Citizenship Education: Reflections, experiences and challenges for teachers in Peru, Chile and Mexico

Authors

  • Francisca Andrea Aqueas Sierra Docente de secundaria, Antofagasta, Chile, Chile
  • Vilma Ysabel Llerena Delgado Docente investigadora independiente, Peru
  • Manuel Alejandro Cordero Aguilar Secretaria de Educación de Veracruz (SEV), Jaltipan de Morelos, Veracruz, Méxic, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.29.5

Keywords:

Critical Citizenship, Public School, Curriculum, Citizen Participation, Social Studies

Abstract

This reflective theoretical article addresses the question that gives it its title: What are the challenges of Social Sciences teachers when addressing the subject of Citizenship Education in their Latin American contexts? This question will be answered from the Peruvian reality, Chilean and Mexican reality, considering the national curriculum of each country, the presence of Citizenship Education or Citizenship in the curricular bases, the teaching experiences and the challenges that teachers have in their classrooms when teaching the subject. In addition to including reflections on the topics addressed by these subjects. The main conclusion is that the school is a real space for students to recognize themselves as subjects of rights and duties, connecting citizenship with their daily lives, so it for the school to give them with various opportunities to exercise citizenship.

Author Biographies

Francisca Andrea Aqueas Sierra, Docente de secundaria, Antofagasta, Chile

Chilean. Teacher of History, Geography and Social Sciences, mention in Political Science. She currently teaches History, Citizenship Education, Economics and Society to high school students in Antofagasta, Chile.   F.aqueas@antofagastabaptistcollege.com https://orcid.org/0009-0002-8917-6725

Vilma Ysabel Llerena Delgado, Docente investigadora independiente

Peruvian. Doctor in Education from Universidad Privada César Vallejo. Specialty: Historical and Social Sciences. Independent researcher teacher.  llerenadel57@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1374-9005

Manuel Alejandro Cordero Aguilar, Secretaria de Educación de Veracruz (SEV), Jaltipan de Morelos, Veracruz, Méxic

Mexican. Teacher at Adolfo López Mateos General Secondary School, Secretary of Education of Veracruz (SEV), Jaltipan de Morelos, Veracruz, Mexico.  manuelal.cordero@msev.gob.mx https://orcid.org/0009-0000-4947- 5195

References

Álvarez Icaza Longoria, E. (2012). La Democracia en México: cuidadana y derechos humanos. En L. D. humanos (ed.), ¿Quién responde por los derechos humanos de las poblaciones más pobres en América Latina y El Caribe? (pp. 257-290). IIDH.

Álvarez Icaza, E. (s. f.). La democracia en México: ciudadana y derechos humanos. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r30509.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión (2019). “Ley General de Educación”. http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE_300919.pdf

Congreso de la República. (2003). Ley General de Educación. Ley N.° 28044.

Consejo Nacional de Educación. (2020). Proyecto Educativo Nacional-PEN 2036: El reto de la ciudadanía plena. Ministerio de Educación. Lima, Perú.

SOL, F. (3 de enero de 2024). Instagram. Obtenido de Resultados PAES MINEDUC: https://www.instagram.com/p/C1o8c8sOWLJ/

Educación, A. d. (2011). Agencia de la Calidad de la Educación. Obtenido de ¿quienes somos?: https://www.agenciaeducacion.cl/quienes-somos/

Zúñiga, C. (2020). Teachers’ classroom practices for citizenship education: Experiences of teachers rated as outstanding. Citizenship social and Economics Education, 19, 3-22.

Mineduc. (2023). Priorización curricular.

Mineduc. (2015). Bases Curriculares.

Ruiz, M. F. (23 de 08 de 2023). Deraiz. Obtenido de https://deraiz.media/2023/08/23/los-retos-que-enfrenta-la-nueva-escuela-mexicana-angel-diaz-barriga/

INEE. (2016). La educación obligatoria en México. Informe 2016. México: México: INEE.

Chile, B. N. (s.f.). Memoria Chilena. Obtenido de Inicios y desarrollo del pensamiento pedagógico en Chile. : . Disponible en https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-31486.html. Accedido en 21-01-2024.

