Formation of critical citizenships as a tool against the proliferation of antidemocratic discourses: the importance of moving from concepts to experience in the Chilean and Costa Rican educational systems

Authors

  • Katherine Pamela Jara Pérez Colegio Los Pensamientos de San Bernardo, Santiago, Chile, Chile
  • Kenett Salazar Chavarría CINDEA Judas, Puntarenas, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.29.6

Keywords:

Social Studies, citizenship, democracy, critical thinking, pluralism, authoritarianism

Abstract

We find ourselves in an international political scenario marked by tensions: new armed conflicts and others that seem to refuse to disappear, political discourses that relativize the most elementary principles of democracy and human rights. This is a situation from which Latin America has not been exempt, on the contrary; our time is witnessing the proliferation of populist and authoritarian movements. Faced with this panorama, the following essay vindicates critical pedagogy as a basis for the development of critical and disruptive citizenship in school environments in relation to the hegemonic project expressed in the official curricula. Thus, from the reflections generated by the teaching exercise in Chile and Costa Rica, the analysis of official documents and the theoretical baggage inherited from critical thinking, the need to position citizenship as a practical exercise is raised, which allows moving from conceptual approaches to other experiential ones; where the democratization of the word, deliberation, the defense of human rights and nature are tools that allow sketching truly equitable societies, respectful and capable of valuing the existing epistemic heritages in the different educational communities. All this in response to the increase of structural violence and proliferation-materialization of anti-democratic discourses that permeate the whole of Latin American societies.

Author Biographies

Katherine Pamela Jara Pérez, Colegio Los Pensamientos de San Bernardo, Santiago, Chile

Chilean. Master in History Didactics, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile. Teacher of History, Social Sciences and Citizenship Education at Colegio Los Pensamientos de San Bernardo, Santiago, Chile.  katherine.jara@usach.cl https://orcid.org/0009-0000-8752-1121

Kenett Salazar Chavarría, CINDEA Judas, Puntarenas, Costa Rica

Costa Rican. Degree in Social Studies and Civic Education from Universidad Internacional San Isidro Labrador (UISIL), Sede Grecia, Alajuela, Costa Rica. Teacher of Social Studies and Civic Education at CINDEA Judas, Puntarenas, Costa Rica.   kenneth.salazar.chavarria@mep.go.cr https://orcid.org/0000-0001-6133-3069 

References

Adorno, T. (1998). La educación después de Auschwitz. Educación para la emancipación, 79-92.

Apple, M. W. (2002). Mercados, estándares y desigualdad ¿Pueden las pedagogías críticas parar las políticas derechistas? Revista de educación.

Apple, M. W. (2013). Creando educación democrática en tiempos neoliberales y neoconservadores. Praxis educativa, 17(2), 4.

Arce Ramírez, H. (2019). Competencias ciudadanas: una reconstrucción conceptual en el marco de la Educación Cívica costarricense. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 258-279. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032019000200258&script=sci_abstract&tlng=es

Ascencio, S. (12 de abril de 2018). Biobío Chile. https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2018/04/12/estudio-revela-que-57-de-escolares-chilenos-se-muestran-favorables-a-tener-una-dictadura.shtml

Avendaño, A. C. (2007). Educación, política y escuela desde Freire y las pedagogías críticas. Educación y ciudad, (12), 99-114.

Bermúdez Vives, M. (2023, 18 de enero). Costa Rica encabeza el crecimiento de la tasa de homicidios en América. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/costa-rica-encabeza-el-crecimiento-en-la-tasa-de-homicidios-en-america/#:~:text=Costa%20Rica%20encabeza%20el%20crecimiento%20en%20la%20tasa%20de%20homicidios%20en%20Am%C3%A9rica,-Por%20Mario%20Berm%C3%BAdez&text=Los%20asesinatos%20aumentaron%20un%2060,en%20la%20historia%20del%20pa%C3%ADs

Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (4 de septiembre de 2022). Con histórica participación electoral propuesta de nueva Constitución fue rechazada. https://www.bcn.cl/portal/noticias?id=historica-participacion-plebiscito-2022

Cabrera, F. (2002). Qué Educación para qué ciudadanía. En E. S. Ayala, Interculturalidad: Fundamentos, programas y evaluación (pp. 83-125). Madrid: La Muralla.

