Las ferias agroalimentarias de Costa Rica espacios para promocionar la agroindustria, los productos típicos y el turismo en los territorios rurales

Authors

  • Marvin Blanco Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura, Costa Rica
  • German Masís Universidad Nacional, Costa Rica

Keywords:

agri-food fairs, agri-tourism, territory, Costa Rica

Abstract

 In order to analyze the characteristics and the impact of agri- food fairs on the commercialization of agricultural products, agro-industrial production and development of tourism in rural areas, we conducted a preliminary investigation of four of the fairs held in Costa Rica: avocado, orange, peach palm fruit, and cheese. The results show that fairs have a level of organization simple but flexible and committed to compliance with the various activities. They are located in open areas of 800 m2 on average as squares, fairgrounds or communal streets, where the product that gives its name to the fair is sold at various stands, along with agro-industrial products, handicrafts, other agricultural products, plants and typical meals. These events have positive results on the generation of employment and income and create linkages and social ties between local producers, rural communities, and visitors. In addition, the fairs promote rural tourism helping to diversify the local economy. Also it was found that there are problems of local organization, limited infrastructure and lack of clarity about the objectives and purposes of the fairs.

References

ARMESTO, X. y B. Gómez, (2004). Productos alimentarios de calidad, turismo y desarrollo local. Cuadernos Geográficos, 84 (2004-1) 83- 94.

Blanco, M. (2007). Crónica de la feria de la naranja. En http://turismo-tico. blogspot.com/

Blanco, M. (2008). Queso Turrialba. En Calidad de los Alimentos Vinculada al Origen y las Tradiciones en América Latina. Estudio de Casos. Lima: FAO-IICA.

Centro Agrícola Cantonal de Tucurrique (2008). Expo Feria Nacional del Pejibaye. Folleto promocional.

Centro Agrícola Cantonal de Mora (2008). Expo Feria Turística de la Naranja. Información general.

DELGADILLO, J. (2006). Nuevas opciones para generar empleos e ingresos en el medio rural. IICA. Cuaderno de Desarrollo Rural, Nº 35.

MASÍS G. (2009). Agroexportación campesina del aguacate en Costa Rica. En: Una mirada a experiencias exitosas de agroindustria rural en América Latina. San José: IICA.

MASÍS, G. (2007). Alternativas de la pequeña producción rural en el contexto actual. San José: VECO.

MORA J. (2004). Política agraria y desarrollo rural en Costa Rica. San José: Fundación Friedrich Ebert

TEUBAL, M. (1998). Globalización y sus efectos sobre las sociedades rurales en América Latina. En: Globalización, crisis y desarrollo rural en América Latina. Memoria Congreso ALASRU.

Downloads

Published

2012-10-14

How to Cite

Blanco, M., & Masís, G. (2012). Las ferias agroalimentarias de Costa Rica espacios para promocionar la agroindustria, los productos típicos y el turismo en los territorios rurales. Perspectivas Rurales Nueva Época, 10(20), 35-52. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivasrurales/article/view/10881

How to Cite

Blanco, M., & Masís, G. (2012). Las ferias agroalimentarias de Costa Rica espacios para promocionar la agroindustria, los productos típicos y el turismo en los territorios rurales. Perspectivas Rurales Nueva Época, 10(20), 35-52. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivasrurales/article/view/10881

Comentarios (ver términos de uso)