Experience of Curriculum by Competence Implementation with the Axis Introduction to Citizen and Professional Performances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.27.9

Keywords:

education, curriculum, competencies, Social Studies, innovation, initial teacher training

Abstract

The implementation of the competency-based curriculum with the introductory axis is a response to the country's needs for a qualitative change in first-year students, who need to become familiar with both the university and the competency-based curriculum, which began to be applied in the universities in Nicaragua in 2021. The systematization of the experiences was done with the purpose of finding the strengths and weaknesses both in the new curriculum and in the process of its implementation. The article is the result of the pedagogical practice developed in 35 first-year groups of different modalities and shifts of the Regional Multidisciplinary Faculty, Matagalpa of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua). The research was carried out with the mixed approach, developing the survey techniques for teachers and direct observations. The analysis of the results of the implementation of the axis with its four components was applied through the systematization of the experiences in each classroom. It is concluded that a high level of performance will be improved, an enriching experience of teamwork, student interest in the career, appropriation with UNAN Managua, interest in learning to learn, applying creativity, developing innovations and undertaking.

Author Biography

Natalia Sergueyevna Golovina, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN), Managua, Nicaragua

Nicaragüense. Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN), Managua, Nicaragua. Coordinadora de investigación y posgrado de FAREM Matagalpa (UNAN), Managua, Nicaragua. Correo electrónico: natalia.golovina@unan.edu.ni ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9081-6748

References

Alvarado, A. I. (5 de agosto de 2022). UNAN-Managua comparte experiencia en la implementación del Modelo Curricular por Competencia. Recuperado el 4 de septiembre de 2022, de UNAN Managua: https://www.unan.edu.ni/index.php/relevantes/unan-managua-comparte-experiencia-en-la-implementacion-del-modelo-curricular-por-competencia.odp

Avendaño, C., Gutiérrez, K., Salgado, C., & Dos-Santos, M. (2016). Rendimiento académico en estudiantes de ingeniería comercial: modelo por competencias y factores de influencia. Formación Universitaria, 9(3), 3-10. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300002

Barrantes, R. (2014). Investigación: un camino al conocimiento: un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. San José: EUNED.

Chanta, R. (2017). La educación con enfoque por competencia: ¿una oportunidad para impulsar la investigación en la universidad? Editorial Universidad Don Bosco. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i19.5482

Díaz-Quezada, V., Poblete-Letelier, A., & Gallardo-González, M. (2019). Rediseño curricular por competencias: experiencia en la formación inicial universitaria en Chile. Revista iberoamericana de educación superior, 10(27), 72-91. 10.22201/iisue.20072872e.2019.27.341

Fuentes, P. B., Valenzuela, P., & Caniuqueo, A. (2022). Impacto objetivo y percibido del tipo de evaluación sobre el rendimiento académico de estudiantes de Educación Física bajo un modelo curricular por competencias. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (46), 739-744. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92042

Galeano, M. E. (2020). Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín: La Carreta Editores.

Jiménez, J. E. (2014). Cuadro de Mando Integral para la implementación curricular por competencias para una institución universitaria. Revista de estudios y experiencias en educación REXE, 13(26), 169-182. Obtenido de https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/40/42

León, A. P., Risco del Valle, E., & Alarcón, C. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la Educación Superior, 43(172), 123-144. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000552

León, A. P., Risco del Valle, E., & Alarcón, C. (2018). Aprendizajes que promueven los profesores en un enfoque curricular por competencia en educación superior. Praxis pedagógica, 18(23), 1-19. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.1-19

Mendoza, E. F., & Urbina, L. G. (2022). Ventajas y desafíos del modelo curricular por competencias, Ingeniería sistemas de información, FAREM Matagalpa, 2022. Matagalpa: UNAN Managua FAREM Matagalpa.

Navas-Ríos, M. E., & Ospina-Mejía, J. O. (2020). Diseño curricular por competencias en educación superior. La experiencia de dos universidades en Colombia. Saber, Ciencia y Libertad, 15(2), 195-217. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.67291

Reyes, J. C., López, E., & Vizcarra, E. (2017). Modelo curricular flexible por competencias en el programa de la licenciatura en ciencias de la educación en la universidad Autónoma de Baja California. Revista Redipe, 6(11), 43-56. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/399

Rivera, A. (2022). Las prácticas evaluativas bajo el modelo curricular por competencias de la carrera de Administración Pública de la Universidad de Costa Rica para el año 2021. Obtenido de Kérvá. Repositorio institucional de la Universidad de Costa Rica: http://repositorio.ucr.ac.cr/handle/10669/87016

UNAN Managua. (2020). Eje Introducción a los desempeños ciudadanos y profesionales. Documento curricular. Managua: UNAN Managua.

UNAN Managua. (24 de noviembre de 2021). Reflexiones sobre el Modelo Curricular para el Desarrollo de Competencias. Recuperado el 11 de septiembre de 2022, de UNAN Managua: https://www.unan.edu.ni/index.php/articulos-entrevistas-reportajes/reflexiones-sobre-la-calidad-del-modelo-curricular-para-el-desarrollo-de-competencias.odp

Vizuete, L. L., Indacochea, A. M., & Hormaza, Z. I. (2016). La universidad y su formación curricular basada en las competencias. Dominio de las Ciencias, 2(2), 291-304. https://doi.org/10.23857/dc.v2i2.169

Published

2023-07-01

How to Cite

Experience of Curriculum by Competence Implementation with the Axis Introduction to Citizen and Professional Performances. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 27, 1-27. https://doi.org/10.15359/rp.27.9

How to Cite

Experience of Curriculum by Competence Implementation with the Axis Introduction to Citizen and Professional Performances. (2023). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 27, 1-27. https://doi.org/10.15359/rp.27.9

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>