Social Representations, Subjectivities and Territory: The Metamorphosis during the Initial Teacher Training of students of I and IV level, in the Teaching Career of Social Studies and Civic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.27.6

Keywords:

Social Studies, Initial Teacher Training, Geography, territory, subjectivities, Geographic Thought

Abstract

The objective of this article is to describe the influence of Social Representations on the territory, personal experiences and geographical thought in the initial teacher training of students of I and IV level of the career in Teaching of Social Studies and Civic Education of the National University of Costa Rica. It was based on the approaches on the Social Representations of the Classical School to understand how they are built and what elements intervene. The methodology used was based on the qualitative paradigm and the phenomenological-constructivist approach that allowed analyzing the subjectivities of the study subjects in the process of knowledge construction. It was concluded on the need to transform the teaching of geography in the career, implementing practical methodologies that approach the materiality of geographical thought. Likewise, the implementation of the territory was raised as an integrating axis in Social Studies.

Author Biographies

Ruth Meza Bolaños, Investigadora independiente

Costarricense. Licenciada en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico: ruth.meza.bolanos@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7926-505X

Yasmine Moya Fernández, Investigadora independiente

Costarricense. Licenciada en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigadora independiente. Correo electrónico: yasmine.moya.fernandez@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4542-403X

Josué Cordero Benavides, Investigador independiente

Costarricense. Licenciado en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigador independiente. Correo electrónico: josue.cordero.benavides@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2210-7645

Axel Calderón Hernández, Investigador independiente

Costarricense. Licenciado en Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), campus Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Investigador independiente. Correo electrónico: axel.calderon.hernandez@est.una.ac.cr ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3202-5838

References

Araya, F. y Álvarez, S. (2019). “Desarrollo del pensamiento geográfico y formación ciudadana: Una mirada desde el espacio vivido”. Signos geográficos, 1, 2-18. https://www.revistas.ufg.br/signos/article/download/59376/33345

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. FLACSO. http://www.efamiliarycomunitaria.fcm.unc.edu.ar/libros/Araya%20Uma%F1a%20Representaciones%20sociales.pdf

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en investigación cualitativa. EAFIT. http://www.digitaliapublishing.com.una.remotexs.co/visorepub/67605

Giménez, G. (1996). “Territorio y cultura”. Estudio sobre las Culturas Contemporáneas, 2(4), 9-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600402

Gonzales, R. (2013). “Reflexiones acerca de la enseñanza de la geografía y la formación inicial docente”. Revista de Historia y Geografía, (28), 81-101. https://www.researchgate.net/publication/270761951_Reflexiones_acerca_de_la_ensenanza_de_la_Geografía_y_la_formacion_inicial_docente

Jodelet, D. (2000). “Develando la cultura: Estudios en representaciones sociales”. UNAM. https://www.researchgate.net/publication/327531245_Develando_la_Cultura_Estudios_en_representaciones_sociales .

Moscovici, S. (1991). Psicología social, I: Influencia y cambio de actitudes, individuos y grupos. PAIDÓS. https://www.researchgate.net/publication/31732502_Psicologia_social_I_Influencia_y_cambio_de_actitudes_individuos_y_grupos

Paulsen, A. (2021). “El pensamiento geográfico como acción y como resultado. Las relaciones entre la producción de un modo específico de pensar y la generación del conocimiento científico”. Revista de Geografía Norte Grande (78). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022021000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Perera, M. (2003). A propósito de las representaciones sociales. Apuntes teóricos, trayectoria y actualidad. La Habana: CD Caudales. CIPS.

Ramírez, J. (2020). “La formación inicial y las prácticas docentes como categorías de investigación en los estudios sociales”. Revistas Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, (21), 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.21.4

Rodríguez, D. (2011). “Territorio y territorialidad. Nueva categoría de análisis y desarrollo didáctico de la geografía”. Revista Uni-Pluri/Versidad, 10(3), 90-100. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/9582

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. DEUSTO.

Universidad Nacional de Costa Rica (2017). Plan de Estudios del Bachillerato en la Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica.

Universidad Nacional de Costa Rica (2022). Programa de Curso Territorio y Ciudadanía, Escuela de Ciencias Geográficas y Escuela de Historia.

Universidad Nacional de Costa Rica (2022). Programa de Curso Fundamentos de Geografía para Estudios Sociales, Escuela de Ciencias Geográficas y Escuela de Historia.

Published

2023-07-01

How to Cite

Social Representations, Subjectivities and Territory: The Metamorphosis during the Initial Teacher Training of students of I and IV level, in the Teaching Career of Social Studies and Civic Education. (2023). Perspectivas, 27, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.27.6

How to Cite

Social Representations, Subjectivities and Territory: The Metamorphosis during the Initial Teacher Training of students of I and IV level, in the Teaching Career of Social Studies and Civic Education. (2023). Perspectivas, 27, 1-17. https://doi.org/10.15359/rp.27.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >>