An experience with students enrolled in the Supervised Teaching Practice Class from the Bachelor’s Degree in Social Studies and Civic Education of Universidad Nacional: Learning geography contents in the Social Studies class based on the use of plastic bottles to prepare didactive materials.

Authors

  • Lode Elena Cascante Gómez
  • María Jesús Zárate Montero

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.11.3

Keywords:

Graphic organizers, concept maps, geography teaching, teaching materials, pedagogical mediation

Abstract

The present work is a product of an experience with students who realized his educational practice in the Education of the Social Studies and Civic Education; for this educational workshop he proposed: to develop the creative and innovative thought of the participants as future teachers and to promote in them environmental conscience by means of the construction of didactic resources with recyclable materials, for example plastic bottles. This activity, it developed in a space of classroom that equalizes the context of the students of secondary, with the intention of bringing the pedagogic mediation over to this reality. The work was sustained theoretically in the contributions that indicate that the relation between the education and the learning of different subject matters as in Geography, is more innovative and creative when there develop significant experiences of learning in which the student body is the principal protagonist.

References

Albornoz, K. y Gouveia, E. (2007). Los mapas conceptuales como técnica cognitiva para el aprendizaje significativo de la geografía física. Revista Omnia, 13(1), pp. 79 – 104. Recuperado de URL: http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/7199/7187

Ausubel, D.; Novak, J. y Hanesian, H. (1989). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Tercera reimpresión de la segunda edición de 1983. México, D.F: Editorial Trillas.

Camacho, M. (2005). Material didáctico para la educación especial. San José, C.R.: EUNED

Campos, A. (2005). Mapas conceptuales, mapas mentales y otras formas de representación del conocimiento. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. Recuperado de https://goo.gl/ZpNkmy

Centro virtual Cervantes. (2015). Materiales curriculares. Recuperado de URL: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/materialescurriculares.htm

Construya Fácil (2013, setiembre 10). Botellas de plástico 10 Ideas para hacer manualidades. [Archivo de video]. Recuperado de URL: https://www.youtube.com/watch?v=mXHr3ZvCeZ0

Curriculum en línea. (s.f.). Organizadores gráficos: Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Recuperado de URL: http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/w3-multipropertyvalues-49402-57765.html

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D.F.: Mc Graw-Hill Interamericana.

Dols, J. (agosto, 2005) Reciclaje y materiales para la educación física en la escuela rural. Revista Efedeportes. 10 (87). Recuperado de URL: http://www.efdeportes.com/efd87/rural.htm

Eduteka. (2007). Reseña de Organizadores Gráficos. Recuperado de URL: http://www.eduteka.org/modulos/4/86

En Casa Contigo. (2012, agosto 12). Caja mágica de botellas de plástico de Coca Cola de dos litros. Recuperado de URL: https://www.youtube.com/watch?v=vg0cNJvprpQ

Ideando a mano. (2015, marzo 26). Cómo hacer un móvil colgante reciclando una botella de plástico. [Archivo de video]. Recuperado de URL: https://www.youtube.com/watch?v=PgsGmD-4JK8

Marcano, N. (7 de agosto de 2013). 1000 formas de reciclar botellas de plástico. [Mensaje en un blog]. Recuperado de URL: http://maestraneila.blogspot.com/2013/08/1000-formas-de-reciclar-botellas-de.html

Muñoz, A. (s.f). Elaboración de ayudas didácticas con material reciclable para el desarrollo armónico de las clases de Ciencias Sociales en el grado 9º. Recuperado de URL: http://es.calameo.com/read/00082420862a99a720b72

Pariona, M. (2014, enero 21). 1000 ideas creativas para reciclar botellas de plástico. [Archivo de video]. Recuperado de URL: https://www.youtube.com/watch?v=39PmaD0lN_4

Rodríguez de Moreno, E. (2010). Geografía Conceptual. Enseñanza y aprendizaje de la geografía en la Educación Básica SEC. Recuperado de URL: http://www.geopaideia.com/publicaciones/geog_concept_II.pdf

Secretaría de Educación Pública de México. (s.f.). Qué son los organizadores gráficos. Recuperado de URL: http://tic.sepdf.gob.mx/micrositio/micrositio3/

Secretaría de Estado de Educación de República Dominicana. (2009)¿Cómo Elaborar Material Didáctico con Recursos del Medio en el Nivel Inicial? Tercera edición. Recuperado de URL: http://www.oei.es/inicialbbva/db/contenido/documentos/comolaborarunmaterialdidacticolinicial.pdf

Valverde, H. (2005). Aprendo haciendo material didáctico para la Educación preescolar. San José, C.R.: EUNED

Vargas, G. (2012). La enseñanza y enseñar Geografía en los colegios de Costa Rica. Revista Geográfica de América Central. 2(48E). Recuperado de URL: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/4009

Downloads

Published

2015-07-01

How to Cite

An experience with students enrolled in the Supervised Teaching Practice Class from the Bachelor’s Degree in Social Studies and Civic Education of Universidad Nacional: Learning geography contents in the Social Studies class based on the use of plastic bottles to prepare didactive materials. (2015). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 11, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.11.3

How to Cite

An experience with students enrolled in the Supervised Teaching Practice Class from the Bachelor’s Degree in Social Studies and Civic Education of Universidad Nacional: Learning geography contents in the Social Studies class based on the use of plastic bottles to prepare didactive materials. (2015). Revista Perspectivas: Estudios Sociales Y Educación Cívica, 11, 1-29. https://doi.org/10.15359/rp.11.3

Comentarios (ver términos de uso)