The Epistemological Problem of Historical Causality in History Teaching: The role of Causes in the Explanations of Eight Social Studies Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.27.2

Keywords:

causality, didactics, epistemology, history, Social Studies

Abstract

The objective of this article is to know how the epistemological problem of historical causality manifests itself in the teaching of history focusing especially on the historical explanations developed by teachers.  For this, first a theoretical-epistemological discussion is presented regarding the causes and their functioning in the historical explanation recognizing that the systemic approach supposes an overcoming of the reductionisms related to the nomological and intentional types of explanation.  Secondly, an empirical study carried out through a qualitative survey applied to eight Social Studies teachers is exposed.  It is concluded that most of these educators do not understand the complex nature of historical causality which is why they base their explanations on epistemological reductionisms.

Author Biography

Arturo Meléndez Montero, Ministerio de Educación Pública (MEP), San José, Costa Rica

Costarricense. Licenciado en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional (UNA), sede Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Estudiante de la Maestría en Pedagogía, Universidad Nacional (UNA), sede Omar Dengo, Heredia, Costa Rica y del Bachillerato en Filosofía en la Universidad de Costa Rica (UCR), sede Rodrigo Facio, San José, Costa Rica. Docente del Ministerio de Educación Pública (MEP), San José, Costa Rica. Correo electrónico: arturo.melendez.montero@mep.go.cr ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3448-4774

References

Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos e ideología. México. Paidós.

Braudel, F. (1970). La historia y las ciencias sociales. Madrid. Editorial Alianza.

Bunge, M. (1995). Sistemas sociales y filosofía. Buenos Aires. Editorial Sudamericana.

Bunge, M. (1999a). Las ciencias sociales en discusión. Una perspectiva filosófica. Buenos Aires. Editorial sudamericana.

Bunge, M. (1999b). Buscar la filosofía en las ciencias sociales. Siglo XXI, de España, editores S. A.

Bunge, M. (2002). Epistemología. Siglo XXI Editores, Argentina, S. A.

Carr, E. (1984) ¿Qué es la historia? Editorial Ariel, S. A, Barcelona.

Carretero, M. Castorina, J. Sarti, M. Van Alphen, F. Barreiro, M. (2013). La construcción del conocimiento histórico. Propuesta Educativa, 1(39). 13-23.

Carretero, M. Jacott, L. López, A. (2002). Comprensión y enseñanza de la causalidad histórica, En Carretero (Orgs.), Construir y enseñar. Las ciencias sociales y la historia (p. 63-82). Aique.

Castillo, D. (2019). La causalidad histórica: la aporía entre el agente y la estructura en algunas corrientes historiográficas del siglo XX. Elementos para su discusión actual. Letras históricas, (21), 215-243. http://www.letrashistoricas.cucsh.udg.mx/index.php/LH/article/view/7162/6469

Chalmers, A. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Siglo XXI de España editores.

Elster, J. (2010). La explicación del comportamiento social. Más tuercas y más tornillos para las ciencias sociales. Gedisa S. A. Barcelona, España.

Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI editores.

Gadamer. H. (1998). Verdad y método II. Salamanca: Sígueme.

Giddens, A. (2011). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu editores.

González, C. (2011). La comprensión de la causalidad histórica: una propuesta pedagógica y didáctica para su abordaje [Tesis de licenciatura]. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Guadarrama. P. (2018). Para qué sirve la epistemología a un investigador y a un profesor. México. Magisterio editorial.

Hempel, C. (1996). Las funciones de las leyes generales en la historia. En Hempel, C (Org.) La explicación científica. Estudios sobre la filosofía de la ciencia (pp. 233-246). Editorial Paidós.

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia. Crítica. Buenos Aires, Argentina.

Ibagón, N. (2021). El uso de fuentes históricas en el aula y el desarrollo de pensamiento histórico en el estudiantado. En: Ibagón, N. Silva, R. Santos, A. Castro, R. (Orgs.). Educación histórica para el siglo XXI. Principios epistemológicos y metodológicos (155-182). Universidad del Valle y Universidad Icesi. https://doi.org/10.18046/EUI/acluz.1.2021

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica (FCE).

Lucero, M., Montanero, M. (2006). El discurso Causal en la enseñanza de la Historia. Campo Abierto, 25(1), 89-101.

Montanero, M., Luciano, M., Méndez, J. (2008). La causalidad histórica en las explicaciones de los profesores de secundaria. Cultura y Educación, 20, 161-179. https://doi.org/10.1174/113564008784490398

Pagès, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (7), 69-91.

Plá, S. (2005). Aprender a pensar históricamente. La escritura de la historia en el bachillerato. México: Plaza y Valdés.

Santisteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío y asociados, (14), 34-56.

Santisteban, A., Castellví, J. (2021). La formación del pensamiento histórico como pensamiento crítico. En A. Santisteban & C. Lima (Orgs). La enseñanza de la historia en Brasil y España: un homenaje a Joan Pagès Blanch (47-68). Brasil: Editora Fi.

Seixas, P. (2015). A Model of Historical Thinking. Educational Philosophy and Theory, 46, 593-605. http://dx.doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Suárez, M. (2012). Concepciones sobre la historia en primaria: La epistemología como asunto clave en la formación inicial de maestros. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26. 73-93.

Topolski, J. (2004). La estructura de las narrativas históricas y la enseñanza de la Historia. En M. Carretero & J. Voss. (Comps.), Aprender y pensar la Historia (101-120). Amorrortu.

von Wright, G. (1979). Explicación y comprensión. Madrid: Alianza Editorial.

Yolis. M. (2020). Causalidad y narración histórica: la persistencia de la “historia romántica” desde la epistemología. Clío y asociados. La historia enseñada, (31), 127-138. https://doi.org/10.14409/cya.v0i31.8936

Published

2023-07-01

How to Cite

The Epistemological Problem of Historical Causality in History Teaching: The role of Causes in the Explanations of Eight Social Studies Teachers. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 27, 1-28. https://doi.org/10.15359/rp.27.2

How to Cite

The Epistemological Problem of Historical Causality in History Teaching: The role of Causes in the Explanations of Eight Social Studies Teachers. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 27, 1-28. https://doi.org/10.15359/rp.27.2

Comentarios (ver términos de uso)