Escalante, P. L. (2021). Enseñanza de las ciencias sociales. Pensar, sentir, hacer. Querétaro: Fondo Editorial Universidad Autónoma de Querétaro.

Freire, P. (2017). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido.

Garrido, M. (2015). Reconocimiento del espacio escolar: una mirada de casos a los mecanismos validadores y anuladores de la experiencia espacial en liceos del Gran Santiago. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 19. https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/15110/18313

Guerra entre Israel y Gaza: resumen del 03/12/2023 (2023, 3 de diciembre). El País. https://elpais.com/internacional/2023-12-03/guerra-entre-israel-y-gaza-en-directo.html

Herrera, J. J. (2024, 8 de enero). Al mejor estilo de Bukele, diputado propone crear megacárcel en Costa Rica. Teletica.com. https://www.teletica.com/politica/al-mejor-estilo-de-bukele-diputado-propone-crear-megacarcel-en-costa-rica_350331

May Grosser, S. (2022, 16 de noviembre). Estado Nación 2022: Costa Rica registró retroceso en equidad en 2021. Delfino. https://delfino.cr/2022/11/estado-nacion-2022-costa-rica-registro-retroceso-en-

Mata-Rivera, E. (2007). La misión chilena y sus recomendaciones a la educación costarricense. Acta Académica, 40, 45-62.

Monge Pacheco, B. (2018, 23 de julio). Costa Rica en el top 10 de los países más desiguales del mundo. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/opinion/costa-rica-en-el-top-10-de-los-

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009). Programa de Estudio de Educación Cívica, Proyecto Ética, Estética y Ciudadanía. San José, Costa Rica. http://cse.go.cr/sites/default/files/acuerdoseducacion_civica_iii_ciclo_y_educacion_diversificada.pdf

Oraisón, M. M. (2009). Participación, escuela y ciudadanía: perspectiva crítica y praxis política. Investigación en la escuela.

Osandón, L., Águila, E. y Carrasco, A. (2016). Desafíos y brechas en formación ciudadana. Relato de una experiencia con profesores. Revista Docencia (Colegio de Profesores de Chile), (58), 60-71.

Peña, C. (2015). Escuela y vida cívica. En C. C. Castillo, Aprendizaje de la Ciudadanía. Contextos, experiencias y resultados (pp. 25-50). Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Plá, S. (2022). Interculturalidades y currículum en América Latina. En A. Gallardo y C. Rosa (coord.), Epistemologías e interculturalidad en educación (pp. 291-316). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Pulso ciudadano. (2023). 50 años del Golpe de Estado en Chile.

Resultados escrutinio definitivo: por cuánto le ganó Javier Milei a Sergio Massa en el balotaje. (2023, 28 de noviembre). El Cronista. https://www.cronista.com/economia-politica/escrutinio-definitivo-elecciones-2023-por-cuanto-le-gano-javier-milei-a-sergio-massa/

Seman, P. y Welschinger, N. (2023). Cómo entender el “voto anticasta”. 11 tesis sobre Milei. Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/11-tesis-sobre-milei/

Sepúlveda, U. (2018). Recuperando la espacialidad de los sujetos: metodologías cualitativas para el análisis espacial, un modelo de topos, paisajes y tecnologías. Investigaciones Geográficas.

Unos 24,000 palestinos han muerto por ataques israelíes en 100 días de ofensiva en Gaza. (2024, enero 14). Forbes México. https://www.forbes.com.mx/unos-24000-palestinos-han-muerto-por-ataques-israelies-en-100-dias-de-ofensiva-en-gaza/

Published

2024-07-01

How to Cite

Formation of critical citizenships as a tool against the proliferation of antidemocratic discourses: the importance of moving from concepts to experience in the Chilean and Costa Rican educational systems. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.29.6

Issue

Section

Memories, experiences and teaching dialogues: Citizenship in Latin American teaching practices (refereed section)

How to Cite

Formation of critical citizenships as a tool against the proliferation of antidemocratic discourses: the importance of moving from concepts to experience in the Chilean and Costa Rican educational systems. (2024). Revista Perspectivas, 29, 1-21. https://doi.org/10.15359/rp.29.6

Comentarios (ver términos de uso)