daily life, disability, and discriminatory practices that they might live were considered in data analysis. In the methodology, the workshop is divided into a sentence complete activity, and the development of a drawing journal. The results showed that the proposed citizenship from the Ethics, Aesthetics and Citizenship Program works as a homogenizing conceptualization that moves away from the different identities that make up the student community. In addition, the urgency of incorporating aspects such as disability, gender, and discrimination into the study of citizenship construction was evident in the workshop.

Author Biographies

Sinaí Badilla Sánchez, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica (UNA), Universidad Nacional de Costa Rica, Sede Central, Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico: sinai.badilla.sanchez@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7122-2773

Mariana Blanco Ortiz, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica (UNA), Universidad Nacional de Costa Rica, Sede Central, Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico:  mariana.blanco.ortiz@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4300-4031

Yendry Castillo Cedeño, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica (UNA), Universidad Nacional de Costa Rica, Sede Central, Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico: yendry.castillo.cedeno@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4882-3869

Karol Quesada Brenes, Investigadora independiente

Costarricense. Bachiller en Enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica (UNA), Universidad Nacional de Costa Rica, Sede Central, Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico: karol.quesada.brenes@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0021-2903

References

Arzate, J. G. (1995). Educación de adultos y teorías de enseñanza aprendizaje: un acercamiento desde la sociología del conocimiento. Convergencia, 8(9), 67-80. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/9757

Belcastro, J.; Coicaud, S.; Coicaud, A.; Falón, L.; Maza, L.; Saracho, E. y Vidoz, S. (2015). La Educación en ciudadanía como construcción de subjetividad política. Miño y Dávila Editores.

Cruz, M. P. (2012). Teoría feminista y discapacidad: un complicado encuentro en torno al cuerpo. Revista de investigación y divulgación sobre los estudios de género, 19(12), 51-71. http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/634

Ghiso, A. (1999). Acercamientos: el taller en procesos de investigación interactivos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 5(9), 141-153. https://www.redalyc.org/pdf/316/31600907.pdf

Gonzalbo, P. (2006). Introducción a la historia de la vida cotidiana. Colegio de México. https://doi.org/10.2307/j.ctv47wf1b

Heller, A. (1998). La revolución de la vida cotidiana. Península.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Programas de Estudios de Educación Cívica. Tercer Ciclo de la Educación General Básica y Educación Diversificada. República de Costa Rica. https://www.mep.go.cr/programa-estudio/educacion-civica

Morris, J. (1991). Pride, against and prejudice. Transforming attitudes to disability. The Women’s Press.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita humanidades. Katz Editores.

Pallisera, M. y Puyalto, C. (2014). La voz de las personas con discapacidad intelectual en la investigación: hacia el desarrollo de investigaciones inclusivas. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 7(2), 84-91. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/149

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Tamayo, S. (2010). Crítica de la ciudadanía. UNAM.

Touraine, A. (2014). Crítica a la modernidad. Fondo de Cultura Económica.

Ubaldo, S. (2009). Modelo Andragógico: Diálogos y perspectivas del desarrollo curricular. UVM.

Published

2023-01-01

How to Cite

Reflections on the impact of discriminatory practices in the construction of citizenship in students with physical disabilities from the Cartago Night School, Costa Rica. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 26, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.26.8

How to Cite

Reflections on the impact of discriminatory practices in the construction of citizenship in students with physical disabilities from the Cartago Night School, Costa Rica. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 26, 1-19. https://doi.org/10.15359/rp.26.8

Comentarios (ver términos de uso)