Primary sources in History Teaching in Latin América and Spain. Reflections from a global view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.28.7

Keywords:

History teaching, source of information, skill, Social Studies, literature review, Latin America

Abstract

In this paper two related objectives are proposed. On the one hand, to know what has been published on primary sources in history teaching in Latin American Spanish-speaking countries and in Spain and, with those results as a baseline, to discuss some challenges for History Teaching academic discipline. To this end, firstly it was made an identification and quantification of works recognized by Publish or Perish tool and the production of these publications was analyzed descriptively. It was found that academic concerns about the question of sources on both sides of the Atlantic are different and are linked to the trajectory of the disciplinary field. From here, the paper reflects on the role of sources in the construction of historical knowledge promoted in schools, the role of the teacher in this construction and the ethical precautions to be considered.

Author Biographies

Isidora Sáez-Rosenkranz, Universidad de Barcelona (UB), Barcelona, España

Chilena. Doctora en Didáctica por la Universidad de Barcelona (UB), Barcelona, España. Profesora lectora Serra Húnter del departamento de Didácticas Aplicadas de la Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona (UB), Barcelona, España. Correo electrónico: isidora.saez@ub.edu ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7453-609X

Virginia Gámez Ceruelo, Universidad Nacional de Educación (UNAE), Azogues, Ecuador

Española. Doctora en Didáctica por la Universitat de Barcelona (UB), Barcelona, España. Docente e investigadora titular en los grados de Educación Básica y Pedagogía de las Artes y Humanidades de la Universidad Nacional de Educación (UNAE), Azogues, Ecuador. Correo electrónico: virginia.gamez@unae.edu.ec ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5983-9415

References

Carr, E. H. (1987). ¿Qué es la historia?: Conferencias «George Macaulay Trevelyan», dictadas en la Universidad de Cambridge en enero-marzo de 1961. Ariel.

Carretero, M., Berger, S. & Grever, M. (Eds.). (2017). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4

Cibotti, E. (2016). América Latina en la clase de Historia. Fondo de Cultura Económica.

Díez Gutiérrez, E. J. (2020). La asignatura pendiente: La memoria histórica democrática en los libros de texto escolares. Plaza y Valdés.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.

Derrida, J. (1986). De la gramatología. Siglo XXI.

Duby, G. (1994). Escribir la historia. Reflexiones, 25(1), 1-9. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/10745/10138

Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R., & Rodríguez-Medina, J. (2019). La investigación en didáctica de las ciencias sociales en revistas españolas de ciencias de la educación. Un análisis bibliométrico (2007-2017). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, 67-88. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/14440/pdf

Grever, M. & Adriaansen, R.-J. (2017). Historical Culture: A Concept Revisited. En M. Carretero, S. Berger & M. Grever (Eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 73-89). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_4

Gruzinski, S. (2018). ¿Para qué sirve la historia? Difusora Larousse-Alianza Editorial. https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=5756651

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia. Crítica.

Metzger, S. A. & Harris, L. M. (2018). Introduction: History Education in (and for) a Changing World. En: S. A. Metzger & L. M. Harris (eds.), The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning (pp. 1-10). Wiley-Blackwell.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa

Plá, S. & Pagès, J. (2014). Una mirada regional a la investigación en enseñanza de la historia en América Latina. En S. Plá & J. Pagès (Eds.), La investigación en la enseñanza de la historia en América Latina (pp. 13-38). Bonilla Artigas Editores: Universidad Pedagógica Nacional.

Prats, J. (2001). Enseñar historia: Notas para una didáctica renovadora. Junta de Extremadura. https://www.academia.edu/8866441/Ensenar_historia_notas_didactica_renovadora

Prats, J. (2016). Combates por la historia en la educación. Enseñanza de las ciencias sociales. Revista de investigación, 15, 145-153. http://www.publicacions.ub.edu/revistes/eccss15/documentos/1285.pdf

Ramallo, F. (2017). Pedagogías decoloniales en la didáctica de la historia. Estudios de filosofía práctica e historia de las ideas, 19(1), 55-64.

Sáez-Rosenkranz, I. & Martínez-Gil, T. (2022). Apéndices de la historia reciente: Sujetos, patrimonio y vida cotidiana en libros de texto. En A. J. Farrujia de la Rosa (Ed.), Patrimonio cultural, género y educación. Los libros de texto como transmisores del conocimiento en primaria y secundaria (pp. 69-87). Octaedro.

San Fabián Maroto, J. L. (2020). El reconocimiento de la actividad investigadora universitaria como mecanismo de regulación del mercado académico. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 23-44. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7208/7051

Seixas, P. (2017a). A Model of Historical Thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 593-605. https://doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Seixas, P. (2017b). Historical Consciousness and Historical Thinking. En: M. Carretero, S. Berger & M. Grever (eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 59-72). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_3

Seixas, P. & Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education.

Smith, L. T. (2016). A descolonizar las metodologías. Investigación y pueblos indígenas. LOM Ediciones.

Published

2024-01-01

How to Cite

Primary sources in History Teaching in Latin América and Spain. Reflections from a global view. (2024). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 28, 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.28.7

Issue

Section

The historical thought and legacy of Dr. Peter Seixas (refereed section)

How to Cite

Primary sources in History Teaching in Latin América and Spain. Reflections from a global view. (2024). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 28, 1-24. https://doi.org/10.15359/rp.28.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>