Peter Seixas’ contribution to the teaching of history in El Salvador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.28.8

Keywords:

Competency-based education, critical thinking, El Salvador, historical awareness, historical thought, history teaching, Peter Seixas

Abstract

This article offers a summarized view of how the work of Peter Seixas has contributed specific aspects in the curricular transformation project of the subject of Social and Civic Studies, as it refers to the teaching of history in El Salvador. This paper presents Seixas’ general contribution to the rethinking of history teaching in general from a curricular perspective as well as its conceptual insights into historical thinking. In addition, the context of the contributions to the reflection on the concepts of first and second order, and how different authors have delineated the discussion of the historical thinking approach for the promotion of citizenship, i.e., historical consciousness, is placed. Concrete examples on how El Salvador’s ongoing curricular transformation has benefited from Seixas' invaluable contribution.

Author Biographies

José Montoya, Ministerio de Educación, San Salvador, El Salvador

Salvadoreño. Maestro en Economía Política por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Ciudad de México, México. Docente de la Escuela de Economía de la Universidad Nacional de El Salvador, San Salvador, El Salvador e Investigador Educativo en la Dirección de Formación Docente, Ministerio de Educación, San Salvador, El Salvador. Correo electrónico: jose.montoya@mined.gob.sv; jose.montoya2@ues.edu.sv ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8970-8288

María Julia Flores, Ministerio de Educación, San Salvador, El Salvador

Salvadoreña. Maestra en Historia por la Universidad Federal de Río Grande del Sur (UFRGS), Porto Alegre, Brasil. Investigadora Educativa en la Dirección de Formación Docente, Ministerio de Educación, San Salvador, El Salvador. Correo electrónico: maria.julia.flores2@clases.edu.sv ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0667-7592

References

Agüera Pedrosa, S. (2014). El pensamiento histórico: problemas, competencias y modelos de aprendizaje. [Tesis de maestría]. Máster en Profesorado de Educación Secundaria, Universidad de Almería. España. http://hdl.handle.net/10835/2809

Chávez Preisler, C. (2022). Una en Transición: Didáctica de la Historia y Formación Inicial Docente en Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(4), 337-356.

Englund, P. (2011). La belleza y el dolor de la batalla. Roca editorial.

Montoya, J., & Flores, M. J. (2022). Una propuesta de mejora curricular desde la perspectiva del pensamiento histórico y crítico para la enseñanza de la historia en El Salvador. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, 24, 1-25. https://doi.org/10.15359/rp.24.5

Pagès, J. (octubre de 2003). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (1), 11-42. http://estudiantes.iems.edu.mx/cired/docs/ae/pp/hs/aepphspt06pdf02.pdf

Peck, C., & Seixas, P. (2008). Benchmarks of Historical Thinking: First Steps. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne de l’éducation, 31(4), 1015‐1038-1015‐1038. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3030

Santisteban, A., González, N., & Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. Metodología de Investigación En Didáctica de Las Ciencias Sociales, 115-128.

Santisteban Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados, 14, 34-56.

Seixas, P. (2017). A Model of Historical Thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 593-605. https://doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Seixas, P., & Morton, T. (2012). The Big Six Historical Thinking Concepts.

Soria López, G. M. (2015). El pensamiento histórico en la educación primaria: Estudio de caso a partir de narraciones históricas [Tesis doctoral]. Doctorado en Didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/285095/gmsl1de1.pdf

Sosenski, S., García, N., & Pla, S. (2018). HISTORIA 1 (Vol. 1). Larousse.

Sosenski, S., García, N., & Pla, S. (2019). HISTORIA 2 (Vol. 2). Larousse.

Published

2024-01-01

How to Cite

Peter Seixas’ contribution to the teaching of history in El Salvador. (2024). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 28, 1-20. https://doi.org/10.15359/rp.28.8

Issue

Section

The historical thought and legacy of Dr. Peter Seixas (refereed section)

How to Cite

Peter Seixas’ contribution to the teaching of history in El Salvador. (2024). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 28, 1-20. https://doi.org/10.15359/rp.28.8

Comentarios (ver términos de uso)