Perception of Civic Education: contributions from secondary education students.

Authors

  • Alicia Alfaro Valverde
  • Maynor Badilla Vargas

DOI:

https://doi.org/10.15359/rp.13.3

Keywords:

perception, Civic, students, secondary education, educational system, Costa Rica

Abstract

The following article presents the views of students, especially for tenth and eleven graders in secondary education about the Civic. It includes the perception they have about this subject as well as the feelings they developed around it. When students take lessons in this area, they can express strengths of this discipline regarding the integral formation of people and the necessity to reflect on communal issues relating to the environment, poverty, inequality, and strengthening democracy as a way of life. This article rescues the feelings of young people, their concerns and points of view, making it clear that this subject, at least from the "eyes of teens", is not curricular established.

References

Alfaro, A. y Badilla, M. (2009). Proyecto de Investigación: Conceptualización y percepción de la Educación Cívica por parte de los docentes de Estudios Sociales y los estudiantes de décimo y undécimo años de enseñanza media (Número del proyecto: 540- A6- 032). Coordinación de Investigación. Sede de Occidente. Universidad de Costa Rica.

__. (2013). “La conceptualización de la Educación Cívica en Costa Rica: aportes de profesionales vinculados con esta disciplina”. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica Edición, (6), 44-6. URL: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivas/article/view/5097.

Medina, A. y Salvador, F., (2009). Didáctica General. Madrid: Editorial Pearson Educación.

Ortiz, A., (2015). Pedagogía Problémica y el aprendizaje desarrollador desde una dimensión técnica y profesional (fragmentos del libro didáctica problematizadora y aprendizaje basado en problemas). Holguín, Cuba. Ediciones litoral/ediberum.

Proyecto Ciudadano. Manual para el estudiante. Programa Costa Rica Joven, 2007, pp. 1-35.

Rincón, G., Burbano L., Ruiz M.C. y Correa M. (1993) “La enseñanza de lenguaje: nuevos textos escolares”. Educación y cultura, (31), 4-13.

Simancas, K. (1998). “Algunos criterios para el análisis de textos escolares de geografía”. Geoenseñanza, vol. especial, 77-88.

Downloads

Published

2016-09-26

How to Cite

Perception of Civic Education: contributions from secondary education students. (2016). Perspectivas, 13, 46-74. https://doi.org/10.15359/rp.13.3

How to Cite

Perception of Civic Education: contributions from secondary education students. (2016). Perspectivas, 13, 46-74. https://doi.org/10.15359/rp.13.3

Comentarios (ver términos de uso)