Challenges of citizen education in Mexico, Costa Rica and Peru: an approach from teaching experience

Authors

  • Arturo Meléndez Montero Universidad de Costa Rica (UCR), sede del Pacífico, Puntarenas, Costa Rica, Costa Rica
  • Michelle de Jesús Cazarín Callejas Esc. Sec. Téc. Agropecuaria Núm. 126, Tehuipango, Veracruz, México, Mexico
  • Juana María Tantas Rayme Institución Educativa Estatal José María Arguedas 2027, San Martín de Porres, Lima, Perú, Peru

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.29.4

Keywords:

citizen education, narratives, teachers, challenges, neoliberalism, Social Studies

Abstract

This article presents an analysis of the experiences of three Latin American teachers belonging to Mexico, Costa Rica and Peru, based on the narratives of the subjects, an approach is made to the situation in citizenship education in the region, pointing out the problems and obstacles they present. The formal educational systems and the curricula of the various subjects related to academic citizenship education in Latin American countries when the objective set by the teachers is the formation of active and progressive critical citizenships in response to a context of growing authoritarianism and conservatism by Lastly, it is explained how these obstacles represent challenges that condition but do not fully determine their margin of action in educational spaces, thus highlighting pedagogical work as a possible agent of social transformation.

Author Biographies

Arturo Meléndez Montero, Universidad de Costa Rica (UCR), sede del Pacífico, Puntarenas, Costa Rica

Costa Rica. Licenciada em Estudos Sociais e Educação Cívica pela Universidade Nacional (UNA), campus de Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Mestrado em Pedagogia pela Universidade Nacional (UNA), campus de Omar Dengo, Heredia, Costa Rica. Professor de Educação Cívica no Ministério da Educação Pública da Costa Rica (MEP), no Colégio Científico Costarriquenho de Puntarenas (CCCP) e na Universidade da Costa Rica (UCR), campus do Pacífico, Puntarenas, Costa Rica.  arturo.melendez.montero@mep.go.cr http://orcid.org/0000-0002-3448-4774

Michelle de Jesús Cazarín Callejas, Esc. Sec. Téc. Agropecuaria Núm. 126, Tehuipango, Veracruz, México

Mexican. Degree in Pedagogy from the Paccioli University of Cordoba (UPC), Veracruz, Mexico. Teacher of the discipline of Civic and Ethical Formation in the educational level of Technical Secondary Schools of the Ministry of Public Education since 2017, Veracruz, Mexico. Currently working at the Esc. Sec. Téc. Agropecuaria Núm. 126 of the rural municipality of Tehuipango, Veracruz, Mexico.  michelle.cazarin@msev.gob.mx https://orcid.org/0009-0003-9255-742X

Juana María Tantas Rayme, Institución Educativa Estatal José María Arguedas 2027, San Martín de Porres, Lima, Perú

Peruvian. Degree in History and Geography from Universidad Federico Villarreal, Lima, Peru. Master's degree from Universidad César Vallejo, Trujillo, Peru, and specialization at Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Peru. She currently teaches at the state educational institution José María Arguedas 2027, located in the district of San Martín de Porres, Lima, Peru. docentesecundaria@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-4847-7962

References

Apple, M. (2013). Creando educación democrática en tiempos neoliberales y neoconservadores. Praxis educativa, 17(2), 4. 27-35.

Barrenechea, C. A. (2014). Políticas educativas y el neoliberalismo en el Perú. Horizonte de la Ciencia, 4(6), 83-86.

Cavieres-Fernández, E. A. (2018). Epistemología y experiencia en Freire. Contribuciones a una metodología narrativa. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(22), 87-98.

Corzo, A. I., Duque, J., Medina, L. y Torres, S. (2011). El impacto de las políticas neoliberales en América Latina. Un análisis de la educación en Perú,

Colombia y México. Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoaméricanos, 27(50), 189-221. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/5529

Dietz, G. y Mateos, L. (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. SEP-CGEIB.

González, D. (2020). La enseñanza de los estudios sociales en la era de la calidad educativa. Perspectivas, (20), 1-27. https://doi.org/10.15359/rp.20.2

Huaytalla, N. (2023). El bullying tras la pandemia originada por el COVID-19 en el Perú. Ius Et Praxis, 56(056), 61-80. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2023.n056.6006

Huertas Vilca, K. S., Cabos Villa, L., Durand Azcárate, L. A. y D’angelo Panizo, M. D. C. (2022). Modelo neoliberal en sistema educativo peruano: crisis y limitaciones en contexto de pandemia. Encuentros, (15), 352-365. http://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/234/218

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2009). Programa de estudio de Educación Cívica tercer ciclo de educación general básica y educación diversificada. San José, Costa Rica.

Navarrete, F. (2004). Las relaciones interétnicas en México. Universidad Nacional Autónoma de México.

Mariátegui, J. C. (2007). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Biblioteca Ayacucho.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz editores.

Pagès, J. (2015). La educación democrática de la ciudadanía para el gobierno de la polis: retos, esperanzas y utopías. Revista Educación Y Pedagogía, 27(69-70), 55-65. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340189

Picoli, B. y Guilherme, A. (2021). La concepción neoliberal de la educación y sus impactos en el Sur Global: una nueva forma de imperialismo. Foro de Educación, 19(1), 199-222. https://doi.org/10.14516/fde.761

Piedra, N. (2001). Promotoras de cambios, protagonistas de luchas: cultura política de las mujeres en Costa Rica. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 2(1), 0.

Rasskin, I. (2012). ¿Educación intercultural o asimilación cultural? Una reflexión crítica a partir de la enseñanza de “habilidades sociales” en la escuela secundaria. Tejuelo, monográfico 6, 47-63. http://hdl.handle.net/10662/9008

Toruño, C. (2010). Fundamentos curriculares de la ciudadanía en un estado neoliberal: el caso de Sistema Educativo Costarricense. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-25. https://hdl.handle.net/10669/17072

Vázquez, G. (2015). La calidad de la educación: reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (60), 93-124.

Published

2024-07-01

How to Cite

Challenges of citizen education in Mexico, Costa Rica and Peru: an approach from teaching experience. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-20. https://doi.org/10.15359/rp.29.4

Issue

Section

Memories, experiences and teaching dialogues: Citizenship in Latin American teaching practices (refereed section)

How to Cite

Challenges of citizen education in Mexico, Costa Rica and Peru: an approach from teaching experience. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-20. https://doi.org/10.15359/rp.29.4

Comentarios (ver términos de uso)