Educación, M. d. (17 de agosto de 2009). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Obtenido de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043&idParte=8780678

Educación, M. d. (12 de septiembre de 2009). Biblioteca del Congreso Nacional. Obtenido de Ley 20370 Establece la Ley General de Educación: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043&idParte=8780678

Mineduc. (s.f.). Mineduc. Obtenido de Misión : https://www.mineduc.cl/ministerio/mision/

Educarchile. (s.f.). Obtenido de ¿quienes somos?: https://www.educarchile.cl/quienes-somos

Educarchile. (11 de mayo de 2023). Educarchile. Obtenido de https://www.educarchile.cl/articulos/postula-al-curso-aprendizaje-basado-en-proyectos-con-tutorias

Delval, J. (2013). La escuea para el siglo XXI. Sinéctica (online), 01-18.

López, M., López, C., & Flores, K. (2018). Información, conocimiento y aprendizaje en la era digital. Revista de Educación, 119-138.

Ross, E. W. (2014). The Social Studies Curriculum. Purposes, Problems, and Possibilities (Cuarta Edición ed.). New York: Suny Press.

Mineduc. (2014). Proyecto Educativo Institucional. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

Mineduc. (2023). Priorización curricular. Educación Ciudadana.

Luengo, J. M. (2016). Para educar en la libertad. Santiago de Chile: Editorial Eleuterio.

Latapí, P. (1999). La moral regresa a la escuela. Una reflexión sobre la ética laica en la educación mexicana. México: Plaza y Valdés.

Padilla, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 260-270.

Weissmann, P. (2007). “El papel de la escuela en el desarrollo de los procesos cognitivos.” . Revista iberoamericana de educación, 43(3), 1-6.

Álvarez Icaza Longoria, E. (2012). La Democracia en México: cuidadana y derechos humanos . En L. D. humanos, ¿Quién responde por los derechos humanos de las poblaciones más pobres en América Latina y El Caribe? (págs. p.257-290). San José, Costa Rica: IIDH.

Cruz Saco, M. A. (2024). El necesario y urgente «golpe de timón» de la gestión pública en el Perú. Apuntes, 51, 37-65.

Gómez Collado, M. E. (2017). Panorama del sistema educativo mexicano desde la perspectiva de las políticas públicas. Innovación Educativa, 143-163.

Priego Morales, R. A. (2024). El liderazgo directivo en la Nueva Escuela Mexicana y la revalorización docente desde el reconocimiento del talento humano: a scoping review. Región Científica,3.

Pública, S. d. (2023). Plan de Estudios para la Educación Preescolar, Primaria y Secundaria. México: SEP.

Unión., C. d. (s.f.). Ley General de Educación.

Chile, M. d. (s.f.). Misión del Ministerio de Educación. . Obtenido de https://www.mineduc.cl/ministerio/mision/

Gómez Jiménez, J. V., & Moreno Guerrero, A. J. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 5-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7242777

Garduño, B. (2008). 1968. Largo camino a la democracia, de Gilberto Guevara Niebla. Sociológica (México), 23(68), 237-243.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732008000300011&lng=es&tlng=es

Caetano, G. (2010). Ciudadanía y nación en el Uruguay del Centenario (1910-1930). La forja de una cultura estatista. Iberoamericana, X, 39, 161-176 https://www.iai.spk-berlin.de/fileadmin/dokumentenbibliothek/Iberoamericana/39-2010/39_Caetano.pdf

Ramírez, J (2012). Dimensiones constitutivas y ejes estructurales de la ciudadanía. Estudios políticos (México), (26), 11-36. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16162012000200002&lng=es&tlng=es.

Rodríguez, Y., & Domínguez, R. (2009). La formación de la ciudadanía desde la experiencia escolar. Revista Peruana De Investigación Educativa, 1(1), pp. 91–122. https://doi.org/10.34236/rpie.v1i1.4

Perú. Ministerio de Educación. (2016). Programa curricular de Educación Secundaria.https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4550

Secretaría de Educación Pública. (2024). Plan de estudio. SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Plan-de-Estudio-ISBN-ELECTRONICO.pdf

Published

2024-07-01

How to Cite

Citizenship Education: Reflections, experiences and challenges for teachers in Peru, Chile and Mexico. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-32. https://doi.org/10.15359/rp.29.5

Issue

Section

Memories, experiences and teaching dialogues: Citizenship in Latin American teaching practices (refereed section)

How to Cite

Citizenship Education: Reflections, experiences and challenges for teachers in Peru, Chile and Mexico. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-32. https://doi.org/10.15359/rp.29.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>